06.09.16

MESHUGGAH - ObZen

MESHUGGAH - ObZen

2008 Nuclear Blast

čas: 52:34
styl: neo-thrash

Již roku 2007 jsme se mohli těšit na plánované turné MESHUGGAH s THE DILLINGER ESCAPE PLAN a na představení tehdy připravované desky "obZen" (spojení slov "obscene" a "zen"). Ti, kteří tak činili, byli krutě otřeseni oznámením, že dané turné se ruší. Po zkoušce trpělivosti a posledních dokončovacích pracích na "obZenu", spatřilo album světlo světa 7. března 2008. Jak již napovídá obal, texty jednotlivých opusů se budou týkat hloubání lidské mysli, hledání duševního klidu a rovnováhy.

Kapela se na nové desce vrátila k živému bubeníkovi, jímž není nikdo jiný než starý známý Tomas Haake, pročež není ze strany bicích nouze o rychlé, dechberoucí pasáže. Obecně se vše vrací do starých kolejí. Autoři nekráčejí ve stopách předchozí desky ("Catch 33"), ani nepřináší žádné inovativní či přímo experimentální úseky, snaží se spíše přiblížit tvorbě z dob alba "Nothing", avšak v trochu brutálnějším a přímočařejším hávu. Celek zní místy až industriálně, což dává ve spojení se zdrcujícím tempem bicích opravdu smrtelnou kombinaci. Přimíchejme hluboký řev v podání Jense Kidmana, jenž nás upoutá a odmítá pustit. Ostatní hudební prvky tvoří samostatnou kapitolu, hrubá a místy násilná technická preciznost, zmatená sóla, místy až absence rytmu. Vše se může jevit jako chaos postrádající jakýkoli řád. Nicméně zaposloucháte-li se do hudby více, poznáváte, kde se skrývá její kouzlo. Jednotlivé skladby do sebe zapadají a utváří jednotný celek, rozdělený do devíti skladeb. Z muzikantů sálá respekt, schopnost ukormidlovat všechen ten chaos, hudba je i přes svou náročnost přístupná širokému publiku, což koneckonců odhaluje i nezměrná popularita kapely. Mistrovství těchto Švédů však spočívá hlavně v tom, že se stále dokáže rozjet všelijakými směry a nedržíc se výhradně středního tempa odhalují potenciál netušených rozměrů. O tom se můžeme přesvědčit třeba v poslední velkolepé skladbě "Dancers to a Discordant System", jejíž výlučnost můžeme chápat jako menší bonus pro ty, kteří se dokáží prokousat přes zmíněné střednětempé riffy.

Zvuk je o kousek čistší a uhlazenější než na předchozím počinu, neztrácí však svou dynamiku, surovost a brutalitu. Celkově se zdá, že MESHUGGAH pouze vypilovávají a vybrušují svůj vyhraněný styl do dokonalosti. A právě tento ojedinělý "nuclear metal" s nadšením očekáváme, a nezbývá nic jiného, než jej i patřičně ocenit. Opět musíme smeknout nad schopností rozbít několik hudebních žánrů, přelakovat je, místy trochu obrousit a nakonec vše s hodinářskou trpělivostí a umem dát dohromady.

sestava: Jens Kidman - zpěv, Fredrik Thordendal - kytara, Marten Hagstrom - kytara, Thomas Haake - bicí, Dick Lovgren - baskytara
produkce: MESHUGGAH
1.Combustion