29.09.16

06.09.16

06.09.16

SAHG - II

SAHG - II

2008 Regain Records

Když se v roce 2006 dali dohromady bývalí členové kapel GORGOROTH, MANNGARD a AUDREY HORNE, málokdo čekal, že by se mohlo jednat o něco úplně odlišného od jejich tvorby v předchozích působištích. O to větší překvapení vyvolala první deska jednoduše nazvaná "I". Jednalo se o jakési retro ve stylu BLACK SABBATH, LED ZEPPELIN nebo HAWKWIND. Ze zamračených černokněžníků vzývajících na každém kroku satana se najednou stali opečovávatelé pomalu do ticha vyznívajícího stylu, tolik populárního v sedmdesátých letech. Základem se stal silný kytarový riff vyvíjející se ruku v ruce s celou skladbou v jakýsi příběh a pocit (nezbytnou součást tehdejší hudby), dále doprovázený silným vokálem, který svým rozsahem přesahuje několik oktáv. Za další z příčin velkého úspěchu debutové desky by se dal považovat zvuk a způsob jakým jsou jednotlivé skladby nahrány. Až na hammondky bylo vše nahráno zcela autenticky a živě. Žádné dodatečné úpravy nebo čištění zvuku, proto tak silné a originální album.

S velkým očekávaním se letos na jaře prostřednictvím Regain Records dostalo na trh novinkové album s pořadovým číslem a názvem "II". Dalo by se říci, že pokračuje ve stejném duchu jako jeho předchůdce, s tím rozdílem, že tentokrát si muzikanti více pohráli se strukturou skladeb a podstatně více zapracovali na jejich dramaturgii.

Co se týče debutového alba, jednalo se o poměrně jednoduché skladby, ne nepodobné klasickému hardrocku s krátkým intrem, dvěma slokami, refrénem a kytarovým popřípadě klávesovým sólem někdy doprovázeným krátkým jamem všech zúčastněných nástrojů. První dvě skladby "Ascent to Decadence" a "Echoes Rising Forever" mají velice blízko do podoby prenatálního sabbathovského doommetalu se specifickou atmosférou a pomalu se vyvíjejícím kytarovým sólem. Následuje krátká instrumentálka a po ní je tu první ukázka toho, jak daleko se SAHG od svého debutu vyvinuli. Šestiminutová "Star-crossed" představuje všechny dovednosti, kterými tyto Norové disponují. V prvé řadě je to opravdu silný kytarový riff ve stylu Tonyho Iommiho, dále je to silný a osobitý hlas, kterým se frontman Olav zařazuje do skupiny velkých pěvců po bok Gillana, Dia nebo Osbourna a nakonec klávesy, které do skladby sednou jak hrnec na prdel. Toto vše koliduje v nádherném souznění ke konci skladby a povyšuje ji mezi skladatelsky nejzdařilejší. Největší pecky však na posluchače teprve čekají, a tak se na řadu dostává nejkřehčí píseň, akustická balada "Escape the Crimson Sun" s mrazivým vokálem a ještě mrazivější atmosférou. Připraví tak pole na nadcházející energetickou bombu v podobě šestky "Pyromancer". Jestli si nějakou skladbu z této desky budete točit v přehrávači dokola, tak je to právě tato! Textově výborná a opět silným riffem obdařená hitovka pohybující se někde mezi BLACK SABBATH a MOTÖRHEAD je asi tím nejtanečnějším momentem desky a dává vzpomenout na prazáklad rockové výbušnosti ukrytý v rock'n'rollu. Největší oříšek na poslouchače čeká na samotném závěru desky, kde se pod číslem devět ukrývá skoro jedenáctiminutová skladba "Monomania". Osobně bych ji přiřadil díky její neutěšené, ale přesto přehledné povaze plné rozmáchlých ploch do vod artrocku, ale její zvuk a potemnělá a k jejímu konci gradující atmosféra ji spolu se syrovou stoner kytarou posunují mezi dokonalé rockové skladby.

Pro vyznavače této hudby, která kdysi vládla světu, se dozajista nebude na této třičtvrtě hodiny dlouhé desce konat žádné velké překvapení. Argumenty, díky kterým by SAHG mohli obstát i při nejpřísnějším měření, jsou kvalitní hlas, schopnost složit kvalitní rockový riff bez zvukových příkras a v neposlední řadě specifická, řekl bych okultní atmosféra. Její původ bych určitě hledal v předešlých působištích Norů, díky nimž mají oproti svým generačním a stylovým soukmenovcům velký náskok, a které je činí o velký kus originálnějšími. Všem, kteří mají rádi nebo kdysi měli rádi klasickou rockovou hudbu druhé poloviny dvacétého století, by tato deska měla být velkým potěšením.

sestava: Olav Iversen - zpěv, kytara, Thomas Tofthagen - kytara, Tom Cato Visnes - baskytara, Tor Bjarne Bjellan - bicí
produkce: Sahg a Brynjulv Guddal
studio: Audiopilot Studio