29.09.16

06.09.16

06.09.16

ABIGOR - Fractal Possession

ABIGOR - Fractal Possession

2007 End All Life Productions

Většinou bývám skeptický vůči tzv. reunionům po krátké době (často se jedná o pár let, pro mnoho skupin tedy běžné mezidobí mezi dvěma řadovými alby) a mnohdy se nemohu zbavit dojmu, že tak skupiny činí spíše z marketingových důvodů. Jednoduše aby se o nich opět začalo více mluvit, neboť jen oficiální emise alba dnes, v době bezhlavého stahování z p2p sítí, nestačí, zvláště, když malé labely nedokáží a ani nemohou poskytnout odpovídající promo kampaň. Loňský počin blackmetalových vizionářů ABIGOR nazvaný "Fractal Possession" patří k světlým výjimkám (společně např. s novou řadovkou SEPTICFLESH).

Ačkoliv se o této rakouské skupině v kuloárech příliš nehovoří (ostatně Rakousko nikdy nepatřilo mezi kdovíjaké metalové hájemství, přesto to málo spolků, jenž proniklo do světového podvědomí, patří ke špičce, např. HOLLENTHON, SUMMONING či PUNGENT STENCH), lze ABIGOR zařadit mezi absolutní špičku černého kovu. Od samého počátku skupina kladla důraz na hráčskou techniku, současně však nezapomínala na klenuté melodie a v neposlední řadě na blackmetalovou zemitost. V tomto ohledu lze ABIGOR brát jako rovnocenného konkurenta norských císařů EMPEROR, nicméně narozdíl od nich skupina po celou dobu své kariéry preferovala ryzí blackmetalovou syrovost. Po víceméně nenápadném reunionu (sestava nyní figuruje jako trio a krom nového zpěváka Arthura Rosara ji tvoří dva původní zakládající členové - navrátivší se bubeník a kytarista v jedné osobě Thomas Tannenberger a původní kytarista a baskytarista Peter Kubik) si skupina řekla dost a nový materiál pojala zcela nekompromisně.

"Fractal Possession" se zcela vymyká nejen tradiční syrové produkci ABIGOR, ale též se skupině podařilo zcela oprostit od zažitých blackmetalových konvencí. Jak jistě tušíte, jedná se po všech stránkách o dokonalou avantgardní nahrávku, nicméně přímo vycházející z blackmetalových kořenů, tudíž nečekejte žádné "vyměknutí", ba právě naopak, ABIGOR nikdy nezněli extrémněji. Skousnout "Fractal Possession" je opravdu tvrdý oříšek a určitě bych nahrávku doporučil spíše otrlejším posluchačům. Dokonce i mně se na první poslech, ba i na druhý CD příliš nezamlouvalo. Ale pak to přišlo. Doslova jako sněhová vichřice uprostřed léta.

Album stojí na velice propracovaných riffech, ze kterých se vám zatočí hlava. Jednolitý hudební motiv mnohdy netrvá ani pár vteřin, aby byl zničehonic (rozuměj bez varování) v mžiku vystřídán jiným. V podobném duchu např. tvoří i italští EPHEL DUATH, ovšem ABIGOR jdou doslova na dřeň, navíc nešetří extrémní blackmetalovou rytmikou. Též hrdelní výkon Arthura Rosara je radost poslouchat a nevzpomínám si, že by skupina disponovala lepším blackmetalovým vokalistou. Krom opravdu výtečného havraního zpěvu Arthur občas velice sugestivně démonicky deklamuje a v "Vapourzied Tears" dokonce experimentuje s melodičtějšími polohami.

Velice oceňuji, že krom toho kvanta rytmů, brejků, vyhrávek, industriálních vsuvek, vokálních performancí a já nevím čeho ještě dokáže být skupina současně nad věcí. Dokládají to občasné sympatické recesistické vyhrávky, třeba úvod skladby "3D Blasphemy" (ostatně již její název hovoří za vše), hravé postupy v "Injection Satan" či psychedelické preludium v "Liberty Rises a Diagonal Flame".

ABIGOR velice příjemně překvapili. A na poli moderního, avantgardou říznutého blackmetalu patří k absolutní špičce. Dokonce bych se nebál tvrdit, že vyplnili mezeru po rozpadlých EMPEROR. Škoda, že jsem jejich nejnovější počin objevil až po novém roce, neboť tato nesmírně rafinovaná nahrávka by dozajista zatočila s mým redaktorským Top Ten.

sestava: A.R. (Arthur Rosar) - zpěv, P.K. (Virus 666, Peter Kubik) -kytara, baskytara, T.T. (Thomas Tannenberger) - bicí, kytara
produkce: ABIGOR
studio: Hell Lab