06.09.16

06.09.16

ZATOKREV - Bury the Ashes

ZATOKREV - Bury the Ashes

2007 Czar of Crickets | Firebox

Spalující chlad

Švýcarští ZATOKREV patří v současné době mezi nejzajímavější kapely ze země, která dala světu CELTIC FROST, KRUGER či SAMAEL. A přestože to zase tolik nevypovídá o povaze jejich tvorby, není uvedení seznamu interpretů, s nimiž od roku 2002 sdíleli pódium - a jsou na něm jak MACHINE HEAD a TYPE O NEGATIVE, tak THE DILLINGER ESCAPE PLAN a THE OCEAN -, od věci, neboť prokazuje, jakou pozornost dokáží Švýcaři vedení zpívajícím kytaristou s českými předky Frederykem Rotterem přitáhnout.

Tvorba ZATOKREV, kteří představují tu část tvrdé scény, v níž je celkový prožitek nadřazen krátkodobým požitkům, stojí na silných a opakovaných kytarových riffech prorážených vypjatým zpěvem a řevem - nejbližší metalovou asociací mohou být RED HARVEST. Emocionální dopad se dá rovnat s tím, který má tvorba ISIS, oproti nimž jsou ZATOKREV o poznání více "zahuhlanější" a odmítající výlety do vyšších tónin. Zatímco první circa dvě třetiny desky zasáhnou i méně připraveného posluchače, závěr alba bude více svědčit těm, kteří už někdy absolvovali pomalou výuku riffů s mistry SUNN o))) a jim podobnými. Vyváženost vokální a instrumentální složky způsobuje navzdory náročnosti materiálu jeho snadnou čitelnost: zpěv přes svou intenzitu, která nespočívá v jeho proměnách, ale právě naopak setrvávání na jedné hladině, neváhá v rámci na první poslech ucelené sloky ustoupit do pozadí a dát prostor kytaře, jejíž silný motiv si tak snáz uvědomíme. Zatímco pěvecká část představuje cestu k okamžitému prožití písní, jejich valivá délka snadný poslech znemožňuje. Ojedinělá chvíle klidného porozumění se dostavuje s veršem "I know you can't stand this pain - and I almost feel the same" ze skladby "Godless", jinak se však album zdráhá jít za asistence bezmála "nepřátelského" zvuku posluchači naproti.

Ani razantní zpomalení ve skladbě "Trial" nicméně nedovolí od skladby se odvrátit. Vysilující kompozice totiž postupně nabírá na obrátkách a z "rezignačního" klimbání probouzí i naléhavý hlas. To v závěrečné rozvolněné "The Fire" by člověk v intervenci naléhavého hlasu už ani nedoufal, přesto se dočká a při poslechu skladby vyvěrají před očima obrazy zataveného ohně, který plane v rytmu sekaného frázování a jednoduché rytmiky. Obrazný text o "zmrzlých slzách na padajícím květu" z první skladby alba se zde přetavuje v jeden ze cílených rozporů alba, na němž se snoubí nelidský chlad s intenzitou horoucího pekla. Zpomalení, které deska přináší nejprve v částech skladeb a posléze celku, možná zmenšuje počet příležitostí pro headbanging, na druhé straně však přináší možnost pro duchovnější ponor.

"Bury the Ashes" je album záměrných protikladů, které výstižně charakterizuje jeho grafické pojetí. Náznaky melodií vyvěrající z hutných, podladěných ploch lze číst jako zlomyslnost, spíše se ale jedná o stvrzení tvůrčích postupů, které souzní s výjevy v bookletu, v nichž se organismy běžně označované jako "živé" (hadi, hmyz) ztrácejí v neurčité pohlcující hmotě. Zmíněné protiklady spočívají v prolínání organického a živelného charakteru alba s nepopiratelnou odlidštěnou náladou. Jakoby ve věčně zamrzlé krajině vypuklo peklo. Z desky je patrná silná dávka zoufalství, které je kompenzováno vzpurností a bojovností. ZATOKREV jakoby se na "Bury the Ashes" dusili a lapali po dechu, jehož se jim vždy dostane právě tolik, aby stačil na další a další trýznivé výkřiky.

Očekávat při takovém vývoji desky katarzi by bylo bláhové - a vyždímaný posluchač to ani činit nebude. "Bury the Ashes" je albem pro fanoušky nesnadného poslechu, kteří dokáží v utrpení nacházet ponaučení i sílu jít dál.

sestava: Frederyk Rotter - kytara, zpěv, Marco Grementieri - baskytara, zpěv, Silvio Spadino - bicí
produkce: ZATOKREV
studio: Megapeng, Little Creek