29.09.16

06.09.16

06.09.16

CNK - L'hymne à la Joie

CNK - L'hymne à la Joie

2007 Season of Mist

Hreidmarr je zpět! Vyléčil se z anorexie (pro mnohé bohužel), z dvoučlenného komanda udělal čtyřčlenný klub a místo hraběte Nosferatu je teď i s kumpány ve službách Cosa Nostry. Alespoň, že zkratka CNK zůstává, ať to není zbytečně zmatečné. Po tom, co mě prvotina CNK doslova sestřelila ze židle, po dlouhé pětileté pauze pro mě bylo "L'Hymne á la Joie" jedním z nejočekávanějších alb roku 2007. Situaci, kdy se na něco těšíte tak moc, až je z toho nakonec velké hnědé, zná asi každý. Jsem rád, že tohle nepsané pravidlo nemusím aplikovat právě na novinku a naopak - s narážkou na titul - mohu pět ódu na radost a nešetřit slovy chvály.

Pokud jde o kvantitu, jsou CNK i tentokrát relativně skromní a na novince přináší osm regulérních zabijáckých kusů. K těm navíc otevírá cestu intro, díky kterému aktuální fošna na začátek získává opět živý nádech. Už se ale nepředstavují pánové samotní: zprvu komorní potlesk připomene nejznámějšího exekutora Ódy na radost - Ludwiga van Beethovena. Pochopitelně v elektrifikované a zindustrializované podobě. Tahle hymna všeho možného se v historii dočkala už nespočtu variant, ještě nikdy na mě ale nepůsobila tak obrazotvorně. Ač mám alergii na cokoliv zavánějícího bolševismem či rudou politikou, při poslechu CNK mi myšlenky ovládnou obrazy Sovětského svazu v dobách jeho největší slávy - či, lépe řečeno, obrazy, které mi zikonizovalo nadměrné sledování laciných filmů, ve kterých SSSR často figuroval jako něco nadpozemského; sám jsem onu dobu nezažil.

Ve druhé "Cosa Nostra Club" se obrazy dotvářejí a formují: kopule Chrámu Vasila Blaženého se odklápějí a z věží vystupují jaderné hlavice, průvodní alegorické vozy se demaskují a na Rudé náměstí vjíždějí legendární tanky T-34, Kreml vyvěšuje rudé vlajky s hvězdou, srpem a kladivem, Lenin proráží ochranné sklo své posmrtné lože a uniká z mauzolea… A dál už to je definitivní marš pro sešikované zástupy gerojů, z nichž nikdo není menší vazba než Nikolaj Račenko z legendárního béčka s Dolphem Lundgrenem v hlavní roli. Ti střízlivější si představí alespoň spartakiádu, sokolský slet anebo výjev vojenské přehlídky ze současné KLDR.

CNK v roce 2007 už nezní tak elektronicky ani tolik agresivně a zběsile. Převažující pochodové tempo formují těžké kovové riffy a bicí chladné a šlapající jak písty v nově otevřené socialistické továrně. Dostatečně odlidštěné i v živě provedených pasážích, vše pod taktovkou Mr Sylviciouse. Ten občas nasadí i nějaký ten svižnější sampl, věren pověsti pirátů undergroundových diskoték. Co však dělá novinku tak bombastickou a podmanivou jsou všudypřítomné sbory. Tisícihlavé zástupy zhypnotizovaných sboristů obou pohlaví, matička Rus volá a naléhavosti jejího vábení přidávají i zaaranžované orchestrace vzpomínající klasiky řemesla a zavánějící i filmovou hudební dramatikou. K tomu Hreidmarrův ne zrovna politicky korektní diktát, jak jej známe z ANOREXIE NERVOSY a dokonalý obraz nové postmoderní éry už doplňuje "jen" obal alba a image kapely. Asi to bude odvážné tvrzení, ale užít původně plánovaný obal, novinka by přišla o významnou zbraň. Basák Mr. Valnoir se výtvarně předvedl par excellence. Celková militantní image už dnes asi málokoho šokuje a není ani bůhvíjak originální, v tomto případě je ale, chce se říci, skoro nutností.

Zatímco na "Ultraviolence über Alles" působili CNK jako dvojice psychopatů, která svými zbrklými výpady šikanovala pouze místní obyvatelstvo, na "L'Hymne á la Joie" už to je obří kolos, impérium jemuž k ovládnutí celého světa chybí dobýt poslední území. Neatakuje ho, pouze obléhá, hraje si s ním jak kočka s myší a s jistotou vítězství vyčkává až podlehne. I vy podlehnete.

sestava: Mr Hreidmarr - zpěv, Mr Heinrich Von B - kytary, Mr Valnoir - baskytara, Mr Sylvicious - bicí
produkce: Stéphane Bayle
čas: 44:35