29.09.16

06.09.16

06.09.16

ATROCITY - Werk 80 II

ATROCITY - Werk 80 II

2008 Napalm Records

ATROCITY vznikli jako původně death metalová kapela již v roce 1985. Poslední (a nyní vlastně již předposlední) dlouhohrající CD vydali Němci v roce 2004 - neslo název "Atlantis" a kapela se v něm vrátila k extrémnějšímu (a modernímu) pojetí metalu ve stylu DIMMU BORGIR. Následně se všichni členové ATROCITY věnovali hudbě prostřednictvím goticko/symfonického metalového projektu LEAVES EYES (zatím mají na kontě jeden singl, dvě EP a dvě dlouhohrající CD z let 2004 a 2005), ve kterém je doplnila zpěvačka Liv Kristine. Tato norská pěvkyně, která předtím zpívala v norské kapele THEATRE OF TRAGEDY, a jejíž vokál můžeme slyšet třeba i ve skladbě CRADLE OF FILTH "Nymphetamine (Overdose)" z CD "Nymphetamine" (2004), s ATROCITY spolupracovala i na prvním CD cover verzí hitů z osmdesátých let nazvaném "Werk 80" (1997). Spolupráce byla zřejmě velice příjemná, neboť následkem byla svatba mezi Liv a zpěvákem ATROCITY Alexandrem Krullem a přesídlení zpěvačky do Německa.

Už od úvodních tónů CD "Werk 80 II" je zřejmé, v jakém že stylu se budeme následných šestačtyřicet minut pohybovat. Syntezátory, vkusně provedené smyčce, dechové nástroje, sbory - prostě cover verze v gotických aranžích. Samozřejmě vše provázené řádně nabroušenými kytarami a říznými bicími. ATROCITY jakožto ostřílení harcovníci samozřejmě vybrali známé a dobře upravitelné skladby a svými aranžemi (ať už se to někomu líbí, nebo ne) jim většinou vdechli nový život. Nutno podotknout, že zpěv Liv je prostě skvělý a posouvá skladby o pomyslný stupínek výš. Povedená je svižnější "Smalltown Boy", odvážnějším pojetím se honosí následující "Relax", která patří mezi nejlepší skladby i díky nekompromisním bicím, stejně jako jediná německy zpívaná skladba "Keine Heimat". Já vím, prodejnost z tohoto počinu kouká každým coulem, ale když holt něco umí, můžeme brblat jak chceme. Třeba jedna z jemněji upravených skladeb, "Don't You (Forget About Me)" od SIMPLE MINDS, má přes svůj nesporný popový nádech svoje kouzlo a jsem rád, že na CD nechybí. V této skladbě se navíc velmi povedl zpěv Alexandra Krulla. Pravda, na CD jsou ale i skladby, které patří spíše k průměrným a i přes potenciál ATROCITY nepřináší žádné úchvatné oživení (zejména "Such a Shame").

Většina písní se nese ve středním tempu a jen stěží si lze nepředstavit davy spokojených tančících děvčat oděných do temně černého oblečení, oplývajících množstvím krajek, děvčat se vskutku pekelným sexappealem. Ale toto CD, byť je primárně určeno právě této cílové skupině posluchačů (tedy posluchaček), může překvapit i rockověji naladěné pamětníky původních verzí, kteří (stejně jako já) chodili na diskotéky z úplně jiných důvodů, než kvůli hudbě. Faktem taky je, že kvůli hitovému potencionálu může být CD návykové pro kohokoliv zaměřeného na jednoduchou, efektní produkci. Závěrem bych použil slova, které na motivy poslední písně "Forever Young" napsal Eduard Krečmar pro našeho známého performera a zlatého pěvce Karla Gotta - "být stále mlád - to bych si přál - být stále mlád - vzepřít se jednou provždy kalendáři - jen mládí, nikdy staří". I ATROCITY se opět (po jedenácti letech) vzepřeli kalendáři a dali osvědčeným hitům nový, goticko metalový kabát. Podle mého názoru (i když si o komerci a nepůvodní tvorbě mohu myslet, co chci) se jim to ve většině písniček povedlo velmi dobře.

sestava: Alexander Krull - zpěv, Thorsten Bauer - kytara, Mathias Röderer - kytara, Alla Fedynitch - basová kytara, Nicholas Howard Barker - bicí, host: Liv Kristine - zpěv
produkce: Alexander Krull
studio: Mastersound