29.09.16

06.09.16

06.09.16

DRACONIAN - Turning Season Within

DRACONIAN - Turning Season Within

2008 Napalm Records

Doom metal, minimálně za posledních deset let, prošel tak rozsáhlou evolucí, že nalézt dnes skupinu hrající jeho ryzí podobu, je úkol skoro nemožný. Z klasické doom metalové líhně "přežila" snad jen britská fosílie MY DYING BRIDE, dřívější vlajkonoši žánru jako ANATHEMA, THE GATHERING či TIAMAT dnes jsou zcela někde jinde. Spíše se dnes setkáme s epigony žánru, zabředávajícími buď do extrémní formy zkázonosného kovu zvaného funeral doom, jenž však nemusí být širší metalové obci poněkud po chuti nebo do rockově odlehčené formy, koketující s post rockem či post doom rockem. Kdo však nehodlá nijak experimentovat a dostal chuť na tradiční doom s jeho typickými rysy (okořeněný ženským éterickým zpěvem), dává přednost romantičnosti před brutalitou či slimáčím tempem rytmiky, tomu mohu doporučit Švédy DRACONIAN.

Přestože "Turning Season Within" je teprve jejich třetí studiový počin (nepočítám-li předloňskou reminiscenční kompilaci obsahující dema a různé bonusy "The Burning Halo"), skupina svůj první stavební kámen položila již roku 1994, tedy v době největšího doom metalového rozpuku. A možná díky častým personálním rošádám jim debut vychází až skoro o deset let později.

Jako první čeho si povšimnete, je opravdu našlapaný zvuk, jenž mělo na starosti duo David Castillo and Johan Örnborg a o mastering se postaral Jens Bogren, tedy ten samý tým, co vyprodukoval výtečné poslední počiny OPETH či KATATONIA. Připočteme-li skvělý booklet CD od Dennise Sibeijna, dostává se nám do rukou po formální stránce dokonale odvedená práce. Nicméně nejdůležitější je samotná hudba.

Na rovinu musím říci, DRACONIAN si pojem ryzí doom metal berou k srdci doslova, takže opravdu nečekejte nic více (ale ani méně), než střednětempý (s občasnými rychlejšími deathovými výpady) doom v jeho mainstreamové podobě. Pokud by mi někdo pustil DRACONIAN v polovině 90. let, tak si je okamžitě zařadím mezi velikány žánru té doby, nicméně pokud je člověk zhýčkaný různými prefixy jako post- či avantgarde- tak nedokáže standardní doom příliš ocenit.

Co mi asi na DRACONIAN vadí nejvíce je, že z nich necítím tzv. vlastní nezaměnitelný ksicht. Ono nestačí nahrát jen líbivé melodické kytary, hodit tam pěknou dívčinu a zaobalit to do moderní zvukové fazóny. Když si pustím takové stylově spřízněné SATURNUS či RAPTURE, tak tyto spolky poznám ihned po prvních tónech, díky signifikantním rysům. Co potom naplat, že v globálu všechny hudební prvky DRACONIAN po formální stránce splňují dané normy (dá-li se jejich hudební projev takto specifikovat). Podobný pocit jsem měl i z poslechu desek kolegů NOVEMBRE. V tomto případě taky vše zní jak má, ale přesto se kýžený pocit extáze nedostavuje.

Závěrem však mohu konstatovat, že pro standardního posluchače nebo toho, jenž s metalem právě začíná uspokojí CD "Turning Season Within" měrou věru vrchovatou. Ostatně mě rovněž po dlouhá léta uspokojovaly desky jako "Draconian Times", "Wildhoney", "Velvet Darkness They Fear" či "Mandylion", ale dnes už u nich bohužel postrádám ono silné charisma. Jaká škoda...

sestava: Anders Jacobsson - zpěv, Lisa Johansson - zpěv, Johan Ericson - kytara, Daniel Arvidsson - kytara, Fredrik Johansson - baskytara, Jerry Torstensson - bicí
produkce: DRACONIAN
studio: Fascination Street Studios