29.09.16

06.09.16

06.09.16

HEAVEN SHALL BURN - Deaf to Our Prayers

HEAVEN SHALL BURN - Deaf to Our Prayers

2006 Century Media

Nepsaným pravidlem u metalových kapel vydávajících novou desku bývá často patrné zjemňování oproti desce předchozí. To však v žádném případě neplatí u HEAVEN SHALL BURN a jejich počinu z roku 2006, který nese název "Deaf to Our Prayers". Inspirace pro tento titul přišla z verše básně "Slezští tkalci" (The Silesian Weavers) od Heinricha Heineho. Obal jasně znázorňuje potemnělé prostředí s chodci i osvíceným náboženským motivem. Název alba pak ještě jasněji značí směr, kterým se HSB vydali.

Narozdíl od předchozí desky "Antigone" vás první skladba ihned zatluče do země. Místo klavírních tónů, které na celém albu nemají zastoupení v podobě samostatné stopy, nás přivítá klipová "Counterweight". Už melodií jasně napovídá, že zde jde o vzepření-se, o boj. Ve srovnání s počinem z roku 2004 vykazuje deska mnohem kvalitnější a čistší zvuk. Vklad nového člena kapely je znát; jeho kytara dodává písni jiný nádech, než na jaký bychom od této německé skupiny byli zvyklí. Píseň je sestavená jinak i kompozičně: HSB začali používat rozdělení na sloky a refrén, což na předchozím albu nebylo striktně dodržováno. Závěr pak patří melodické instrumentální části, která pomáhá člověku vydechnout po ostrém nájezdu.

Zapomeňte však, že byste odpočívali i při druhé skladbě. V "Trespassing the Shores of Your World" na nás Marcus vyštěkne zprávu, že krev se pomalu vytrácí v písku a po celou dobu nám naznačuje, že svět už není takový, jak jsme byli zyvklí, a kdo se do něj chce vrátit, ten musí přinést velkou oběť. V podstatě, když se nad tím zamyslíte, tak ten, kdo nepatří mezi většinu a vymyká se svými názory a životním stylem, je brán jako vetřelec a podle toho se s ním také zachází, dokud se nerozhodne být jedním z nich. Ani druhá píseň nevybočuje z nasazené kompozice sloka - refrén. Třetí skladba přichází s témtem vzpoury proti zavedeným normám kázání. Je totiž známo, že ti, co se prohlašují za svaté a prostředníky mezi lidmi a Bohem, sami nejvíc hřeší a nedrží se předepsaných pravidel. Tato skladba mohutně podporuje přísloví "Káží vodu, pijí víno". Pokud se však lidé vrátí ke kořenům své skutečné víry, tak všechna tato falešná pravda, co je jim vkládána do uší, bude nakonec zničena. "Profane Believers" se jeví jako skutečně odpovídající název.

Album pokračuje v nastoupeném tónu a následující písně "Stay the Course" či "Final March" pojednávají o pokračujícím boji proti všem těmto nespravedlnostem. Než se deska přesune do své druhé poloviny, tak víme, že německá báseň, o které jsem se zmínil na začátku, je o chudých rolnících, tkalcích, kteří se snažili něco dělat se systémem, který v té době panoval. Výkřik "Down with the king" z páté písně je více než příznačný. Šestá skladba "Of No Avail" rozhodně patří k těm méně obvyklým. Jednak je zde patrná snaha napojit se na předchozí píseň zajímavým přechodem a jednak její začátek naznačoval, s kým zůstali HSB v tvůrčím styku. Elektronické vsuvky na konci páté a na začátku šesté kompozice jsou skvělými doplňky. Oproti minulé desce byla elektronika více zapojena do skladeb a já doufám, že u tohoto trendu kapela zůstane. Zmíněné krátké intro vás samo o sobě dokáže naladit do situace, o které je zpíváno. Znovu je zde zdůrazněn velký význam boje a snahy něco změnit k lepšímu, i přestože výsledek může být jiný. Vítězství neznamená porazit nepřítele, ale cítit svobodu ve své duši a mysli. Tato píseň měla na mě největší emocionální dopad. Sedmá skladba "Armia" se dá z hlediska tempa přirovnat k "Numbing the Pain" z předchozího alba. Je to nejpomalejší a zároveň nejdelší píseň z celé desky a tematicky vychází z Varšavského povstání.

Jako mávnutím kouzelného proutku se dostáváme ke třem po sobě jdoucím velice zajímavým kusům. Osmička "Mybestfriends.com" k jasným intepretacím svádí už svým názvem. Od samotného začátku evokuje dělníky pracující u nezpomalujícího pásu. Přidejte k tomu velmi rychle řečené texty od Marcuse a máte celkem zvláštní mišmaš, který je ukončený pro změnu zase zpomalující melodickou pasáží. Poté však přichází "Biogenesis (Undo Creation)", a to už vás tolik vydechnout nenechá. Především zaznamenáte změnu tónu hlasu, na který jsme byli zvyklí. Píseň vybízí k návratu ke všemu, co bylo před tímto zrychleným světem. Než dospějeme k vrcholu, tak nám desátá píseň "Dying in Silence" nabídne stejně jako ta druhá elektronické intro. Skladba se hodně mění z poklidnějšího rytmu do ječících pasáží, které se vám snaží otevřít oči a nenechat na sebe házet zbytečnou špínu, neboť pokud děláte to, co se v nich zpívá, tak poté pomalu umíráte vevnitř. Na závěr si HSB připravili velmi pomalý chorál, ve kterém je Marcus doprovázen sborem Revenge Falls. Tímto by kapela ráda všem sdělila, že potřebují hlavně sebe a svůj život a nikoli falešné proroky, kteří jim vymývají mozky.

Do rukou se mi dostalo ještě tvrdší album než bylo "Antigone". Zdálo se mi to jako nemožný cíl, ale HSB mi ukázali, že lze jejich razanci ještě posunout dál. Celá deska mi přijde vyspělejší a zvukově kvalitnější. Celkově je album "Deaf to Your Prayers" náročnější na poslech, neboť se vám nedostane žádné úlevy v podobě klasických počinů od Olafura. Dva roky vývoje jsou opravdu hodně znát a já se jenom těším, kam se za dalších čtyřiadvacet měsíců němečtí metalcoroví hudebníci posunou. Moje spekulace se týká především čistého vokálu, který by se místy nabízel. Mnozí odborníci i fanoušci považují toto album za nejlepší počin HEAVEN SHALL BURN v celé jejich historii. Takovéto superlativy nebudu používat, ale řeknu, že "Deaf to Our Prayers" je více než důstojným nástupcem předchozí desky.

sestava: Marcus Bischoff - zpěv, Matthias Voigt - bicí, Maik Weichert - kytara, Alexander Dietz - kytara, Eric Bischoff - baskytara
produkce: Jacob Hansen
čas: 47:51