29.09.16

06.09.16

06.09.16

BLACKFIELD - Blackfield II

BLACKFIELD - Blackfield II

2007 Snapper Music / Atlantic

Kdo se již nasytil poslední deskou PORCUPINE TREE "Fear of a Blank Planet" a chce si ukrátit čas při očekávání dalšího vytouženého počinu, mohu mu vřele doporučit projekt Stevena Wilsona a jeho izraelského kamaráda Aviva Geffena nazvaný prozaicky BLACKFIELD. Ačkoliv se o této skupině až tak nehovoří, a též její image působí velmi civilním dojmem, vyprodukovala nesmírně silný materiál aspirující na rockovou událost roku 2007.

Kdo se s duem BLACKFIELD setkává poprvé jako já, neuškodí menší rekapitulace jejich historie. Hlavní podnět ke vzniku vzešel ze strany izraelské rockové hvězdy Aviva Geffena, jehož roku 2000 uchvátilo vystoupení PORCUPINE TREE v rámci izraelského turné natolik, že se rozhodl se Stevenem Wilsonem navázat užší pracovní vztah. Výsledkem jejich společného hudebního talentu mělo být roku 2001 vydání EP, z něhož se nakonec stal po třech letech plnohodnotný dlouhohrající debut nazvaný lakonicky "Blackfield ". Původně v kapele figuroval živý bubeník PORCUPINE TREE Chris Maitland, ten však byl záhy nahrazen Tomerem Z (bratr Nira Zidkyaha, jenž spolupracoval např. s GENESIS). Skupinu dále posilnil známý izraelský klávesový hráč Daniel Salomon (po vydání CD "Blackfield II" však skupinu opustil) a baskytary se chopil Seffy Efrat z domovské skupiny Aviva Geffena.

Druhé dlouhohrající CD "Blackfield II" působí jako životodárná voda. Ačkoliv se skladby nesou v intimním poprockové duchu, emoce z nich tryskají silou sopečné erupce. Tak silný emoční tlak jsem již dlouho při poslechu určitého CD nezažil, navíc se jedná o dokonale odzbrojující hudbu. Ačkoliv deska přímo praská ve všech díky silnému hitovému potenciálu, bohužel ji v komerčních radiích uslyšíte zřejmě těžko. Zde je dokonale vidět ten rozdíl mezi komerčním a nekomerčním popem a to na jediném faktu: z CD "Blackfield II" čiší hudební intelektuálství. BLACKFIELD, to je především hudba srdce, natolik vzdálená komerční prvoplánovitosti.

Ačkoliv jsem "Blackfield II" slyšel nesčetněkrát, stále objevují nová zákoutí a aranžérské kudrlinky. Stejně jako se nikdy neokoukají dokonalé Michelangelovy fresky v Sixtinské kapli či stále okouzlí úsměv Leonardovy Mony Lisy... Ze skladeb sála zvláštní melancholická atmosféra, neuchopitelné magično. V tomto ohledu asi nejvýrazněji působí emocionální třaskavina "Epidemic " (s eroticky podmanivým doprovodným dívčím vokálem) či závěrečné farewell "End of the World", při níž pociťují příjemné mrazení na šíji.

Desce dominují excelentní klávesy podpořené tesklivým piánem, které společně dokonale podkreslují, místy suplují symfonický orchestr. Též potěší pestrá plejáda kytarových efektů, jednou znějí psychedelicky zasněně, podruhé rockově vyzývavě, jindy zase pohladí křehká akustická kytara. Ačkoliv se jedná především o projekt pěveckého dua Geffen / Wilson, nepředvádějí muzikanti žádné vokální exhibice. Vše působí přirozeným dojmem, své pěvecké role si citlivě střídají a musím uznat, že se jich zhostili jak jinak než na výtečnou.

sestava: Steven Wilson - zpěv, kytara, Aviv Geffen - zpěv, klávesy, kytara, Daniel Salomon - klávesy, Seffy Efrati - baskytara, Tomer Z - bicí
produkce: Steven Wilson
čas: 42:28