29.09.16

06.09.16

06.09.16

KULT OFENZIVY - Symfonie oceli

KULT OFENZIVY - Symfonie oceli

2007 vlastní náklad

Českému undergroundovému black metalu není obecně věnována příliš velká pozornost, alespoň co se webových zinů týče. V záplavě coreových kapel, které poslední dobou rostou jako houby po dešti, pro ně jaksi nezbývá místo. Jako fanda blacku proto vítám každou novou vlaštovku. V případě KULTU OFENZIVY jsem se ale dosti spálil. A jelikož o albu samém toho moc k napsání není, berte tento text jako malé zamyšlení…

"Symfonie oceli" prezentuje z hlediska žánru nejtypičtější (čti: nejnudnější) black metal z nejtypičtějších, respektive ze staré školy. V průběhu druhé skladby získávám dojem, že desku poslouchám dvě hodiny, během třetí škrábu nehty o zeď a začíná mě bolet hlava. Bicí hrají celou dobu jeden rytmus, kytary se nezajímají o melodie, ale pouze "zní". Jen zpěv se odchyluje od klasického modelu. Pokud naprosto postrádáte talent k jakémukoli vokálnímu projevu, zkuste chodit dva dny v mrazu polonazí, abyste chytli pořádné nachlazení, pak vykuřte karton cigaret, dejte si flašku tvrdého alkoholu a následně zkuste nahlas, bez nejmenší špetky frázování a s velkým patosem předčítat - a splnili jste kvalifikační podmínky pro post vokalisty v této kapele.

Tím se dostávám k palčivému problému, jenž si uvědomují zřejmě jen lidé, kteří si občas čistí uši - vytvořit undergroundové black metalové album totiž může v podstatě každý, kdo trochu zvládne postupy hraní na bicí, kytaru a nezvládne vokál. Co čert nechtěl, black metal je zřejmě jediným hudebním žánrem, kde se totální amatérství a nulová skladatelská schopnost stávají předností. Když člověk napíše špatnou recenzi, je poslán do p****e, když natočí špatný film, je poslán do p****e, když napíše špatnou knihu, je poslán do p**e - prostě o jakoukoli tvůrčí věc, která zcela zřetelně postrádá jakýkoli druh umu, lidé minimálně nejeví zájem. Ne tak v black metalu. Tam se rozběhnou úvahy typu: "zní to mrazivě" nebo "zní to jako DARKTHRONE", případně "je to sugestivní". PROČ ALE? Odpověď je nasnadě, jakkoli je nepříjemná. Člověk musí být infikován atmosférou hrozivých gest, textů a motivů, stejně jako jakési "jednoty" ve válce a vůbec ideou undergroundu jako takovou, aby se mu mohlo v hlavě cosi přepnout, a on tak mohl hodnotit například počin KULTU OFENZIVY jako dobré album.

Nechme ikonám typu DARKTHRONE jejich místo v raných devadesátých letech, kdy byly originální tím, že s podobným stylem hraní přišly, a uvědomme si, že se píše rok 2008. Kdybych se totiž držel stejných osnov, které nastavuje třeba právě KULT OFENZIVY, a aplikoval je na psaní recenzí, četli byste místo několika odstavců větu: "Toto album je na hovno.", případně "Toto album je skvělé.". Následovalo by procentuální hodnocení a seznam skladeb. Tečka. Kdyby mě pak někdo v diskusi vcelku pochopitelně napadl, co že to je za plivanec do ksichtu všem čtenářům, odpověděl bych, ať jde do hajzlu, že je to nesvatá válka proti Bohu, a že nechápe, co je to UG.

Osobně nerozumím eventualitě, že by si toto album koupilo víc než nula lidí.

sestava: neuvedena
čas: 28:51