29.09.16

06.09.16

06.09.16

VELVET REVOLVER - Libertad

VELVET REVOLVER - Libertad

2007 SONY BMG

Vskutku hvězdná kapela VELVET REVOLVER byla založena třemi bývalými členy GUNS'N'ROSES Slashem, Duffem McKaganem a Mattem Sorumem, kteří se sešli na benefičním koncertě v roce 2002 a rozhodli společně založit novou skupinu. Poté, co další ex-G'N'R Izzy Stradlin odmítl jejich nabídku stát se členem, skupina se spojila s jiným kytaristou, Davem Kushnerem, který hrál předtím ve skupině WASTED YOUTH, a zpěvákem Scottem Weilandem ze STONE TEMPLE PILOTS. Své první a velmi úspěšné album "Contraband" vydali v roce 2004; deska se dostala až na první místo amerického žebříčku. Kromě singlů vydala kapela i EP "Melody and the Tyranny" (2007) v limitovaném počtu pěti tisíc kopií. V pořadí druhé CD "Libertad" vyšlo v červenci 2007 jak v klasické CD verzi, tak v limitované edici s bonusovým DVD.

Musím se přiznat, že s recenzí alba jsem trochu váhal, a tak ji předběhla zpráva o tom, že se kapela rozloučila se svým zpěvákem Scottem Weilandem kvůli "nevyzpytatelnému chování". Kytarista Slash 1. dubna 2008 uvedl v tiskovém prohlášení, že Weilandovy osobní problémy je donutily posunout se dál. Slash v prohlášení napsal, že "skupina je o fanoušcích a o muzice a Scott Weiland nebyl oddaný na 100% ani jednomu". Myslím, že se o žádný apríl nejednalo, neboť Weilandovy dlouhodobé problémy se zákonem jsou celkem známé (opakovaně byl zatčen kvůli drogám, soud mu zakázal i řídit auto). Navíc Weiland letos odehraje šňůru koncertů se svou obnovenou kapelou STONE TEMPLE PILOTS.

Úvodní vypalovačka "Libertad" s jasným Slashovým rukopisem a příznačným názvem "Let It Roll" a melodickým refrénem navodí tu správnou rockovou náladu. Druhá skladba je klidnější a překvapivě obsahuje předrefrén náladou připomínající NIRVANU; v závěru skladba evokuje i PEARL JAM. Náladu lehce poklesnutou po nevýrazné třetí skladbě nevylepší ani "She Builds Quick Machines" střídající tvrdší polohy s klidnější pasáží. Zajímavou skladbou je pátá "The Last Fight", která nás náladou přenese o pár desítek let zpět s refrénem, který jste v nějaké podobné verzi už zaručeně někde slyšeli. Šestá písnička však už zase nudí, což vzápětí změní zajímavým úvodem pouze s bicími a baskytarou načatý "American Man", který potěší i rozvernějším refrénem. Následná "Mary Mary" rovněž žádnou originalitou nezaujme, přímočařejší vypalovačka "Just Sixteen" alespoň příjemně ubíhá a nechybí ji určitá dravost, ale už v této části alba mi to celé nějak začíná smrdět přílišnou komerčností. Desátá skladba "Can't Get It out of My Head" je složenou poklonou Jeffu Lynnemu (původně byla tato skladba, která byla i na špičce americké hitparády, nahrána v roce 1974 s Lynneho kapelou E.L.O na album "Eldorado - A Symphony by the Electric Light Orchestra"). Potěšení z této skladby střídá zklamání z další šablonovité a nenápadné kompozice "For a Brother", taky rytmus následné "Spay" tuto píseň nespasí z obvyklé rockové klasiky, i když možná právě toto mnohé fanoušky plně uspokojí. Album uzavírá pomalejší a akustičtější zasněná skladba "Gravedancer", po jejímž závěru nás čeká vložený unplugged song jako vystřižený z nějaké nashvillské country restaurace.

Jako bonus v limitované edici je připojeno DVD s názvem "Tierra Roja, Sangre Roja" - devětadvacetiminutový dokument o vystoupení VELVET REVOLVER v Brazílii, začínající příletem, obsahující krátké rozhovory s muzikanty, záběry z backstage a hlavně záznam z vystoupení (čtyři celé skladby). Záběry ze zaplněných stadionů podtrhují rockové mohykánství VELVET REVOLVER, nicméně po albu "Libertad" by si jejich početné posluchačstvo zasloužilo daleko lepší desku. Faktem nicméně je, že výkonu muzikantů není co vytknout, zdá se mi nicméně, že deska je příliš rutinní (což v případě takových muzikantů ne vždy musí být na škodu) a prvotní nadšení a elán, jaký byl patrný z prvního CD "Contraband", tady prostě není. I tak nelze pochybovat o tom, že by toto CD chybělo ve sbírce fanoušků Slashe a jeho kapel.

sestava: Scott Weiland - zpěv, Slash - kytara, Dave Kushner - kytara, Duff McKagan - baskytara, Matt Sorum - bicí
produkce: Brendan O'Brien
studio: Henson Recordings Studio, Hollywood