29.09.16

06.09.16

06.09.16

UMBRTKA - Páně a Uhelná pánev

UMBRTKA - Páně a Uhelná pánev

2008 Metal Swamp

UMBRTKA, žánrově těžko zařaditelná kapela z Plzně, vznikla v roce 2000, svůj styl označuje jako "šedý metal", a jejími rodiči nebyl nikdo jiný než Lord Morbivod (známý zejména z black metalových kapel TROLLECH a STÍNY PLAMENŮ) a Strastinen, ke kterým se později přidávají Karl a Well. Od roku 2000 mají za sebou pěknou řádku nahrávek, kromě kompilačního CD z roku 2002 jsem napočítal 11 alb! To, že jim nápady nechybí, dokázali i nyní - prvním oficiálně vydaným nosičem je hned dvojalbum "Páně" a "Uhelná pánev". Když se podívám na diskografii UMBRTKY, TROLLECH i STÍNY PLAMENŮ, tak mohu jen nechápavě kroutit hlavou a přemýšlet, má-li Lord Morbivod čas ještě na něco jiného, než na koncertování, skládání a nahrávání skladeb (i když u UMBRTKY jsou hudba a texty dílem drtivé většiny členů Umbrtkovy legie).

Ústředním tématem textů UMBRTKY je dělný lid, zejména pak pan Umbrtka, jehož strasti i občasné slasti (zde je myšleno pouze jídlo) jsou popisovány s přesvědčivou a palčivou naléhavostí, zachycující samotnou podstatu existencionálního stavu tohoto muže z tak nepříjemně anonymního dělnického davu. UMBRTKA se však nevyhýbá ani dalším závažným tématům, kterými bezesporu jsou průmyslové znečištění města Plzně (lze analogicky přirovnat i k jiným průmyslovým centrům). Popis specifického dělnického prostředí, plného rachotících strojů a nekončící roboty, je zasazen do odpovídající hudební kulisy, která však "šedou" a stereotypní rozhodně není. Totéž však nelze říci o tvrdé (a vskutku poctivé) práci a dřině (zejména hornického dělnického stavu), kterou s oprávněnou pokorou UMBRTKA vzývá. Rozhodně se nejedná o nějaký black metalový projekt - naopak bych řekl, že se jedná o "klasickou" alternativní hudbu především s prvky black metalu a jisté dávky punk rocku, ale i jiných rockových odnoží. Kompozice na CD "Páně" většinou přesahují stopáž deseti minut, čas však ve vnímání díla UMBRTKY nemá valného významu - hudební výrazovost překonává jeho hranice, a rovněž nosné téma (dělnická dřina a dělnické prostředí a jeho specifická subkultura) je aktuální již několik posledních století (já napočítal tři). Dřina totiž přetrvává přes veškerý technický rozvoj a neosobní strojovou výpomoc. Nečekejte však nějakou dělnickou propagandu, pošpiněnou nechutným politickým pozadím - UMBRTKA šla totiž přímo ke kořenům, které jsou prosté čehokoliv jiného, než zobrazení opravdových pocitů a tvrdě reálných (i když výrazově přikrášlených a mysticky povznesených) situací a pracovního prostředí.

Na CD "Páně" se nachází rozmáchlejší kompozice, v jejichž útrobách nalezneme vše, co činí UMBRTKU jedinečným a výrazově specifickým ansámblem. Například v první skladbě "Kam jen Kam" nás čeká úvod se zpěvem, zaměnitelným s Michaelem Kocábem, který je střídán čistým hlasem jak z kostelního kúru a mluveným slovem, to vše na pozadí hudby alternativně mystické, kterou ve čtvrté minutě střídá blacková pasáž se známým vokálem Lorda Morbivoda, na niž navazuje snivý úsek, připomínající PŮLNOC za alternativně expanzivních polistopadových časů Mejly Hlavsy († 5.1.2001), závěr pro změnu obstarává úryvek jak vystřižený z nejstarší dílny THE PLASTIC PEOPLE OF THE UNIVERSE a tehdy teprve se utvářející alternativní scény. Myslím, že UMBRTKA potěší srdce nejednoho staršího alternativního příznivce i následující skladbou "Bůh a Pán", absorbující i povedenou akustickou pasáž, střípky z blacku, kytarovek devadesátých let minulého století i punk rocku. Jako by to nebylo málo, ozvláštňuje UMBRTKA svoji hudbu i speciálními plechovými bicími (svým pojetím trochu evokují skvělou alternativnější punk rockovou ZNOUZECNOST), které se mnohdy s rytmem moc nepářou a tvoří tak zvukovou kulisu na pozadí hudby, která si zatím plyne ve svém (jiném) prostoru a času - hold alternativa se vším, co k ní patří! Samozřejmě je nutné podotknout, že právě pojem „alternativní hudba“ je sám o sobě neuchopitelný a téměř nezná výrazových hranic. Z toho je možné usuzovat a v konečné fázi i konstatovat, že právě kapela UMBRTKA svými vlivy black metalu přidala alternativní hudbě další dimenzi!

