29.09.16

06.09.16

06.09.16

FINSTERFORST - Weltenkraft

FINSTERFORST - Weltenkraft

2007 Worldchaos Production

Už podle názvu kapely a pohledu na logo debutujících FINSTERFORST se dá s relativně velkou šancí na trefu do černého odhadnout, jakou muziku tahle sedmička z temných lesů jihozápadního Německa produkuje. Studentům "finntrollštiny" sice nechybí zápal, ale mám pocit, že povinnou četbu trochu odflákli. Mají ponětí, o čem problematika je, ale do hloubky o ní mluvit nedokáží. A tak se ji u zkoušky snaží lidově řečeno okecat. To jim jde dobře, jenže jak už to tak bývá, čím více mluví, tím více vás začíná štvát, že se pořád motají okolo toho samého. I tak vám je ale jako zkoušejícímu líto kapelu vyhodit, protože víte, že v nich je více talentu než v těch, kteří se látku naučí písmenko po písmenku i nazpaměť, ale jejich praktická využitelnost je nulová.

"Weltenkraft" je téměř osmdesátiminutovým dílem čítajícím celkem deset kousků, z nichž jsou pouze tři kratší šesti minut. Největším mínusem alba je právě jeho délka jdoucí ruku v ruce s tím, že mu chybí jakýkoliv moment překvapení. Struktura kompozic by se dala vyjádřit krásně pravidelnou sinusoidou, za jejíž hranice vybočuje pouze nejkratší věc alba, dvě a půl minuty dlouhá rychlovka "Rauschende Nächte". Jediný regulérní folkový nástroj je v kapele zastoupen akordeonem, který zpravidla nasadí méně či více rozjuchanou melodii, na něj se napojí cválavým tempem ostatní nástroje a klávesy tvořící epickou synťákovou mlhu evokující bludné hvozdy kdesi na severu. Zhruba v půlce skladby se plynule přejde do zklidňující pasáže, kdy dostává samostatný prostor zmíněný akordeon, akustická kytara, případně hoboj anebo píšťala, kterou pohostinsky obstarává Sevan Kirder z ELUVEITIE. A když jsme dostatečně "vyfolkovaní", začnou FINSTERFORST opět přecházet ke svižnějšímu tempu, jenž vrcholí u většiny skladeb sypanicí, seč muzikantům ruce i nohy stačí.

Zvuk je na debut výborný, hráčské výkony taktéž. Skladby však splývají v jednu velkou masu a kapelu nespasí ani to, z čeho těží řada méně nadaných uskupení, a to využití folkového elementu ve prospěch nějaké silné melodie. Akordeon se pohybuje ve velice snadno zaměnitelných odstínech "Bavarian model melody" a tuto jednolitost podporuje i štěkavý blackový vokál, který po celou dobu neuhne z jedné a té samé polohy. V počtu dvou až tří skladeb je to výborné, ale v takové míře skladatelské předvídatelnosti je daná stopáž příliš.

sestava: Tobias Weinreich - baskytara, Johannes Joseph - akordeon, Marco Schomas - vokály, Simon Schillinger - kytara, Cornelius "Bombo" Heck - bicí, AlleyJazz - klávesy, David Schuldis - kytara
produkce: Christoph Brandes & Simon Schillinger
studio: Iguana Studios