16.05.14 | 19:00 hod.

Raise for All fest II

16.05.14 - 21.04.14 | 16:00 hod.

TO-MERA - Delusions

TO-MERA - Delusions

2008 Candlelight Records

Zatímco na prvním CD "Transcendental" z roku 2006 teprve začínala TO-MERA vystrkovat růžky, jejich hudební genialita se naplno projevila až na následujícím CD "Delusions". Stvořiteli této kapely jsou britský baskytarista Lee Barrett a původem maďarská zpěvačka Julie Kiss, která před TO-MERA zpívala v maďarské progresivně gotické kapele WITHOUT FACE. Stopáž CD "Delusions" je 62 minut, ale s touto hudbou se rozhodně nudit nebudete.

Mám-li popsat obsah tohoto hudebního nosiče, vystačí mi jediné slovo: dokonalost. A ta se těžko popisuje. Jednotlivými esencemi tohoto progresivně metalového počinu jsou: božský hlas zpěvačky Julie Kiss, která mi svou výrazovostí, procítěností projevu a hlasovou dokonalostí vůbec (nikoliv stejným hlasem) evokuje zpěvačku Skye z MORCHEEBA, rovněž krystalicky čistý zvuk dávající vyniknout jednotlivým nástrojům, muzikantská preciznost všech zúčastněných, nápadité melodie, vkusné jazzové vsuvky, sólové instrumentace kytaristy a klávesisty, které však nesklouzávají k žádným předlouhým a překombinovaným onaniím, skvěle zvolené zvuky kytar a podkladových kláves, které vytváří neuvěřitelnou škálu emocí. Toto album jsem si nejvíce užil při procházce přírodou s kvalitními sluchátky, a zelené stromy a probouzející se příroda vytvořily nečekaně perfektní kulisu. Myslíte, že blouzním a píšu bludy? Pak vám tedy nezbývá, než si tuto nahrávku pořídit a objevit novou hudební dimenzi!

Silné melodie, často absorbující symfonický metal či melodičnost power metalu, jsou zde doplňovány jemnými melodiemi, ve kterých prim hrají klávesy, často i zvuk "klasického" klavíru. Kapela nešetří ani jazzovými pasážemi, které jsou však snadno stravitelné, ve skladbě "Asylum" navíc uslyšíte i saxofonové sólo. K akustičtějším skladbám, ve kterých kromě "čistých" zvuků naplno vychutnáte i hlas zpěvačky, patří snivá "A Sorrow to Kill" a uvolněnější "Fallen from Grace". Naopak k tvrdším skladbám patří zejména úvodní "The Lie" s black metalovými pasážemi, rovněž "Mirage" a "Asylum", obsahující výraznější neothrashové riffy. Technickou dokonalost bubeníka nejvíce ukazuje "The Glory of a New Day", v jejíž pomalejší pasáží se mi hlas zpěvačky líbí asi nejvíce, a nelze ho zhodnotit jinak, než jako nádherný. Velmi silnou devízou tohoto alba je jeho poslouchatelnost, a byť jsou skladby složené z různých stylových pasáží a okořeněny na metal netradičními prvky (kromě již zmiňovaného saxofonu např. sborový zpěv v závěrečné části čtvrté skladby "Inside the Hourglass"), myslím, že toto album je pro více metalových fans stravitelnější než např. alba jejich žánrových kolegů PAIN OF SALVATION.

Momentálně již v sestavě není zakládající člen, baskytarista Lee Barrett, kterého nahradil Mark Harrington, ke změně došlo i na postu klávesáka (novým klávesistou je Hen). Já jen doufám, že tyto změny nepovedou k nějakému razantnímu odklonu od soundu CD "Delusions" a příští album bude dalším geniálním počinem. Delusions znamená v překladu klamy, falešné představy. Já se domnívám, že žádnými falešnými představami netrpím, a že toto album je prostě dokonalé. Jiné, než stoprocentní hodnocení proto není na místě a doufám, že až si toto CD poslechnete, nezůstanu v poblázněnosti z tohoto alba TO-MERA sám. I když jsem toto přirovnání až někdy v minulosti asi použil, nemohu si pomoci: toto album je dokonale vybroušeným hudebním diamantem!

sestava: Julie Kiss - zpěv, Tom MacLean - kytara, Lee Barrett - baskytara, Paul Westwood - bicí, Hugo Sheppard - klávesy
produkce: Brett Caldas-Lima
studio: Tower Studio