Výraznými momenty oplývá každá ze skladeb, překvapující jsou jemné náladotvorné pasáže (povedené především na CD "Páně"). Je to dáno i tím, že na CD "Páně" je pozornost soustředěna především na Páně Umbrtkovo nitro, na jeho pocity, a Umbrtka je zde vyzdvihován především jako člověk, na druhém CD "Uhelná pánev" je pozornost kapely soustředěna především na jeho práci, což se projevuje i v tvrdším soundu skladeb, více tíhnoucích právě k black metalu a přiměřené punk rockové "nasranosti", ale i upřímnosti. Dělníci z důlních šachet (Umbrtkova legie dělníků) jsou zde oprávněně nazýváni jako "hrdinové v pracovních uniformách". Texty s pozoruhodnou precizností a výrazovou dokonalostí popisují netradičně pracovní prostředí (v paměti mi utkvělo třeba: "pod těžkým krokem jeřábových vozů je něco vítězného", "statisíce havířů z Ostravsko-karvinských dolů vstanou z hrobů - ze svých poddolovaných čtvrtí", "šedý duch tě vazelínou zcelí"), ve skladbě "50 let zpoždění" je popisována cesta do práce "do města, kde není slunce, jen oheň v pecích Škodových závodů". Z pracovní poetiky vyčnívá zejména "Privátní prachmatická praxe", líčící mj. psychické potíže dělníka (alespoň tak jsem to pochopil já) a možnosti jejich řešení ze strany Privátní prachmatické praxe tímto radikálním řešením: demolicí konzumních poblití, odebráním barev ze světa a sestřelením Slunce z oblohy. A nesmím opomenout citlivé vyznání Umbrkovi ve skladbě "Můj učitel je Umbrtka", jehož poslední část je opepřena téměř Závišovskou pornopoetikou: "Můj učitel je Umbrtka z plzeňského skartu, neúnavný popíječ rýžového čaje, v chlupatých nohách oděný, dělník který stárne, tak jako stárnou ženský na poště, a jejich poštěváky šednou...".

Popisování jednotlivých skladeb se mi pro tuto recenzi nezdá být příliš šťastné, neb výrazová rozmanitost UMBRTKY by z recenze mohla udělat předlouhou slohovou práci, kterou by nemusel čtenář strávit, a já bych se navíc hledáním rozličných neopakujících se výrazů vyčerpal na desetiletí dopředu. Nejjednodušší je prostě si toto dvoj CD pustit a udělat si svůj vlastní názor (což však ve finále může být daleko těžší než dočtení rádoby literárních výlevů nějakého Tomáše Holuba). Co se však odvážím napsat je to, že toto dílo se vzhledem ke své netradičnosti, koncepčnímu pojetí (které je ovšem příznačné pro celou tvorbu UMBRTKY) a neotřelému, avšak překvapivě sednoucímu spojení různorodých stylů, může stát dílem kultovním. Především u alternativnějších fans, reakce black metalových příznivců Lorda Morbivoda odhadnout neumím. Nicméně bych tomuto počinu přál zaslouženou pozornost a uznání, které si stoprocentně zaslouží. Vzhledem k tomu, že se jedná o tak ojedinělý počin, o hudbu komponovanou členy UMBRTKY s tak rozdílnými individuálními hudebními přístupy, o vskutku alternativní hudbu, netroufnu si jej procentuálně hodnotit. Abych alespoň naznačil, ve kterých sférách by se mé hodnocení pohybovalo, vypůjčím si název jednoho z alb UMBRTKY z roku 2001 - "Kladivo pracuje na 110%".

sestava: Lord Morbivod - zpěv, kytara, baskytara, klávesy, programování bicích,
Strastinen - zpěv, kytara, baskytara, Karl - zpěv, kytara, Well - zpěv, baskytara, klavír

produkce: UMBRTKA