06.09.16

06.09.16

ABSTRACT - The Pantomime in Neosolium

ABSTRACT - The Pantomime in Neosolium

2008 Élysion

Pokrok v mezích zákona

U kapel jako jsou slovenští ABSTRACT se není třeba nijak zásadně pozastavovat nad absencí zpěvu. Instrumentální metal není, pravda, tím nejčastějším zjevem, avšak nejedná se ani o takovou kuriozitu, abychom na ni museli pohlížet zásadně pozměněnou optikou. Je to prostě "jen“ tvůrčí východisko, podobně jako volba střídat ženský a mužský zpěv nebo zařadit do sestavy smyčcový nástroj. Skutečností však zůstává, že právě kategorie instrumentálního metalu patří mezi ty ambicióznější a zamířené na posluchače se zvýšenými nároky. A budeme-li vnímat "The Pantomime in Neosolium“ právě optikou nadstandardních očekávání, pak narazíme na množství různorodých rozporů.

ABSTRACT se pohybují někde mezi postupy technického (death) metalu (mimo jiné rytmicky "soupeřící" kytary a klávesy), ale i vodami melodických odnoží, k jejichž prvoplánové chytlavosti však mají daleko. A přestože zde na sebe kytara váže podstatnou část pozornosti, nedá se říci, že by ABSTRACT příliš pátrali po jejích vyjadřovacích možnostech. Ty zkoumají mnohem více v případě jiných nástrojů, z nichž "jsou slyšet“ zejména bicí a to občas do té míry, že mohou působit jako neodbytný plavčík, který vás chce za každou cenu vytáhnout z vody, i když si zrovna užíváte splývání v kytarovém toku.

Ve své dozajista kompetentní instrumentaci nabízí album atraktivní poslech, co však chybí, je ucelenější rámec, méně zaměnitelná autorská vize, pomocí které bychom mohli desku uchopit. Ve své stávající podobě by mohla teoreticky pokračovat vlastně do nekonečna a to větší škoda je, že ABSTRACT svou jedinečnost častě ji nedemonstrují momenty, jaké nabízí zejména šestá skladba se svými elektronicko-minimalistickými vyhrávkami, jež se možná budou nejvíce vzpouzet uchu metalistovu, avšak které zároveň nabízejí nejvýlučnější momenty alba. Tato skladba potvrzuje i to, že kytarová sóla nedokáží nést veškerou tíhu materiálu a je dobré je dotvářet či alternovat s jinými hudebně-vyjadřovacími možnostmi, což ABSTRACT činí, ale vzhledem k příliš shodné podobě jednotlivých skladeb ne dostatečně. Nejen ojedinělé zvukově potlačené promluvy a dominující kytarové party, které jsou nicméně v případě ABSTRACT o stupeň dramatičtější, připomíná album aktuální podobu FORGOTTEN SILENCE, s nimiž ABSRTACT spojuje i to, že dokáží s jakýmsi "vesmírným nádechem“ vtahovat do svého jedinečného světa.

V hledání rozporů lze pokračovat i v bookletu, jehož odbytost (tolik chyb na tak malém prostoru!) kontrastuje s propracovaným fontem, v němž je vyvedeno logo kapely. A aby toho nebylo málo: kapela se prezentuje nadstandardními webovými stránkami, které však trpí značnou neaktuálností. Undergroundového ducha posilující, ale pranic zajímavý je i videoklip zařazený na CD jako bonus.

ABSTRACT projevují nekonvenčního ducha souznějícího s krajany LUNATIC GODS, od nichž se však odlišují přece jen přílišným lpěním na určitém hudebním modelu, což se ve světle odvázanějších momentů jeví jako zbytečné. Navzdory možná až přílišné unifikovanosti zejména střední pasáže alba je však "The Pantomime in Neosolium“ dostatečně evokativní pro vytváření obrazů v posluchačově mysli. A jelikož si pro absenci textů musí každý dosadit obsah, obrazy a významy zcela sám, je pro kapelu skutečnost, že dokáže zavdat záminku k opakovaným poslechům, dobrou zprávou.

sestava: Peter Lengsfeld - kytara, Paul Gablik - kytara, Peter Gablik - bicí, Milosh - klávesy, Julo - baskytara a samply
produkce: Martin Barla a ABSTRACT
studio: MF Studio, Poprad