14.10.16

29.09.16

06.09.16

06.09.16

ANAAL NATHRAKH - Hell Is Empty and All The Devils Are Here

2007 Feto Records

Tak si říkám, jestli má cenu, aby metalové kapely stavěly svou tvář na tvrdosti a nářezovosti, když existují ANAAL NATHRAKH. Samozřejmě se najdou takové, které se zmíněnými vlastnostmi mohou Irrumatorovi s V.I.T.R.I.O.L.em rovnat, ještě jsem ale nenašel ani jednu, která by dokázala na platformě black metalu stvořit hyperpekelnou jízdu, jež nebude jednotvárná, neoposlouchá se, a zároveň bude umně okořeněna rozličnými elementy z jiných žánrů. ANAAL NATHRAKH zrají jako víno a po mírně rozplizlém "Eschatonu" přicházejí s totálně "utržprdelní" nahrávkou disponující nápady, jenž by se svým množstvím mohly rovnat s vrstvou prachu, která by ležela na cédečkách Paris Hilton, kdyby lidi měli rozum.

Vše začíná pomalým kytarovým intrem odpočítávajícím poslední sekundy do začátku armagedonu, který se během pětatřiceti minut prakticky nezastaví. Úvodní skladba s půvabným názvem "Der Holle Rache Kocht In Meinem Herzen" pocházejícím z Mozartovy opery Kouzelná flétna (doslova to znamená "pekelná pomsta vaří v mém srdci"), naznačuje, že "Hell Is Empty…" bude přímočařejší verzí předešlé desky s pestřejší škálou vokálů a méně jednotvárně znějícími bicími. To pravé ořechové však přichází se "Screaming of Unborn", prvním vrcholem alba. Toto téměř tříminutové dílko v sobě naprosto geniálním způsobem spojuje ultrarychlé bicí, blackový, čistý a vychlastaně uřvaný vokál s ústředním kytarovým riffem evokujícím z pekla vzešlého klauna, který vám s potměšilým úsměvem vytrhává střeva z těla. Výsledkem je nekompromisní struhadlo zvukovodů, jak ho umějí jen ANAAL NATHRAKH. Třetí "Virus Bomb" v sobě obsahuje ducha minulých dvou alb, přičemž z toho staršího si bere inspiraci v podobě čistého vokálu lemovaného melodickými kytarami, ne nepodobnými přelomové skladbě "Do Not Speak".

"The Final Absolution" nám ukáže, že nemile velké procento kapel neví, co znamená nazvučit kytary, a už se na nás hrne "Shatter the Empyrean" - grind'n'roll, motorkářský nářez podle ANAAL NATHRAKH, během kterého album podruhé kulminuje. "Lama Sabachthani" je druhá část věty, kterou údajně pronesl Ježíš na kříži obrácen hlavou k nebi - "Eloi, Eloi, lama sabachthani…" - "Můj Bože, můj Bože, proč si mě opustil…" Proč, to je vám určitě jedno ještě víc než mně, spokojte se tedy s prací, kterou na albu odvedli hostující vokalisté Joe Horvath a Dirty Von Donovan, protože ta je skutečně precizní, což nejvíce vyzní právě zde.

Kytary tvořící páteř "Until the World Stops Turning" mi připomínají kapelu HEAVEN SHALL BURN, až to skoro zní jako o kulomet obohacený cover nějaké jejich skladby s dvojnásobnou porcí nasazení. Nejde ovšem o cover, ale o třetí vrchol alba, ve kterém se opět spojuje melodika, šlapavost a hlavu trhající nářez. "Genetic Noose" přináší novinku v podobě deathového vokálu zasazeného do tradiční nathrakovské skladby, ale až nad předposlední "Sanction Extremis (Kill Them All)" zaplesá srdce metalistovo, neb je čtvrtým vrcholem alba, při kterém mě zase napadá zlo-klaun, ovšem tentokrát v gigantických rozměrech nad městem, které se zmíněným výrazem ve tváři shrnuje za zvuků této hymny na hromádku. (Hergot, že bych se u ANAAL NATHRAKH nechal zaměstnat jako scenárista klipů?:) ) Masakrálně rychlé bicí na pozadí táhlých zlověstných kytar, jež se před koncem přerodí v optimisticky znějící melodii. To si lidé zřejmě oddechli, že klaun svými prackami čirou náhodou minul pivovar. "Castigation and Betrayal" je velmi důstojným závěrem, díky své elektronicko-industriální surovosti jako vystřižené z alba "Codex Necro".

"Hell Is Empty and All the Devils Are Here" je dechberoucí pekelnou operou, eklektickým celkem mnoha tváří zapracovaných do obalu nelítostného black metalu s grindovou neurvalostí, dokazujícím, že se ANAAL NATHRAKH stali pojmem.

sestava: Mick Kenney - nástroje, V.I.T.R.I.O.L. - vokály, hosté: Joe Horvath a Dirty Von Donovan - vokály, Shane Embury - baskytara, St.Evil - bicí
produkce: Mick Kenney, V.I.T.R.I.O.L.
čas: 35:56