29.09.16

06.09.16

06.09.16

CRYPTOPSY - The Unspoken King

CRYPTOPSY - The Unspoken King

2008 Century Media

Těžko byste v dnešní době hledali na metalové scéně kapelu, která za svou kariéru ve svých řadách vytřídala tolik hudebníků jako CRYPTOPSY. Kanadská pětice poslední změnu zažila v roce 2007, kdy staronového zpěváka Lord Worma vystřídal Matt McGachy. S velkým očekáváním byla vyhlížena novinka "The Unspoken King" a kde kdo byl zvědav, jak si nový frontman povede v dnes již legendární deathmetalové kapele. Směle mohu říci, že byste na pultech obchodů v letošním roce težko hledali rozporuplnnější desku, než jakou jsou právě novinkový počin CRYPTOPSY. Kapela proslavená technickým deathmetalem prvotřídní úrovně a míchající do sebe prvky grindcoru a brutaldeathu se tentokrát vydala úplně jiným směrem, než by to byl kdo čekal.

První skladby se odehrávají ve staronovém deathovém stylu s poněkud syrovějším, méně hutným zvukem. Časté rytmické změny i kytara zasekávající v nejméně pravděpodobných chvílích dodávají skladbám vysokou technickou úroveň a zároveň davají tušit, jakým směrem se nová tvorba CRYPTOPSY bude ubírat. Pro fanoušky klasické tvorby kapely pak nastává naprostý šok. Mezi klasickou deathovou řežbu se díky oněm zasekávaným kytarám a místy dosti skočným pasážím dostává často ke slovu v dnešní době tolik populární deathcore. Obrovský podíl na tom má nový zpěvák Matt McGachy, který se bohužel o poznání jistěji pohybuje v pasážích, kde přichází na řadu řev a ne deathový growling. Ten je v jeho podání dosti směšný a připomíná spíše začátečníka, nežli nástupce jednoho z kdysi nejlepších zpěváků smrtící scény. Tento fakt se dá nejlépe pozorovat v prostřední části desky, kdy si McGachy bere do úst dosti průměrný čistý hlas. Svou barvou a stylem zpěvu pak hodně připomíná China Morena z DEFTONES. Kytary se v tuto chvíli stávají dosti uhlazené, melodické a přístupné i nemetalovým posluchačům. Skladby jako "Bemoan the Martyr", "Leached" nebo "Resurgence of an Empire" jsou toho jasným důkazem.

Brutálnější skladby zařazené na střídačku po zmiňovaných melodických písních působí hodně úsměvným dojmem a už nedokáží udržet posluchačovu pozornost, zvláště když je do nich "nenápadně" namontován melodický refrén typický třeba pro SOILWORK nebo KORN ("Contemplate Regicide" nebo "Bound Dead"). Neskýtají žádný moment překvapení a z mého pohledu se jedná o dost velkou skladatelskou vatu, kterou navíc umocňuje špatná produkce. Deska tak ztrácí jakékoliv kouzlo a k jejímu doposlouchání je potřeba notná dávka trpělivosti. V době, kdy je hudební trh přesycen spoustou kvalitnější tvorby podobného stylového ražení se tak CRYPTOPSY stávají těžce průměrnou kapelou.

Tímto albem se Kanaďané postarali o dosud nejkontroverznější krok v historii kapely. Jsem zvědav, jak na něj zareagují fanoušci, a zda se podaří zpěváku Matt McGachymu vydržet a obhájit svůj křehký post. Podle reakcí, které jsem na různých metalových serverech zaznamenal, to bude mít dost složité. Letos snad není hůře hodnocené desky a težko si lze představit, že by se stala pro svou kontroverzi slavnou. Z pohledu fanouška to bude postupem času spíše album, kterým CRYPTOPSY udělali první krok ke komerci a popularitě přesahující deathmetalovou scénu. Z mého pohledu obrovsky riskantní krok, který se nemusí vůbec vyplatit a může také znamenat starých absolutní ztrátu fanoušků.

sestava: Matt McGachy - zpěv, Alex Auburn - kytara, doprovodný zpěv, Éric Langlois - baskytara, Flo Mounier - bicí, doprovodný zpěv, Christian Donaldson - kytara, Maggie Durand - klávesy, samply
studio: Garage Studios
čas: 47:07