29.09.16

06.09.16

06.09.16

DEICIDE - Till Death Do Us Part

DEICIDE - Till Death Do Us Part

2008 Earache Records

Na počátku devadesátých let, kdy se na Floridě začal rodit death metal, se mezi jeho první průkopníky zařadili vedle CANNIBAL CORPSE nebo DEATH i DEICIDE. Vedeni silně antikřesťansky založeným Glenem Bentonem nikdy nepatřili mezi ty, kteří by určovali směřování smrtonosného stylu, ale spíše se drželi svého kopyta a vydávali jednu povedenější desku za druhou. Získali si tím velké množství fanoušků po celém světě, a ti se jim dodnes odvděčují velkým počtem zakoupených nosičů. Velkou zásluhu na tom má i zmiňovaný frontaman, který se nikdy nestyděl nahlas vyjádřit své zhnusení všemožnými náboženstvími, církvemi a v neposlední řadě jejich posluhovači. Jeho texty a činy vedly v mnoha zemích k zákazu prodeje desek a někdy i koncertní činnosti.

Když už se po přelomu tisíciletí zdálo, že se od DEICIDE hudební scéna nemůže dočkat ničeho nového ani překvapujícího, tak se na světě objevily dvě desky, které toto tvrzení zcela vyvrátily. Jako první přišlo album "Scars of the Crucifix" a dva roky po něm "The Stench of Redemption", které kapelu přivedlo na pomyslný vrchol popularity a obnovilo zašlou slávu z první poloviny devadesátých let. Po "Scars" odešli z kapely dva zakládající členové, Brian a Eric Hoffmanovi. Před nahráním "Stench" se na uvolněné posty postavili Ralph Santola, který dnes působí v OBITUARY a Jack Owen, bývalý kytarista CANNIBAL CORPSE. Společně s Glenem Bentonem a výhradním autorem hudby, bubeníkem Stevem Asheimem, nahráli desku, která překypovala energíí, muzikanstkou vyzrálostí a nadhledem profesionálů. Písně se vyznačovaly brutální rytmickou rychlostí, jdoucí ruku v ruce s techničností a melodičností, kterou měl na starosti především Ralph Santola a jeho výstavní deathmetalová sóla.

V tomto duchu se nese i novinkové album, které při prvních posleších zaujme pouze svou extra-brutalitou, která byla dotažena k maximu, a rychlostí, v nichž se veškeré dění na desce odehrává. Oproti minulému počinu ubylo melodičnosti rytmických kytar, které povznášely předchozí album nad ostatní, a melodie se nyní vyskytují pouze ve formě sól, kterých je také poskrovnu. Jediné, co ještě spojuje DECIDE s rokem 2006, jsou techničtější, instrumentální skladby "The Beginning of the End" a "The End of the Beginning", které desku ohraničují a spolu s "Horror in the Halls of Stone" dávají vzpomenout na zmiňovanou melodičnost. Zbylých sedm skaldeb se vyznačuje vysokorychlostními bicími, kterým zdatně sekunduje baskytara Glena Bentona. Rytmická sekce spolu s místy nečitelným zvukem často přehlušuje riffující kytary a tím se tyto skladby stávají náročnějšími na poslech ("Hate of All Hatreds", "Worthless Misery" nebo "Angel of Agony"). Jediné, čeho se tak může člověk zachytit, jsou kytarová sóla, tentokrát rozdělená mezi oba dva kytaristy a Stevea Asheima, který je v bookletu poprvé uveden jako bubeník i kytarista. Po více posleších vykrystalizuje důvod, proč jsou DEICIDE populární i v době, kdy deathmetalu pšenka nekvete. Je to ojedinělá schopnost převést brutalitu, agresi a počáteční monotónnost jednotlivých skladeb do formy, která se po delší době užívání stane návykovou a dokonce vybízí k hledání nových neprobádaných zákoutí tohoto zvukového teroru.

Médii před časem proběhlo několik prohlášení ze strany Glena Betona, že už se cítí být unaven a vyčerpán koncertní aktivitou a filozofií DEICIDE vůbec. To se přeneslo i do textů jednotlivých skladeb a i jejich názvy už tentokrát nejsou tak provokativní jako kdysi. Doufám, že čas, který v současné době frontman kapely věnuje svému nejbližšímu soukromí a ne koncertní činnosti brzy vyprší a DEICIDE se vydají na další misi k šíření svého podvratného učení! Tahle deska za to rozhodně stojí!

sestava: Glen Benton - zpěv, baskytara, Jack Owen - kytara, Steve Asheim - bicí, kytary, Ralph Santolla - kytara
studio: Morissound Studios
čas: 42:07