29.09.16

06.09.16

06.09.16

DORO - Warrior Soul

DORO - Warrior Soul

2006 AFM Records

Na úvod tohoto článku musím prozradit, že jsem se hluboce a vášnivě zamiloval. Nechci tady probírat svoje soukromí, to ne, ta zamilovanost se týká hudby resp. metalu a to metalu od našich sousedů z Německa. Jak nadpis článku napovídá, jedná se o muziku z dílny metalové královny Doro Pesch, která mi bez přehnání učarovala. Doteď ještě nedokážu pochopit, jak to, že tato skupina tak dlouho unikala moji pozornosti a schovávala se přede mnou po tmavých a neslyšných koutech hudebního světa. Formace, kterou Doro statečně vede vpřed, byla sice založena už v roce 1987, ale jak je vidět, skvělá hudba se přenese i přes značnou věkovou hranici. Hned po prvním poslechu mi bylo jasné, že Doro se veze na té správné metalové vlně, která ji vždy doveze na místo slávy a úspěchu.

Protože jsem tedy Doro a její hudební vývoj neznal, čekal jsem, že její desky budou plné romantických, zasněných balad v ryze typické oldschool rockové podobě. Samozřejmě zasněné harmonie nechybí, ale jak jsem byl překvapen, když se otvírák alba "Warrior Soul", píseň "You're my Family" rozjela po menším akustickém úvodu v plné palbě. Perfektně je zde vymyšlen nástup na refrén, který pak blonďatá pěvule táhne mírně přiškrceným hlasem. Zezačátku se mi zdálo, jako by to její hlasivky nebyly schopny vyzpívat. Ale záhy jsem zjistil, jak velký potenciál v sobě hlas Doro skrývá a naráz jsem byl vyveden z omylu. Ve slokách potom pěveckou linku doplňuje stylový kytarový riff. Song se celou dobu přehupuje z mírnějších poloh do totálního nasazení. Další skladba "Haunted Heart" má velice podobnou strukturu jako ta úvodní. Pár klávesových akordů a zase všechno frčí rychlostí pendolína. V refrému si krásně pohrává s hlasem, jehož barva svádí k opakovanému poslechu a ladí všechna metalistická srdce na další písně alba. Doro si vypěstovala image drsné metalové válečnice, takže si umí poradit i s její hrubou mateřskou Němčinou, která z jejich úst zní v písni "Underbrochen" kupodivu lahodně, i když chrochtavá fonetika se v tomto jazyce potlačit hold nedá. Svoji jemnější ženskou stránku otevírá Doro třeba v "Heaven I See" nebo "Shine On", kde s plačtivým výrazem v hlase útočí na posluchačovy emoce. Klasickým, ale milým kouskem je vzpomínková a zasněná "In Liebe und Freundschaft", opět s líbeznou německou lyrikou.

Perfektně je na albu zvládnutý zvuk. Kytarové party řežou díky odernímu pojetí jak se patří s distortionem krystalově vybroušeným a vybuzeným. Klávesy dokreslují atmosféru symfonickými prvky. Nejvíce jsem klávesy pocítil právě v německé "In Liebe und Freundschaft". Čistá kytara zase jemně lechtá a hladí ušní boltce jako peříčko. Mohlo by se zdát, že hudba metalové královny bude působit nabubřele s dávkou patosu, podobně jako u obhájců postu metalových bojovníků a králů metalu Manowar, ale Doro je žena s nohama pevně na zemi a na rozdíl od svých hromotlucky ješitných, svalnatých kolegů působí lidsky, bez přehnaných grimas a postojů. To je také jeden z důvodů, proč k ní cítí tolik lidí sympatie a proč nadchla mé hudební srdce a drží se v něm zahryzlá jako klíště.

Deska "Warriour Soul" dokazuje, že Doro stále překypuje energií, novými nápady a její tvůrčí činnost nachází uplatnění a zalíbení v nekonečných řadách oddaných fanoušků. Album stoprocentně patří mezi vrcholky její hudební kariéry.

sestava: Doro Pesch - zpěv, Nick Douglas - baskytara, Joe Taylor - kytara, Johnny Dee - bicí, Oliver Palotai - klávesy, kytara, hosté: Klaus Vanscheidt - kytara, doprovodný zpěv, Steve Hef Hoflinger - kytara, Oli Huller - bicí, Thomi Imhof - baskytara, Tim Husung - bicí, Chris Lietz - kytara, klávesy, Torsten Sickert - klávesy, baskytara, kytara
produkce: Chris Lietz, Torsten Sickert
studio: Yellohouse, Atom-H-Studios
čas: 52:22