29.09.16

06.09.16

06.09.16

SATIRA REGULA - ...n"EMO"c...

SATIRA REGULA - ...n"EMO"c...

2007 vlastní náklad

K Vánocům roku 2007 si jičínská kapela dala vskutku velký dárek v podobě křtu její první plnohodnotné desky. Někteří by mohli namítat, že před pár lety SATIRA REGULA již vydala album, což je nepochybně pravda, nicméně samotní hudebníci chtěli doslova a do písemne vymazat nahrávku s názvem "Proč?" z povrchu zemského a začít od nuly, aby se počet lidí s ironickou otázkou "proč?" směrem ke kapele rapidně snížil.

Dlouhá doba mezi natočením skladeb a samotným oficiálním vydáním desky naznačuje, že si kapela vzala vše do vlastní režie, počínaje nahrávacím procesem, přes mastering a konče tvorbou obalu a disku. Pod slupkou jednoduchého bookletu s notnou dávkou undergroundu se skrývá velmi cenný obsah v podobě doslovných přepisů textů všech písní. Název alba zcela jasně naznačuje, jaké problematiky se protagonisté dotýkají, případně jaký na ni mají názor. Žánrově zařadit tvorbu SATIRY není vůbec jednoduché. Sami se škatulkují do stylu zvaného "core of irony", který po pár posleších můžete uznat za poměrně trefný. Nicméně hlavní žánrový rozsah skupiny se pohybuje v crossoveru, kde se opírají o emo pasáže protkané čistým hardcorem a dalšími prvky.

Budete-li hledat nápadnou podobnost hlavní kytary v další jičínské, dnes již nefunkční, grindcorové sebrance UTOPIA, vězte, že kytarista Matěj působil v obou kapelách. Díky jeho vyhrávkám, šíleným zásekům a ujetým nápadům se zvuk SATIRY stal atypickým. Na celé desce je znát enormní snaha zkompilovat dohromady co možná nejlepší výběr písní a dát do nich co nejvíce hudebních nápadů, aby obnovený debut nebyl podobným fiaskem jako počin minulý. Již na první skladbě "Svízel" je patrná nejedna kytara, přestože v oficiální sestavě kapely jsou pouzí čtyři členové. V celkem slušném zvuku, jenž se podařilo vytvořit v domácích podmínkách, zanikají slabé bicí party, které nepříliš dobře podporují již zmíněné přechody. Dále můžeme slyšet téměř po celou dobu dva zpěvy, když hlavní zpěvák Hynek (mimochodem, další bývalý člen formace UTOPIA) se stará o hardcorový řev a prasečí kvílení, zatímco již zmíněný Matěj ho melodicky doprovází a někdy přezpívává. V tom je další kámen úrazu. Celá nahrávka může znít jako nesourodý tok dvou vokálů, které zpívají jeden přes druhý a člověk nemá v písni vůbec přehled. Díky tomu trochu zaniká hudba jako taková. Hlavní devízou kapely jsou však emotivní pasáže, které mají skutečně tu pravou atmosféru, podpořenou libozvučným hlasem a nápaditými texty. Druhým velkým plusem je fakt, že téměř celá deska je napsána v češtině a nutno říci, že se kolikrát jedná o texty poetické, které mají smysl a potřebnou ironii, jež je kapele tak vlastní. To píseň "Návyky" jako druhá v pořadí jasně ukazuje, že tuto kapelu nelze prostě brát vážně. Zde se poprvé naplno projeví satira a ironie v podobě jak textů, hudby, tak i zpěvu, protože zde si zařádí nejen Hynek, ale mnohem více osob. Podobně tomu je u písně, jež se honosí jedním z nejdelších názvů v mé paměti. Je to vůbec jediná skladba zpívaná v jiném než mateřském jazyce, ačkoliv o texty se v ní rozhodně nejedná. Zde ukázal všechny své pěvecké trumfy hlavní zpěvák kapely, který nám představil nápaditý hlavní vokál ve všech možných polohách. Tyto dvě písně patří k nejpovedenějším na desce a zcela jasně vypovídají o směru kapely a jejích členů. Vážných témat se nicméně také dotýkají, zejména ve skladbách "Trpen" či "Plod".

Ve zbytku nalezneme originální pojetí, sem tam obdivuhodný řev, ale rovněž nepreciznost bicích a zbytečnou překombinovanost. Když se posluchač dostane do druhé půlky alba, může mít silné nutkání co nejrychleji vypnout přehrávač, neboť je toho na něj prostě moc. Na druhé straně však SATIRA vyniká ve špinavých pasážích, ponurých atmosférách, kde není tolik kladen důraz na bicí. Emo styl by tedy měli zvládnutý minimálně na dvojku. Závěrečná píseň "Vrak" má dobře udělanou kompozici s úvodem a závěrem. Jako poslední stopa na disku se představují nepovedené zpěvy z natáčení, což přijde vhod jako příjemná satirická tečka za celým albem, které by klidně mohlo být kratší o pár písní či mít jiné pořadí skladeb.

Přílišná snaha někdy škodí a tato deska je toho důkazem. SATIRA REGULA zcela jistě přišla v roce 2007 s něčím osobitým a originálním, co by nemělo zůstat bez povšimnutí na poli alternativní tvorby. Musí se zároveň ocenit i to, že si vše vydřeli od začátku až do konce sami. Dali do této desky mnoho úsilí, financí a času, že rozhodně stojí minimálně za jedno poslechnutí. Do příště by se však mohli řídit lidovým příslovím, že méně je někdy opravdu více.

sestava: Hynek Dvořáček - zpěv, Matěj Čejchan - kytara, zpěv, Jaroslav Homolka - baskytara, vokály, Martin Žitka - bicí
produkce: SATIRA REGULA
čas: 44:56