29.09.16

06.09.16

06.09.16

THEMA ELEVEN - The Great Misanthrope

THEMA ELEVEN - The Great Misanthrope

2007 Insane Society

Když si poslechnu píseň, kterou nabízí kapela zdarma k propagaci své nové desky, málokdy se mi stane, že bych ihned po jejím skončení otevřel webové stránky a objednal si celé album. Tato ojedinělá skutečnost následně nabízí pouze dvě možná východiska. Zbrusu nové album kapely je buď natolik precizně vytvořeno, že si vás podmaní a vy zpětně nelitujete investovaných peněz. Nebo je kapela natolik šikovná, že umístila na stránky svoji nejúčelnější a nejhitovější skladbu v naději, že lidé se chytnou a "koupí si desku podle obalu, nikoli jeho obsahu". Kolikrát jsme už zažili v mainstreamové hudební společnosti fígl číslo dvě a poté slyšeli masy nespokojených posluchačů. V případě mé osoby a hradecké kapely THEMA ELEVEN se však jedná o nabídku zcela nefalešnou.

S nedočkavostí jsem kdysi čekal, až mi přijde album "The Great Misanthrope" a věřil, že bude alespoň stejně úderné a přitažlivě nečisté jako ochutnávka z písně "The Tempest". Obal se nese v plytkých barvách a na přední části je zobrazeno přesně to, o čem je celá deska. Neúplná postava člověka bez kůže v rozmazaném a nečistém prostředí na bažinovitě zeleném podkladu, v němž se někde uprostřed těla vytrácí název kapely a desky. Booklet nabízí krom obrázků členů kapely nesoucích se ve stejném duchu jako přední strana obalu i texty v angličtině, ale rovněž překlady do češtiny, které by mohl ocenit nemalý počet fanoušků.

Po mysteriózním, lehce děsivém, ale i jemně působícím intru přijde emoční kytarový nářez, jenž až do skončení desky odmítne ustat. V mžiku se mi podařilo zapomenout na předchozí tvorbu kapely, protože zvukově je "pan škarohlíd" z roku 2007 na úplně jiné úrovni. Nejsignifikantnější je však pro kapelu zanechat nečistotu, která procitá s jednotlivými skladbami. Ta totiž vytváří správnou emo atmosféru, se kterou hradečtí rodáci v dřívějších dobách prorazili na hardcorovém poli. Zběsilé a úderné party s agresivním vokálem zanedlouho střídá ponurá, valivá, melancholická melodie s psychopaticky uřvaným a naříkavým zpěvem, který jakoby chtěl ven z klece vaší duše.

Pokud by vás byť jen na moment zarazilo, že na dlouhohrající desce je pouze osm skladeb a z toho jedno intro, vězte, že nejkratší stopa má čtyři minuty a nejdelší skoro sedm. Kapela se vyžívá v postupném navozování temných myšlenek, dostává se vám pod kůži jako virus a uvnitř vám vyžírá veškeré vnitřnosti. Jakmile skončí, máte pocit, jako byste chtěli spáchat sebevraždu či jen apaticky zíráte sem a tam. Pilulka s názvem THEMA 11, již hodláte pozřít, účinkuje zhruba čtyřicet minut a poté bude na vás, zdali si dáte ještě jednu dávku nebo sečkáte, až se vám vše znovu poskládá v hlavě.

Kdybych měl tu pravomoc vytvářet škatulky a kategorie v hudebních žánrech, přiřadil bych "jedenáctce" přízvisko - jaterní darkcore. Tato dvě slova mě vždy napadnou, když si je při veškerém strádání odvážím pustit. Ani poté, co jsem si jejich desku přehrál bez nadsázky již po sedmdesáté, ji nehodlám nikam založit, protože mě stále dokáže rozežírat a přinášet mi vynikající potemnělé zážitky. Nejvíce mě uchvátila píseň s názvem "The Marvel", která nejen svým postupným vyvrcholováním, ale také dobře zapadajícími texty ukazuje, že THEMA rozhodně nepatří k těm skupinám, které tvoří "jen aby něco bylo". Vše jest zakončeno příznačným "bděním v temnotě" honosícím se nejdelší stopáží ze všech skladeb.

Náročnost popisované muziky ještě znásobuje těžce stravitelný zpěv, který v druhé půli desky může někomu přijít jako silně iritující. Kdo si však najde cestu k melodiím, bude umět strávit celé album i s tímto zpěvem, který mně zapadá přesně do stylu hudby, jímž se THEMA ELEVEN prezentují.

Po několika měsících poslechu alba "The Great Misantrope" jsem bez sebemenšího zaváhání zařadil tuto kapelu jako svou nejoblíbenější v České republice a její výrazný počin mohu všem vřele doporučit.

sestava: David - kytara, zpěv, M11 - kytara, ht - baskytara, zpěv, Hawran - bicí, hlas, Oz - samply
produkce: Ondřej Ježek