AYREON - 01011001

AYREON - 01011001

2008 InsideOut Music

čas: 50:10/51:59
země původu: Nizozemí
styl: progressive rock/metal opera

Na každém novém albu AYREON nejvíce oceňuji fakt, že ho mohu s čistým svědomím rovnou koupit bez předchozího poslechu. Ano, Arjen Anthony Lucassen je sázka na jistotu už minimálně od debutu "The Final Experiment" (ostatně již jeho předchozí angažmá v heavymetalových VENGEANCE nepostrádalo potřebné ambice) a jak jinak, též novinka, jejíž název byl zašifrován do binárního kódu "01011001", nevybočuje z kvalitativních kolejí.

Recenzi lze uvést jednoduchým konstatováním - z alba budou zklamáni ti, jež čekají něco odlišného od předchozí tvorby, nadšeni budou ti, jež čekají přesně to samé, co jsme slyšeli na minulých počinech. Proč měnit natolik sofistikované hudební vzorce, které se, dle mého skromného názoru, doposud nikomu v historii rock/metalu nepodařilo překlenout. Připočteme k již tak geniální hudbě nápadité sci-fi texty (pro tento žánr mám ostatně velkou slabost), pořádnou porci hudby (opět rozsah dvou CD), musím opět (po kolikáté už) zajásat blahem.

V globálu se Lucassen na "01011001" vrací ke kořenům. Na jedné straně deska přímo překypuje elektronickými pulsy (reminiscence odlidštěných nálad druhého CD "Actual Fantasy"), díky nimž se album vznáší v pořádně temné dimenzi, kdy na povrch s bezbřehou naléhavostí vyplouvají pocity opuštění, beznaděje či zmaru. Když v seznamu hostů zaregistrujeme navrátivší se sympatickou zpěvačku Anneke van Giersbergen, přímo se nabízí analogie s, dle mého názoru, vrcholným opusem "Into the Electric Castle". Když už jsme u té temnoty, svými charismatickými vokály ji prohlubují především výtečný Jonas Renkse z expresivní KATATONIE či Tom Englund z oblíbené prog-power metalové skupiny EVERGREY.

Úvod CD obstarávají věru zádumčivá trilogie "Age Of Shadows", "Comatose" a "Liquid Eternity". V historii AYREON zřejmě nejdepresivnější kompozice. Výrazně na této atmosféře participují především minimalistické, či chcete-li ambientní symtetizátory. Atmosféra se dá doslova krájet. Prim všemu dodávají neméně depresivní texty:

Začal věk temnoty
Obrovské stroje zastínily slunce
Vše známé se změnilo v ledové pláně

Naše neutuchající žízeň po vědění
Naše nutkání po změně, po vývoji
Naše nutkání po dobývání a vyhlazování
nás povznáší z hlubin zapomnění

Průsmyk v čase
začátek konce
Konec, co nikdy nenadešel
Čas
Zakřivení prostoru

Podíváme-li se na dvou-CD z druhého úhlu, nelze nezaregistrovat i silné prvky pozitivní energie, tedy světla jakožto důstojného protihráče proti temnotě. Na minulém CD jako očistná vzpruha působila hippiesácká "Day seven: Hope", zde po velmi temném úvodu alba přichází odlehčení v podobě "Connect The Dots". Druhým pozitivním kandidátem se jeví "The Truth Is Here" z druhého CD, kde zaujme zefektovaný dívčí zpěv a samozřejmě výkon samotného Arjena. I když o sobě tvrdí, že je mizerný zpěvák, mně se naopak jeho projev velice zamlouvá, vyzařuje z něho příjemné odlehčení "sedmdesátek". Jeden z vrcholů desky.

Když už jsme u těch zpěváků, upozornil bych ještě na dívčiny Simone Simons a Floor Jansen. Lucassen dokáže brilantním způsobem vytěžit z určitého interpreta maximum a to takovým způsobem, že když si poslechneme jejich domovské kapely (byť komerčně populární), působí ve srovnání s epickým rozmachem AYREON nesmírně fádně. O skupiny EPICA či AFTER FOREVER bych normálně ani nezavadil (a nehodlám tak činit ani v budoucnu), ale když si jejich frontmanky vezme pod svá kreativní křídla přímo Lucassen, teprve až tehdy naplno vynikne jejich potenciál a zjistíme, že ony dívčiny umí více, než jen pózovat před fotografy či usmívat se na nás z obálek alb jejich domovských kapel. Výjimku samozřejmě tvoří výše zmiňovaná Anneke, neboť její bývalé útočiště THE GATHERING plní status inteligentní "dospělé" kapely se vším všudy již léta.

