29.09.16

06.09.16

06.09.16

NOCTURNAL RITES - The 8th Sin

NOCTURNAL RITES - The 8th Sin

2007 Century Media

Švédská kapela NOCTURNAL RITES byla založena v roce 1990, tehdy se ovšem honosila jménem NECRONOMIC a hrála death metal. Záhy však došlo ke změně stylu, koketovali s heavy metalem, aby nakonec skončili v powermetalových vodách. Z původních členů, kteří nahráli první demo v roce 1991, zůstal kytarista Fredrik Mannberg a baskytarista Nils Eriksson, jemuž bylo v době nahrávání dema 12 let! Včetně recenzovaného CD má tato formace na svém kontě tři dema, osm řadových alb a jedno "best of".

Album "The 8th Sin" se ihned po vydání vyšplhalo na první místo v hodnocení desek švédského rockového magazínu Sweden Rock Magazine. Po jeho poslechu musím konstatovat, že se tomu nelze divit. Jde totiž o "klasický" příjemný komerční power metal a jeho švédský původ je rozpoznatelný nejen díky špičkovému zvuku, velmi dobré poslouchatelnosti a melodičnosti, ale i díky nezanedbatelné míře komerčnosti - tentokrát však ne ve špatném slova smyslu (i když na to budou asi velmi rozdílné názory). Mám-li vzít v úvahu klasický význam slova komerce, a to podle rovnice komerce = obchod, tak lze o albu "The 8th Sin" říci, že muzikantům se podařilo prodat svoje zkušenosti a svůj hráčský um projevující se nejen v dobré kompozici skladeb lahodící sluchu fans, ale i ve výborných vyhrávkách a kytarových sólech.

Svižná úvodní skladba "Call out to the World" album skvěle načíná, a i když nejsem velkým fandou tohoto stylu hudby, tak před výkony muzikantů (zejména sólového kytaristy a zpěváka) prostě musím smeknout. Ve druhé skladbě protkané i klávesovými party překvapivě zjišťuji, že soundem (zejména díky refrénu a doprovodným sborovým vokálům) mi tato skladba připomíná novější alba BON JOVI. Následující kompozice v sobě zase ukrývá špetku epického kouzla ve spojení s klasičtějším rockem, za což můžou i přímočařejší (ale přesto úderné) bicí bez používání dvojšlapáku (stejně jako v "Tell Me"). Zajímavá je i mírná změna zpěvákova výrazu v úvodu skladby "Not the Only", který se podobá Andimu Derisovi z HELLOWEEN. Při dalším melodickém, zpěvném a lehce zapamatovatelném (až vtíravém) refrénu skladby "Not Like You" jenom můžu nevěřícně kroutit hlavou - jak je to možné, že každá ze skladeb je takto naplněna melodikou. Pravdou ale taky je, že některé riffy se zdají být jaksi povědomé, a můžou tak vést k záměně kapely s jinou, pocházející ze stejné hudebně-regionální líhně. Uvolněnější rytmus přichází s kompozicí "Till I Come Alive" s opět skvělým refrénem, který umocňují výborně provedené sbory a klávesový podklad. Přitvrzení v podobě zasekávaných kytarových riffů a častějších změn odlišnějších pasáží přináší "Strong Enough". K navození romantické atmosféry (nezapomenout koupit svíčky) výborně poslouží ploužák "Me", ve které procítěný zpěv Jonnyho Lindkvista doprovází pouze klavír, přičemž na závěr se přidá i hostující zpěvačka Carolina Miskovsky. Zajímavá "Pain And Pleasure" se oproti ostatním skladbám svým pojetím trochu vymezuje (zasekávané kytary, tvrdší sound a prokládání tišších pasáží klávesami), a je povedenou přípravou na závěr alba, které obstarává instrumentální outro "Fools Parade".

Co říci závěrem? Snad varování před návykovostí tohoto alba, které vás díky své melodičnosti a chytlavosti může zcela pohltit. Pro odpůrce komerčního pojetí metalu však zůstane naprostým tabu. NOCTURNAL RITES vytvořili výborné album, které kromě žebříčků popularity může opanovat i éter prostřednictvím rockově laděných rádií. Podle mě je zajímavé (a pro seveřany tak specifické), že kdyby zpěvák používal growling a bubeník více pracoval s dvojšlapákem, byla by kapela zaškatulkována v sekci "melodic death metal", a naopak při mírném zjemnění zbustřených kytar a zjednodušení bicích a kytarových partů by se lehce mohla ocitnout v rockových vodách třeba vedle již zmíněných BON JOVI. Nechme se překvapit, kam se tato kapela posune s příštím albem. Vzhledem k předvedenému výkonu na "The 8th Sin" doufám, že posun nebude příliš razantní.

sestava: Jonny Lindkvist - zpěv, Fredrik Mannberg - kytara, Nils Norberg - kytara, Nils Eriksson - baskytara, Owe Lingvall - bicí
produkce: NOCTURNAL RITES a Shep
studio: Toontrack Music