29.09.16

06.09.16

06.09.16

HED PE - Insomnia

HED PE - Insomnia

2007 Suburban Noize Records

Oblékají se jako gangstaz, mluví jako hommies a odhadnout jejich věk je stejně složité jako u dnešních x-náctek. Jsou to už ale čtyřicátníci. HED PE snad poprvé mezi navazujícími deskami nečachrovali s vizualizací loga ani významem svého názvu a po tom, co na nich ve vydavatelství Jive ještě naposledy zkusili vytěžit nějaké ty dolary vydáním bestofky, přicházejí už s druhou deskou u Suburban Noize Records.

Pětice zastydlých pubošů se sice na západ přes oceán těší docela solidní oblibě, tuzemskému fanouškovi ale i přes docela silnou vlnu nu metalu, která se hudebním světem před několika lety přehnala, dovolím si tvrdit, unikla. Abych byl konkrétní, svoji muziku, pro níž já osobně nenacházím žádný adekvátní příměr, nazývají patentně G-punk, což hodně šablonovitě pojato ve výsledku vypadá, jako kdybyste do studia k sobě nahnali Boba Marleyho, PUBLIC ENEMY, RANCID a SLAYER a nechali výsledek zprodukovat LIMP BIZKIT. Kytarista Jaxon tvrdí, že na aktuální fošnu měli největší vliv právě SLAYER, ale upřímně, nějaké konkrétnější vazby byste hledali horko těžko. Na druhou stranu nelekejte se ani vy, co jste správně vycítili hip hop. Ortodoxní metaloví fans nejspíš ohrnou nos, ostatní buďte tolerantní, jako jsem byl při přijímání "Insomnie" jako jednotného díla i já. Přestože muzika HED PE je ukázkovou přehlídkou různorodosti stylů, novinka je oproti předešlým počinům o něco vyhraněnější a to i po stránce textové. Zavání to anti-Bush agitacemi, to už se ale v roce 2007 příliš nenosí, a tak tento dojem navozují spíše občasně začleněné všemožné válečné a řečnické samply z různých filmů. HED PE propírají sociální problematiku globálněji, načínají otázky a vyzývají k vlastnímu hledání příslušných odpovědí vědomi si současného trendu ("…you don't know what I'm talking about? Wikipedia that shit out…").

Hudební škatulkář si zase s radostí zapátrá v té záplavě stylů. Zlověstný úvod "Madhouse" toho ještě příliš nenabízí, "Walk on by" už je ale slušná šupa. Rozhašené kytary, nadupaný groovy rytmus, který na koncertě rozeskáče každého a Jahred vztekle frázuje, jak permanentně nasraný Zack de la Rocha. (Ostatně fanoušci "Regé proti mašinám" by neměli HED PE nechat bez povšimnutí.) Skladba stojí na snadno zapamatovatelném refrénu a zhruba v půlce se klidní v rytmu reggae. Ne nadlouho, následuje ještě vyhrocenější zpěv. RATM dá vzpomenout i kytarové sólo, autor si je ale moc dobře vědom, že napodobovat Morella by byla marnivost. Druhá "Game Over" začíná sympaticky svižně punkově, ale … Ale! Po pár vteřinách zůstává pouze jednoduchá rytmická linka a do ní čistokrevný rap. Za chvíli zase výhybka a jedeme punk. Do sborového refrénu by se na východě mohli odvázat i ke kozáčku. A pak zase - basa, uh, ah, a tak dále... Další "patent": HED PE pro tato žánrová salta, které dost možná nevydýchá každý, začali užívat označení rip hop. V podobném duchu se odehrává "Mirrorballin" i osmička "RTO", kde hostuje jeden z kvartetu přizvaných rapperů. A zatímco "Habeus", "C2GU", "Tienanman Squared" i etno melodií načichlá singlovka "Suffa" jsou skočné HC/punk sondy obmotávající si posluchače zpěvnými refrény, "Comeova2nite" a "Wind Me Up" je hiphop, za který by se nemusel stydět žádný poctivý brotha. Může se zdát, že je tahle žánrová specifikace jednotlivých kusů zbytečná, je to však pro případ, že se vám deska dostane do přehrávače, ale z půldolarových gangstas a jemu podobných se vám zvedá kufr.

Perlička "Children" pak nabízí jednu z nejzajímavějších předělávek vůbec. Nesmrtelná "For What It's Worth" je v této podobě natažená skoro na dvojnásobek a téměř vzbuzuje pocit, že Stephen Stills je snad praotcem všech hip hoperů. HED PE do ní navíc zakomponovali uječenou HC vložku a vygradovali gospelovým finišem. Rozhodně palec nahoru.

Stejně tak pro celou "Insomnii". Je mi sice jasné, že s ohledem na žánrovou pestrost si i po téhle recenzi bude muset hledat album cestu k posluchači, než posluchač k desce, když ale vzpomenu, jak na koncertě HORKÝŽE SLÍŽE pařili i rockoví pardálové na r'n'b soul, věřím, že si alespoň pár cest najde.

Doporučují 2 z 5 fanoušků RATM, 3 z 5 fanoušků LIMP BIZKIT a 3 z 5 fanoušků SKINDRED.

sestava: Jahred Shane - zpěv, DJ Product - DJing, řev, Mawk - baskytara, Jaxon - kytara, Tiny Bubz - bicí
produkce: Kevin Zinger, Brad X