29.09.16

06.09.16

06.09.16

BIGELF - Hex

BIGELF - Hex

2003 / 2007 Evil Beatle - BMI Publishing

Krátce poté, co jsem se seznámil s kalifornskou partou BIGELF, zvolal jsem v duchu hned dvakrát užaslé "tývole!". První následovalo po zadání jména kapely do vyhledávače a následném spatření výsledků. Krom oficiálních stránek a MySpace profilu kapely na mě vybaflo hned několik spojení "Christina Aguilera feat. BIGELF". Přestože k blonďaté krasavici chovám jisté drobné sympatie, z pohledu rockového fanouška takové spojení nevěstí nic dobrého. Vzhledem ke zpěvaččině věhlasu je ale tahle hojnost odkazů na její hudební kooperaci s mými novými modlami (po tom, co několik dní neposlouchám nic jiného, už tohle označení snad mohu použít) docela logická. Druhé lopaťácké citoslovce údivu mi v hlavě proběhlo, když jsem uslyšel první tóny desky "Hex". Ta sice vyšla už před čtyřmi lety, ale jen v Evropě. Po dlouhých letech ignorace si kapely všimli i v její domovině, a tak letos na den všech svatých vyšla i tam. Příznačné a nehorázné zároveň. Přesto za tento krok mé osobní díky! A abych nenechal něco nedokončeného: s Christinou se pánové Damon Fox (klávesy, kytara, zpěv), Ace Mark (kytara), Duffy Snowhill (baskytara) a Steve Frothingham (bicí, zpěv) dali dohromady letos v létě, při příležitosti natočení předělávky Lennonovy "Mother" umístěné spolu s dalšími na dobročinné kompilaci zaštítěné organizací The Amnesty International.

Co tedy následovalo. "Tývole, BLACK SABBATH!" Chvíle váhání, jestli jsem nešáhl pro špatný kotouček, ale ne, vše pasovalo. Okamžitě jsem si vzpomněl na nedávná slova kolegy Viktora, že kdekdo Sabbathy zmiňuje jako vzory, ale u málokoho je sepjetí s jejich tvorbou cítit. U BIGELF tohle sepjetí neucítíte … ono vám totiž vypálí jednu přímo na bradu. Věrnější zvuk byste stěží našli u kdejakého Sabbath revivalu. A nejen zvuk, ale i riffy, rytmus, zpěv, všechno, jako byste zrovna objevili nějakou zapomenutou skladbu BLACK SABBATH z první poloviny sedmdesátých let. Recenzentské uvažování by v tuto chvíli asi velelo vzpomenout slůvka jako kopírka, vykrádání a podobně. Než jsem si ale stačil uvědomit, kde je ten kritický rozdíl mezi sprostým vykrádáním a inspirací, moje myšlenky nekontrolovaně přešly ve "Vždyť to je dobrý!". A to je přece hlavní, nebo ne?

"Bats in the Belfry II" nám Roger Waters hraje dle not řádně okořeněných Seržantem Pepřem, v následující "Pain Killers" spolu s ním nasedáme do kolosální vzducholodi, která ale ani nestačí pořádně vzlétnout a už se řítí do prostorů hřbitova, přitahována osudově magickou silou náhrobků s nápisy Osbourne, Iommy, Butler a Ward. Mohutná Mothership se zapichuje do země a na její palubu ještě zavčasu přiskakuje Jeff Lynne. Vzduchový balón se pomalu měkkou hlínou boří mezi hroby až zcela mizí pod zemí, kde se mění v ponorku. Jak jinak než Žlutou … Podplouvá pod hřbitovní Zdí, kde se opět vynořuje. Na druhé straně vystupující osádku vítá Ken Hensley a co že se to děje přichází nonšalantně zkontrolovat i Marc Bolan. To už jsme u páté "Rock & Roll Contract". S požehnáním Davida Bowieho, který vše sleduje z výše z Marsu, pak všichni společně za dozoru profesora Frippa zavzpomínají na časy největší slávy. Vy máte možnost být u toho a s potěšením mistry poslouchat. V realitě pak s každým dalším songem na "Hex" s napětím a s vrozenou soutěživostí rozpoznávat jednotlivé inspirační zdroje.

Mohl bych být konkrétní a zmínit, kde, kdo a co, ale je to zbytečné. Každý ať si objeví to své (i mnou nejmenované) a věřím, že pokud máte rádi klasický rock sedmdesátých let, bude vás album bavit. Fanouškovo oko potěší i stylový obal a ti největší nadšenci určitě najdou i několik odkazů v textech (těžko ale říct, nakolik jsou v tomto případě úmyslné).

Říká se, že v době let sedmdesátých nevznikala špatná hudba. A pokud z ní čerpají takoví mistři jako BIGELF, nemůže něco zlého vzniknout ani dnes. "Hex" sice ve výsledku zanechává dojem mixu toho nejlepšího převážně od BLACK SABBATH, PINK FLOYD a THE BEATLES, ale najdete zde více. Progresi, psychedelii a hard i heavy, všechno svázané dohromady blyštivým glamovým boa. Asi by nečinilo problém orazítkovat BIGELF kolkem retro. Avšak ve srovnání s tím, co je dnes považováno za retro, by to byl alibismus. BIGELF nejsou retro. BIGELF jsou sedmdesátá léta!

Mám chuť dát poslechnout "Hex" každému rockovému fandovi, mám chuť vyřvat jaké jsou BIGELF maso, mám chuť brečet, že jsem zmíněné roky neprožil na vlastní kůži. Být postavičkou jednoho slavného seriálu, nervózně bych poskakoval kolem dokolečka a má drahá by mi odvětila něco ve stylu: "Dobře, Homere, jsi moc rozjívený. Dáš si pár piv a to přejde." Jenže ono to nepřejde. Sotva pustím "Hex" od začátku, ten příjemně vzrušivý pocit je tu zas…

sestava: Damon Fox - klávesy, kytara, zpěv, Ace Mark - kytara, Duffy Snowhill - basa, Froth - bicí
produkce: Damon Fox
studio:The End, Lund