29.09.16

06.09.16

06.09.16

KATAKLYSM - Prevail

KATAKLYSM - Prevail

2008 Nuclear Blast

Mezi nejznámější deathmetalové bandy pocházející ze zámořské Kanady patří dozajista dvě veličiny, které se pohybují na scéně již pěknou řádku let. Ve standardních intervalech vydávají s téměř neměnným zvukem desku za deskou a udržují si slušný zástup fanoušků na všech kontinentech. První z oněch dvou kapel se nazývá CRYPTOPSY a v letošním roce vydala album, které výše zmiňovaný status může docela slušně změnit. Kapela by mohla podle ohlasů z tábora fanoušků o velkou část příznivců přijít a odvážný krok se mohl s aktuální deskou stát krokem osudným. Ti druzí a mnohem slavnější pánové se jmenují KATAKLYSM a novinková deska nese název "Prevail".

Kapela se stala kultovní díky deskám v první polovině devadesátých let, na kterých do sebe umně mixovala deathmetal, který místy zabíhal až do grincoru či brutaldeathu. V druhé polovině let devadesátých stagnující stylový vývoj KATAKLYSM a částečný příklon k thrashmetalu předznamenal ztrátu části fanoušků a kapelu už mnozí řadili mezi rezavějící stroje. Celkový úpadek vyvrcholil deskou "Victims of This Fallen World" a "The Prophecy". Změnu v nastoleném trendu přineesly až dva poslední záseky v diskografii. První z nich se jmenoval "Serenity in Fire" s hitovkou "As I Slither", která se stala jakousi typickou ukázkou novodobé podoby KATAKLYSM. Druhý z nich je dva roky starý počin "In the Arms of Devastation", který se stal asi nejúspěšnějším novodobým počinem KATAKLYSM.

Tvorba na posledních dvou deskách se stala pilířem i pro desku aktuální a ta jen dál rozvíjí styl nastolený před patnácti lety, renovovaný před roky čtyřmi. KATAKLYSM jsou mistry střednětempého deathmetalu s důrazem na silný refrén, doplněný o snadno zapamatovatelný opakující se kytarový riff. Hlavní mozkem celé kapely je kytarista Francois Dagenais a ze struktury písní je to velmi dobře znát. Kytara dostává v tvorbě KATAKLYSM nejvíce prostoru a skvěle doplňuje typický growling Mauricia Iacona. Dalším nezaměnitelným prvkem jsou bicí Marka Duhamela, který se pro své, dnes již tradiční použití kopáku kdysi zařadil mezi nejuznávanější deathové bubeníky. Ten spolu s baskytaristou Stephanem Barbem tvoří pevný základ, na kterém je postavena zmiňovaná hradba riffů, skvěle doplněná zpěvem mistra Iaconea.

Kapela se od předchozí desky změnila ve své tvorbě pouze o malý kousek a logicky se snaží vypilovat to, co bylo nastoleno na dva roky staré "In the Arms of Devastation". Snaha o větší melodičnost a poslouchatelnost se bohužel projevila na ztrátě agrese a drajvu celé desky. Ve střednětempých pasážích a refrénech téměř všech písní se místo gradování atmosféry a erupce energie nachází sice melodický, ale naprosto nudný refrén. Nejlepším důkazem jsou tomu skladby "Blood in Heaven", "Taking the World by Storm" nebo "The Chains of Power". Nic nezachraňuje ani následný přechod k brutálnějším kytarám, které jou zde zvukově dost otupělé a místy se míjí účinkem. V písni "The Vultures Are Watching" se kapela zvukově vzdaluje od deathmetalu až k vikingskému heavy/deathmetalu typu AMON AMARTH a i v něm se cítí až moc pohodlně a působí nezáživně. Celá deska se nese v podobném duchu a na žádné z desíti skladeb nedochází k odklonu od zaběhaného stylu a moment překvapení byste hledali jen těžko.

Celkově se však nejedná o žádný propadák, spíše jde o srovnání s předchozími deskami, které dopadá pro "Prevail" bohužel nepříznivě. Přijde mi, jakoby KATAKLYSM dosáhli určitého bodu spokojenosti a v něm se snaží udržet. Bohužel to vypadá, že od něho budou muset brzy opustit. Styl, s nímž přišli na dvou předešlých deskách, je pro kapelu vyčerpaný a je čas se posunout opět o kus dál. To bohužel není problém jenom KATAKLYSM, ale většiny velkých kapel, kterým se podařilo dosáhnout díky nějaké desce velkého úspěchu. V nejlepším by se mělo přestat, aby bylo zachováno kouzlo původního a měla by nastoupit snaga udělat krok dál. Ten se KATAKLYSM bohužel s deskou "Prevail" udělat nepodařilo a těžko si představuji, že bych si "Prevail" pustil i někdy v budoucnu.

sestava: Stéphane Barbe - byskytara, Jean-François Dagenais - kytary, Max Duhamel - bicí, Maurizio Iacono - zpěv
produkce: Jason Suecof
studio: SubSound Studios