14.10.16

29.09.16

06.09.16

06.09.16

DOMINUS PRAELII - Holding the Flag of War

2007 Metalfighters

Jelikož mám docela široký hudební záběr, nepohrdl jsem možností recenzovat jednu heavy metalovou kapelu z Brazílie. Říkal jsem si, že si zavzpomínám na svoje posluchačské metalové začátky, které Brazilci jistě okoření svým jižanským temperamentem a nějakou dávkou svého osobitého "folklóru". Pohled na obal CD mě rovněž naplnil očekáváním, neboť titulní strana obsahovala výjev z nějaké nemilosrdné bitvy, přičemž v popředí seděl chlapec svírající velký meč - a já si vybavil Conana a hudbu Basila Poledourise. Na zadní straně byla fotografie kapely, která před pořízením této promo fotky musela vykoupit nejedno železářství, zejména zásoby větších hřebíků a nýtů - tak jsem si říkal, že to bude asi solidní nářez, neboť stylizací mi to těžce připomělo starý SLAYER či fotky z prapočátků našich DEBUSTROL. Už bych měl asi říci název té brazilské smečky - je latinský a zní DOMINUS PRAELII (v angličtině "Lord of the Battle", česky asi něco jako "Pán bitvy"). Po poslechu první písničky jsem byl však nucen konstatovat, že asi největší bitvou pro mě bude toto CD doposlouchat až do konce...

Nebyla to naštěstí úplná pravda a CD jsem si na několik pokračování poslechl celé. Ne že by se mi hudba nelíbila, moje rozčarování má na svědomí jediná osoba - zpěvák Ricardo Pigatto, který v některých skladbách (a nejvíce v úvodní "Hard Deadly Wheels") v koncovkách trochu ujíždí (pokud není mírný tónový úlet nějakým uměleckým záměrem), a v některých pasážích prostě není přesvědčivý (např. i ve skladbě "Khan's Legacy" a dalších). Samostatnou kapitolou po zvukové a zejména zpěvové stránce je pak bonusový materiál.

Prezentovaná hudba na prvním albu s názvem "Holding the Flag of War" je ale vskutku našlapaný heavy metal s příchutí power metalu, a i když se jedná o reedici CD (doplněné tracky č. 10 až 13 z prvního dema "The First Battle"), které bylo původně vydáno v roce 2002, zvukově bych jej tipoval spíše o deset let zpátky. Bubeníkovi to pěkně šlape (práce s dvojšlapákem a činely za jedna), kytary poctivě drtí jeden heavy riff za druhým, sóla jsou spíše průměrná, ale vkusná (s výjimkou nevyvedené první části sóla ve skladbě "Khan's Legacy", které je i zvukově nevýrazné), baskytara rovněž odvádí poctivou práci, kompozice jsou chytlavé, a jak už je to u této metalové odrůdy dobrým zvykem, dost melodických pasáží vám nějakou tu dobu zůstane v hlavě. Kapela DOMINUS PRAELII, jejíž vznik se datuje rokem 2000, se nepouští do žádných žánrových experimentů a hraje hudbu, která je jim blízká. Nejblíže mi jejich sound připomíná RUNNING WILD, tematicky rovněž MANOWAR, ovšem DOMINUS PRAELLI jsou opravdu jen pánové bitvy, pánové (či snad králové) heavy metalu rozhodně ne.

Když jsem přemýšlel o tom, proč právě toto CD si zasloužilo svoje znovuvydání, napadlo mě několik důvodů: poctivý old schoolový heavy metal, svižné a přesné bicí, dobře poslouchatelné a většinou i rychlejší skladby, které fans tohoto stylu určitě neurazí, a snad i záměr předvést v Evropě, jak se heavy metal hraje v Brazílii. Já si jen mohu povzdechnout, že je škoda, že nahrávka nemá lepší zvuk, ale zejména mě mrzí, že kapela nemá lepšího zpěváka - respektive zpěváka, jehož výraz by byl průraznější, pocitovější a přesvědčivější, neboť současný zpěvák svým zpěvem kapelu sráží do průměru. Což je, vzhledem k předvedené hudbě, velká škoda.

sestava: Ricardo Pigatto - zpěv, René Warrior - baskytara, Silvio Rocha - kytara, Evandro Romero - kytara, Rafael Guilhen - bicí
produkce: Silvio Rocha a Rildo
studio: El Rocha