29.09.16

06.09.16

06.09.16

KEEP OF KALESSIN - Kolossus

KEEP OF KALESSIN - Kolossus

2008 Indie Recordings / Nuclear Blast

Pokud nějaká současná kapela vkládá do zatuchlých blackmetalových vod životadárný elixír, jsou to právě Norové KEEP OF KALESSIN. V jejich hudebních vizích se snoubí tradiční blackmetalový menhir norské provenience s vlivy moderního metalu technického ražení. Pokud minulý megalit "Armada" ukázal světu, že epický black metal ještě neřekl své poslední adieu, tak letošní čtvrtý dlouhohrající zásek v diskografii zázračných Norů - "Kolossus" - směřuje ještě o notný kousek dále.

Současné hudební směřování KEEP OF KALESSIN je mi stejně sympatické jako stylový veletoč služebně starších kolegů ENSLAVED. Skupina podobným způsobem nakládá s hudebním materiálem, neboť rovněž ani na chvíli nehodlá přešlapovat na místě, díky čemuž v sobě "Kolossus" absorbuje mixturu rozličných metalových afektů. Pokud se však u ENSLAVED hudební přerod z ryzího paganského black metalu k sofistikovanější produkci vyvíjel plynule, u KEEP OF KALESSIN citím více nucenou potřebu vymanit se z ortodoxních chapadel černého kovu. Jakkoliv se mi CD "Kolossus" zamlouvá, ve srovnání s kolegy ENSLAVED výsledek jejich evoluce stojí o třídu níže. Z desky stále cítím, že ji tvoří, ve srovnání s ancestory black metalu, služebně mladší hudebníci, jež ještě disponují potřebou svoji hudbou čeřit metalové hladiny a nezřídka i šokovat. Stručně řečeno KEEP OF KALESSIN takovým ENSLAVED, Ihsahnovi či ABIGOR hledí spíše do zad kdesi na vzdáleném horizontu, avšak to nic nemění na faktu, že se skupina vydala tou nejlepší možnou cestou.

Co však nemohu kvartetu ani v nejmenším vyčíst je brilantní produkce a celkově, že si skupina za svoji existenci vytvořila charismatický sound. Přestože se nahrávalo ve stejných prostorách jako při minulém počinu "Armada", desce vévodí ještě masivnější zvukové podloží. Díky faktu, že studio nyní patří přímo skupině a tudíž její nahrávací čas pozbyl jakýchkoliv časových limitů, skupina si dosytosti vyhrála se všemi hudebními kudrlinkami. A možná právě díky svobodnému procesu nahrávání poodkrývá "Kolossus" především techničtější dimenze metalového kolbiště a v jistém směru netradiční nazvučení některých nástrojů. Především kytary znějí nesmírně velkolepě a současně hřejivě melodicky (konkrétně malebná kytrarová sólíčka jdou Obsidianovi pěkně od ruky, aniž by vznikal dojem jakéhokoliv klišé) a zvuk jim může závidět většina extremně metalových spolků. Pozornost si též zaslouží bicí artilérie a ačkoliv můj prvotní dojem byl spíše rozpačitý (místy znějí, jak to říci, skutečně tak trochu punkově), po dalších posleších jsem dospěl k názoru, že Vyl svůj talent rozhodně nezapře a navíc, že se nebojí se zvukem bicích experimentovat.

KEEP OF KALESSIN nahráli bezesporu nadpůměrné dílo, jejich současné hudební směřovaní se mi jeví jako velmi sympatické, kapela se nijak neohlíží po "hudební konkurenci", nýbrž směle kráčí svojí osobitou cestou. Navíc se nebojí do svého repertoáru zařadit i odlehčenější skladby jako "Warmonger", jenž v sobě nese ducha archetypálních blackmetalových kořenů (tedy mix rock'n'rollu a punku). Jen doufejme, že kvartetu vydrží tak vysoko nastavená laťka.

sestava: Obsidian C. - kytara, klávesy, doprovodny zpěv, Wizziac - baskytara, Thebon - zpěv, Vyl - bicí
produkce: Rune Stavnesli a Obsidian
studio: studio kapely