Pokud tedy dívčiny Lucassen vybírá ze spíše tuctových kapel, nicméně s komerčním potenciálem, zpěváci pocházejí většinou z léta prověřených spolků, povětšinou orientovaných směrem k progresivní odnoži rock/metalu. O Renksem a Englundovi již byla řeč, tudíž bych ještě upozornil na vždy výtečného Landeho. Pokud si ho vybavujete jako poměrně excentrického vokalistu, na "01011001" jeho projev získává spíše fatální nádech. Když zpívá ve dvojce "Comatose" "Wake me up before I die, hold me close. As I gaze upon to the sky, comatose" doslova mu jeho umírání věříte.

Sázkou na jistotu se stal rovněž Gildenlöw z progresivní veličiny PAIN OF SALVATION. Nejvíce prostoru dostal v "Beneath The Waves" a shodou okolností tato skladba nejvíce evokuje jeho domovský ansámbl. Jako třešničku na dortu můžeme považovat Stevea Leea z populárních švýcarských hard rockových GOTTHARD.

Přestože na CD mezi hosty naleznete taková esa jako klávesistu Dereka Sheriniana (PLANET X) či kytaristu Michaela Romea (SYMPHONY X), nikdo z nich ve svých partech přehnaně neexhibuje, což pouze a jedině kvituji, díky tomu hudební složka na CD působí velice konzistentně. Za zmínku rovněž stojí teplé zvuky akustických nástrojů jako flétna, housle či violoncello, jež výtečně kontrastují chladnému kovovému zvuku samplů.

Závěrem bych se zmínil, že album "01011001" vychází ve více edicích. Jednak jako standardní dvou-CD s 28-stránkovým bookletem, dále jako rozšířená edice obohacená o bonusový DVD disk no a pro opravdové fajnšmekry je přichystána Deluxe Limited Edition, která obsahuje krom dvou-CD s 36 stránkovým bookletem, obohaceným o další artworky, DVD ve stříbrné krabičce. DVD ve všech edicích obsahuje tyto videa - Behind the Scenes - Making of 01011001, Beneath the Waves - CGI Movie (5.1/2.0), Guide Demos (audio) - feat. Arjen on vocals, Ed Warby's Session - Recording drums, Bloopers (audio).

Nevím jak pro vás, ale pro mě deska roku vyšla tentokrát na jeho úplném počátku. Nevěřím, že ji letos jen tak někdo překoná, nicméně rád se nechám překvapit.

sestava: Arjen Anthony Lucassen - kytara, klávesy, zpěv, Ed Warby - bicí a perkuse, hosté: zpěváci: Daniel Gildenlöw (PAIN OF SALVATION), Tom Englund (EVERGREY), Hansi Kürsch (BLIND GUARDIAN), Anneke van Giersbergen (AGUA DE ANNIQUE, THE GATHERING), Jonas Renkse (KATATONIA), Bob Catley (MAGNUM), Jorn Lande (MASTERPLAN), Floor Jansen (AFTER FOREVER), Steve Lee (GOTTHARD), Magali Luyten (VIRUS IV), Ty Tabor (KING'S X), Simone Simons (EPICA), Liselotte Hegt (DIAL), Phideaux, Marjan Welman, Wudstik, hudebníci: Tomas Bodin (THE FLOWER KINGS): klávesy, Derek Sherinian (PLANET X) - klávesy, Joost van den Broek (AFTER FOREVER, STAR ONE) - klávesy, Michael Romeo (SYMPHONY X) - kytara, Lori Linstruth (ex-STREAM OF PASSION) - kytara, Jeroen Goossens (FLAIRCK) - flétna, Ben Mathot (DIS - viola, David Faber - violoncello
produkce: Arjen Anthony Lucassen
CD1 - Planet Y:
1. Age Of Shadows