29.09.16

06.09.16

06.09.16

DISMEMBER - Dismember

DISMEMBER - Dismember

2008 Regain Records

Ke dvacetiletému vyročí své existence si švédští deathmetalisté DISMEMBER nadělili novou řadovou desku jednoduše nazvanou "Dismember". Loňského roku jsme mohli tyto veterány spatřit na festivalu Brutal Assault a jejich aktuální formu zhodnotit letos v únoru v pražském klubu Rock Café. S ohledem na úspěch předešlé desky "The God That Never Was" se uši fanoušků k aktuálnímu počinu upínaly dlouhou dobu před jeho vydáním. Nadcházející album vyvolávalo spoustu otázek a spekulovalo se, zda veteráni ze Stockholmu budou pokračovat ve famózní formě z poslední fošny nebo se znovu upnou k tradičnímu pojetí severského deathmetalu.

DISMEMBER na tuto otázku odpověděli celkem lišácky. Na první poslech je naprosto jasné, že zvuk, který si za tak dlouhou dobu vybudovali, a jímž se inspirovalo mnoho mladších kapel, se nezměnil. Nezměnila se ani tradiční riffová smršť, která je charakteristická pro každou píseň z kteréhokoliv alba DISMEMBER. Intenzita, se kterou jsou jednotlivé skladby hrány, také ne. Zůstaly zachovány jak výše uvedené prvky, tak styl, jímž se kapela proslavila, a který se s menšími či většími nuancemi obměňoval a vyvíjel s každou deskou.

Nejvýraznější a zároveň nejchytlavější momenty celé desky spočívají v death 'n' rollových skladbách ("The Hills Have Eyes", "Combat Fatigue"), které patří mezi tu lepší část alba a starají se tak o celkem slušnou zábavu. Dalším podle mě trochu sporným bodem jsou kytarová sóla, která místy působí zvukově dosti senilně. Veškeré alespoň trochu brutální skladby ("Under a Bloodred Sky", "To End It All") jsou "ozdobeny" hudebními a zvukovými artefakty, které jakoby vypadly z desek heavy metalových IRON MAIDEN. Zařazení těchto skaldeb je určitě nejspornějším bodem. Na jednu stranu se jedná o naprosto obrácený postup stylové progrese, ale na stranu druhou se tak deska stává méně brutální, více heavy a tím pádem i přístupnější pro širší obecenstvo posluchačů. Zastánci klasického death metalu, kterým si kapela vydobyla stabilní pozici v první lize tohoto stylu, taktéž nepřijdou zkrátka a jsou pro ně nachystány kousky v podobě skladeb "No Honor in Death", "Death Conquers All" nebo "Legion".

Toto jubilejní album je spíše jakýmsi "best of" stylové různorodosti tvorby DISMEMBER sestaveným z nových písní. Jim podobné a leckdy o mnoho lepší skladby lze nalézt i na starších deskách. Velkým minusem aktuální řadovky je určitě zvuk a produkce, která desku spíše uzemnila než pozdvihla nad úroveň ostatních kapel nacházejících se ve stejném ranku. Monotónní a přidušený zvuk, který vás i přes opravdu hitový potenciál některých skladeb po několika minutách skoro uspí. Mé pocity z této desky jsou dosti rozpačité, a kdybych ji měl porovnat se silnými aktuálními počiny generačních a žánrových kolegů jako jsou například GOREFEST, ENTOMBED nebo OBITUARY, tak tato deska by bohužel obsadila příčku nejnižší.

sestava: Matti Kärki - zpěv, David Blomqvist - kytary, Martin Persson - kytary, Tobias Christiansson - baskytara, Thomas Daun - bicí
produkce: Nico Elgstrand
studio: B.A.S. Studios