06.09.16

06.09.16

MALIGNANT TUMOUR - In Full Swing

MALIGNANT TUMOUR - In Full Swing

2008 Insane Society

Do tance!

Proti tvorbě MALIGNANT TUMOUR nelze být podobně jako proti zdravotnímu defektu, který dal kapele název, zcela imunní. Tři roky po úspěšné nahrávce "Burninhell" se totiž Ostraváci vracejí s tak chytlavou várkou drsného rock'n'rollu, že jí odolá jen málokdo. Do tance se dávají ortodoxní i progresivně smýšlející metalisté, hardcoristé, punkeři, grindeři a strhnout se by se zajisté dal i lecjaký popíkář - jen kdyby ho někdo odlepil od libovolné připitomělé rozhlasové stanice.

Struktura skladeb na "In Full Swing" je takřka totožná. Dominantní motiv je prokládán (mimořádnými!) kytarovými sóly a vyhrávkami a podporován nepřeslechnutelnou prací bicích. Čitelné kytary připravují půdu na hřmotnější souhru všech nástrojů, takto tvořený celek je pak jednoduchý jen zdánlivě a právě díky své komplexnosti chytá na první poslech. Zmíněnou "totožnost" nicméně narušuje drtivá síla základů skladeb, kdy každá z nich obsahuje chytlavý "háček" jako (na) prase. Malignant se navíc na tyto chytlavé motivy nespoléhají a nabádají k bedlivému poslechu do poslední vteřiny, neboť drobné libůstky si dopřávají v libovolném místě skladby a neodpustili si je ani v případě designu alba samotného, který je jedinečný a v obou významech slova nezkopírovatelný.

Z nekontrolovatelného "swingování", při němž nevíte, kterou končetinu dříve vyhazovat do vzduchu, nenápadně vytrhne nejeden moment: třeba závan pouštní relaxace s QUEENS OF THE STONE AGE na začátku třetí skladby… Přes tyto milé chvilky, které doplňují i některé vokální žertíky, to však nejsou drobné nuance, které by posluchače nutily k opakovanému poslechu. Toho si budou lidé dopřávat pro celkovou sílu nahrávky, pro její nepolevující, ale suverénně kočírovanou energii. Album je v mnohém poznamenáno britským étosem, jeho atmosféra přímo evokuje tamní kluby provoněné pivem servírovaným pro našince "exotickým" způsobem, britským slangem jsou poznamenány i texty.

Malignant mají na "In Full Swing" neskutečnou vyřídilku: nandají to výrobci vozu, který jim pokazil turné ("Renault Star"), podají si hudebně-byznysmenské uzurpátory ("Smack the Fools") či vzdají přímočaře, ale ani v nejmenším vulgárně hold ženám ("Dressed to Kill"). A to vše kouzelně škobrtavou angličtinou, proti níž je cockney mluvnickým vzorem. Do svých dobrodružství skáčí MT "bez bázně a s lahví". Ve všem tom crustem umazaném rock'n'rollu je něco božsky průzračného, ze vší ušmudlané "obyčejnosti" probleskuje aura mimořádného. U málokteré kapely jsem si tak jist trefností zmínky o hraní s radostí a pro radost.

MALIGNANT TUMOUR našli na "In Full Swing" jednotící nadžánrový nádech, s nímž oslovují znalé a bez debaty vtahují nováčky. V souznění s beatlesovským "Come Together" se tak dočkají širokého uznání za upřímnost, kterou osloví jak metalisty, tak hardcoristy, nasazení, které bude blízké punkerům, i sebeuvědomělost imponující posluchačům s progresivnějšími choutkami. A nad nimi všemi budou MALIGNANT TUMOUR stát se vztyčeným prostředníčkem, kterým lehce pokynou a všichni se dají do tance.

PS - Bonusový materiál složený ze slabé desetiminutovky zákulisních materiálů je sice spíše symbolický, humorné momentky bubeníka Davida však vše vynahradí. To ti, kterým se poštěstí urvat jeden se stovky limitovaných výlisů na vinylu, dostanou navíc ještě EP "We Are the Metal" s jinde nevydanými skladbami. Klasický vinyl pak vyšel v takovém počtu, aby byli uspokojeni všichni.

sestava: Bilos - kytara, zpěv, Šimek - baskytara, doprovodný zpěv, Korál - kytara, doprovodný zpěv, David - bicí
produkce: Stáňa Valášek
studio: Šopa
čas: 37:37
styl: metal'n'roll
odkaz: www.malignanttumour.com, bandzone.cz/malignanttumour
1. We Paint the Town Red
2. We Are the Metal
3. Bristroll
4. Smack the Fools
5. Renault Star
6. High Time to an End
7. In Full Swing
8. Electric Church
9. In Bottle There's No Law
10. Dressed to Kill
11. Hellbooze Armageddon

Nejmetalovější seskupení všech dob MALIGNANT TUMOUR vyvrhlo zvukově bombastický opus, kterým se nesmazatelně zapsalo do dějin kovového žánru. Kdeže dávné časy grindcoru jsou, nyní sehrává hlavní roli důrazně totalmetalové pózování na obalu unikátní hodnoty, která spočívá v doposud nevídaném systému přes sebe poskládaných potištěných průsvitných fólií, jimiž je docíleno onoho úchvatného obrazce. Samozřejmě také hudba zde zachycená je Metal jako řemen, všedrtící motörheadovský rokenrol promazaný energií hardcoru a přiživený sice jakoby parodickým nádechem, jenž však nelze brát jako zesměšňování stylu, naopak jako oddanou poctu všem jeho tradičním klišé. Brilantní jízdy "We Paint The Town Red", "Smack The Fools" a titulní "In Full Swing", stejně jako riffově hutný "Bristroll" či tak trochu oddechovější "High Time To An End" jsou zářivé klenoty, nad nimiž lehce vyčnívá metalová megahymna "We Are The Metal" s falzetovým heavy výkřikem metááál a také vokálně ještě více proměnlivější superhitová řezničina "Dressed To Kill". Přestože druhá polovina desky je již výrazově a tempově lehce monotónní, při zaposlouchání se do šťavnatě plynulých kompozic plných famózních kytarových sól či neméně mocných riffů hitové ráže jde vše ostatní stranou a zůstává jen krásné metalové oblouznění.

Komu by to bylo málo, může si dopřát limitovaný a dávno již beznadějně rozebraný vinylový singl, kde možno nalézt dříve již zmíněnou hymnu ve speciální heavymetalové verzi, kterou s názvem "We Are The Heavy Metal" nazpíval host Tomáš Hradil. Zábava je to náramná, stejně jako dřívější hitovka Infernör v ústně experimentální verzi zvané "Mouth-ernör".

bonus singl:
1. We Are The Heavy Metal
2. Mouth-ernör