29.09.16

06.09.16

06.09.16

ARKONA - Ot serdca k nebu

ARKONA - Ot serdca k nebu

2007 Sound Age

Máša, doprovázena muzikanty z kapely ROSSOMAHAAR a spoustou folkových nástrojů v podání hostů, zejména vynikajícího Vladimíra Čerepovského (mj. flétny, dudy, okarína) a sborovými zpěváky, vytvořila nezapomenutelné CD. A to přesto, že nemá takový "hitový" potenciál, jako předchozí alba, zejména "Vo slavu velikim" (2005). Jeho atmosféra však posouvá tuto nahrávku do úplně jiných hodnotících kritérií.

Po tříminutovém intru se na nás spustí klasická black metalová kanonáda s řádně nabroušenými kytarami. S blackovým zpěvem Máši se pak melodie zklidní a doplní ji různé etnické nástroje, následuje pasáž se znatelně (oproti předchozím CD) techničtějšími bicími, které střídá folklórní pasáž, po chvíli následuje refrén, za který by se nemuseli stydět ani Alexandrovci, své slovo dostane i klasická harmonika. V úvodu střednětempé druhé písně "Hej, Kupala!!!" se objevuje novinka v projevu ARKONY - hojně využívaná akustická kytara (doplněná různými drnkátky). Posun dokumentují i vícezpěvy, se kterými si Máša precizně vyhrála. Ve stejných vodách pluje i třetí skladba, která obsahuje i blackovější pasáže. V této písni si poprvé uvědomuji, že Mášin hlas je skvělým nejen v blackové, ale i čisté poloze. Po úchvatné čtvrté skladbě následují dvě národní písně, přičemž "Gutsulka" je instrumentálka, kterou z metalových nástrojů doplňují jenom bicí (připomíná mi to skvělou skupinu MUSICA CANORA z Chomutova, hrající středověkou hudbu), šestá "Strela" má i národní text - a já si uvědomuji, že toto album bude pro ortodoxnější fanoušky pagan black metalu ne zcela stravitelné, neboť "Strela" (i vícero pasáží v dalších písních) bude pro ně pouze trochu přitvrzenou ruskou národní písní.

Sedmá blacková "Nad propastyu let" mi stylově připomíná maďarské SEAR BLISS, příjemné to překvapení Brutal Assaultu 2007. V polovině této skladby nás nemine již zmiňovaná pasáž s akustickou kytarou a drnkátky, zazní i klavír, který zničí následná blacková smršť. Nádherně snivá flétna s okarínou, doplněná o balalajky, uvádí osmou kompozici, hrdě oslavující Rus (anglický překlad názvu písně hovoří za vše: "Hail Rus!") - další nepříliš metalová píseň. V rozverném rytmu se nese devátá "Kupala i Kostroma", rovněž národní píseň s novým textovým kabátem od Máši. Následuje bonusová instrumentálka "Tsigular" (rovněž národní), kterou bych (stejně jako pátou skladbu) spíše čekal na CD skupiny interpretující středověkou hudbu. Na počinu ARKONY ale nejde jen o žánrové zpestření - je to návrat ke kořenům, k opravdovému pohanství v jeho (krásné) nahotě! S nadsázkou bych řekl, že je to pagan v původním znění bez black metalových titulků. Předposlední skladba je kombinovaná z tvrdších pasáží a akustičtějších částí s procítěnými sbory, kde atmosféru zdokonalují nádherné flétny. Závěrečná desetiminutová skladba "Katitsya Kolo" je možná zbytečně dlouhá, nicméně i díky ní je zřejmé další nesporné pozitivum celé desky - skvělý zvuk a precizně udělané aranže. Jinak prostě nelze nazvat skvělé skloubení metalového soundu s mnoha lidovými nástroji, z nichž některé se slyší zřídka i ve folklórní hudbě. Samostatnou kapitolou je sborový zpěv a Mášiny vícezpěvy - prostě muzikantská špička!

A resumé? Znatelné novinky ve zvuku ARKONY (mezi jinými zvonivá podkladová kytara, mohutnější sbory), jednoznačný odklon od pagan black metalu k pagan folk metalu. Tvrdšího pagan blacku je zde narozdíl od předchozích počinů méně, ale pomalejší akustičtější pasáže dávají vyniknout něčemu, co je v metalové hudbě neslýchané - slovanské duši! Je mi zcela jasné, že fanoušky ARKONY bude toto CD přijato rozporuplně, ale pro ty, co hledají v této odnoži metalové hudby mnohem víc, než jen black metalový rychlý rytmus, havraní vokály a etnické vsuvky, bude toto album vzpomínkou na časy dávno minulé, vskutku středověky pohanské, na dobu, kdy chrámová pevnost Arkona byla náboženské a politické centrum Slovanského knížectví Rügen, oddaná místnímu božstvu Svantevit, než byla v roce 1168 zničena dánskými útočníky.

Podle mě pagan folk metal dostal tímto CD další dimenzi. Sto procent je jen hudební a muzikantské hodnocení - toto CD obsahuje mnohem víc, má prostě duši! Když k tomu ještě přičtu nádherný digipack ve formě vkusně provedené knížečky (texty jsou samozřejmě psány starou azbukou), nezbývá než konstatovat, že toto album je skvělé nejen po hudební stránce. Navíc mi bylo přivezeno přímo od zdroje, z Moskvy, a to jen pár dní po uvedení na trh koncem roku 2007 (díky, Vladko!). Opravdu jsem zvědav, jakým směrem se bude ARKONA ubírat dále. Vzhledem k tomu, že Máša oslavila 13. ledna 2008 teprve své pětadvacáté narozeniny, určitě se máme v budoucnosti na co těšit.

sestava: Masha "Scream" - zpěv, Sergej "Lazar" - kytara, Ruslan "Kniaz" - baskytara, Vlad "Artist" - bicí
studio: DM rec./MoscowSound
čas: 1:04:38