29.09.16

06.09.16

06.09.16

GORGOROTH - Live in Grieghallen

GORGOROTH - Live in Grieghallen

2008 Regain Records

Půlhodinový záznam z Bergenského studia Bergahallen v Norsku byl pořízen během loňského roku 2007 a letos dodatečně dodělán rukou osamoceného Inferna, který znovu nahrál basu a některé kytarové party. Po zkušenostech z živých vystoupení (nejen) GORGOROTH kvituji nápad nahrát desku živě ve studiu a upravit všechny přehmaty a zvukové nesrovnalosti rovnou na místě. Jednotlivé nástroje a album jako celek působí rozhodně serióznějším dojmem, než tradiční převedení klubových či halových vystoupení.

Setlist čítající osm písní je rovnoměrně rozvržen mezi všechny desky krom prvního řadového alba "Pentagram". Začíná se poměrně melodickou a na poměry GORGOROTH instrumentálně docela vychytanou "Bergtrollets Hevn", atmosféricky i stylově připomínající rozpadnuvší se krajany WINDIR. Jako otvírák tato píseň není zvolena vůbec špatně a dobře tak navozuje chuť k dalšímu poslechu. Podobná skladba jako je zmiňovaná jednička v pořadí tracklistu je věkově mladší šestka "Unchain My Heart", která taktéž částečně připomíná originální tvorbu WINDIR. Jako dvojka je pro posluchače připravena skladba "Destroyer" ze stejnojmenné desky a představuje kapelu v pro ni typičtější poloze. Vcelku jednoduchá skladba, které především Gaahlův zpěv dodává hodně syrovou a mrazivou atmosféru. Je tak předzvěstí toho, co posluchače čeká v dalších skladbách, pro které jsou GORGOROTH na jedné straně zbožňováni a zavrhováni na straně druhé. Přímočaré, ultrabrutální skladby, útočící silou vichřice s důrazem na amosféru celku, než na v tuto chvíli zbytečné instrumentální kličky. Samozřejmě se místy zvolní, ale jen proto, aby dostal prostor Gaahlův nenávistný zpěv nebo kratší kytarové sólo. Konkrétně se jedná o skladby "The Rite of Infernal Invocation", "Forces of Satan Storm", "Possesed (by Satan)" nebo závěrečnou "Revelation of Doom". Zajímavou písní je pak sedmička "Profetens "Apenbaring", která jakoby vypadla z tvorby brněnských ROOT. Především tedy díky démonickému zpěvu, který v této písni Gaahl několikrát použije. Jinak se jedná o kompozičně skvělou, místy až epickou skladbu.

Tohle dílko je na delší dobu také posledním, na kterém se společně podíleli dnes rozkmotření Gaahl a Infernus. V posledních letech mediálně hodně propíraná kapela s velice kontroverzním statutem vydala své první živé album a to dosti netypické. Tím, že je deska nahrána celá živě ve studiu, je sice ochuzena o tradiční "potlesky" mezi skladbami, ale na druhou stranu čitelně bez větších dodělávek představuje syrovou podobu známých skladeb, které na koncertě většinou splynou do velké zvukové koule. Co však oceňuji nejvíce je, že se podařilo zachovat původní mrazivou atmosféru a celý materiál tak nepostrádá na atraktivitě, potažmo kvalitě.

sestava: Gaahl - zpěv, Teloch - kytary, Infernus - kytara, baskytara, Garghuf - bicí
produkce: Nico Elgstrand
studio: Grieghallen, Threeman