29.09.16

06.09.16

06.09.16

SIEBENBÜRGEN - Revelation VI

SIEBENBÜRGEN - Revelation VI

2008 Massacre Records

Švédská šestice pocházející z hlavního města Stockholmu, se na scéně extrémní hudby pohybuje už hezkých čtrnáct let, za kterých si stihla vybudovat pověst stabilně kvalitní kapely s méně progresivním pohledem na svou tvorbu. Za celou dobu existence se švédové posunuli od počátečního melodického blackmetalu až ke gothické odnoži tohoto různorodého žánru. Tam se pohybují zcela sebejistě a podle nové desky to vypadá, že se jim v těchto vodách i líbí.

V pořadí šestá řadová deska nazvaná "Revelation VI" se hudebně přibližuje starší tvorbě CRADLE OF FILTH v období desek "Midian" nebo "Bitter Suites…", GRAVEWORM a v některých momentech už připomíná prvopočátky finských NIGHTWISH. Tento fakt má na svědomí především bohaté využití kláves ve všech skladbách, ve kterých tento nástroj vykonává úlohu hlavního melodického a atmosferického tahouna, za jinak dosti pokulhávajícími kytarami. Základ hudby SIEBENBÜRGEN je položen v heavymetalu, ze kterého právě vycházejí ony kytarové riffy, po celou dobu stejné, k poslechu hrané již před deseti lety. Místy se však vydají na stezku extrémnější a v ten moment se začínají dít věci o mnoho zajímavější. Bohužel je tomu jen v několika případech ze všech třinácti, které se na desce nacházejí. Kapitolou samou pro sebe se jeví zpěv, který je zde založen stejně jako v mnoha stylově spřízněných kapelách na klasickém modelu kráska vs. zvíře. V případě ženského hlasu se nejedná o klasické operní exhibice typu WITHIN TEMPATION nebo NIGHTWISH, ale o drsnější, mnohem rockovější podání. Zpěvačce Lisse zdatně sekunduje její mužský protějšek, který se často omezuje pouze na recitativ, svou barvou a náladou známý právě z podání COF a jen dokresluje kontrast něžnosti a síly.

Toto vše dohromady tvoří celek o délce necelé hodiny, která se v mnohých chvílích zdá být delší než ve skutečnosti je. Je to zapříčiněno především, v dnešní době již poněkud vyčerpaným žánrem, kterým gothic metal v současnosti je. Kapela se sice vydává na občasné výlety mimo jeho kraj, ale pořád jsou to jenom dávno probádaná území heavy metalu či black metalu. Samozřejmě se na "Revelation VI" najdou i povedené momenty jako třeba titulní čtyřka "Revelation VI" nebo devítka "The Soulless", ale v nich dochází pouze k ideální symbióze toho nejlepšího, co tyto žánry nabízejí. Možná by příště stálo za zvážení, zda je potřeba na desku zařazovat všechny skladby, které má kapela v arsenálu. Zúžením tracklistu by se po poslechu dospělo k vyváženějšímu a mnohem výživnějšímu dojmu. Takto album působí dost rozplyzle a ke konci už začíná vydatně nudit. Celkový dojem však není až tak špatný jak by se mohlo po přečtení těchto řádků zdát. Vše je totiž zahráno s přehledem, z podání skladeb muzikantská vyspělost, oddanost stylu a své tvorbě, což dnes nebývá úplně pravidlem.

sestava: Lisa Bohwalli Simonsson - zpěv, Marcus Ehlin - zpěv, kytara, baskytara, Richard Bryngelsson - kytara, Joakim Ohlsson - kytara, Johnnie Gunther - klávesy, Dennis Ekdahl - bicí
studio: Studio 301, Sonic Train Studios
čas: 57:00