29.09.16

06.09.16

06.09.16

PG.LOST - It's Not Me It's You

PG.LOST - It's Not Me It's You

2008 Black Star Foundation

Není lepšího pocitu, než když vás na koncertě zaujme neznáma kapela natolik, že si ihned po jejím setu běžíte koupit CD. V případě Švédů PG.LOST jsem měl štěstí dvojnásobné, neboť v době, kdy se koncert konal skupina právě disponovala ještě horkým debutním dlouhohrajícím počinem "It's Not Me It's You" zabaleném do stylově papírového přebalu s abstraktní koláží a neméně nekonkrétním snímkem kapely.

Pokud se tradiční metalové kapely ženou za co nevyšperkovanější produkcí, kdy materiál ve výsledku zní mnohdy odlidštěně sterilně, u post-rockových uskupení panuje trend poněkud odlišný. Oceňuji u nich především spontánní vyznění materiálu, nespoutané přívaly energie či mladický entuziasmus. Ostatně vlivy syrových hardcoreových kořenů, jež utvářely tento žánr, spatřuji i na jinak velmi umírněných počinech. Tím samozřejmě nechci tvrdit, že by byl zvukový kabátek CD skupině lhostejný. Právě naopak, PG.LOST a jim podobní sázejí především na přirozeně znějící zvuk. Chtělo by se až říci živý, čistý naturální, přesně takový, jaký bychom nejraději slyšeli z klubových koncertních pódií. Všechny nástroje znějí naprosto přirozeně a čitelně, nejsou totiž zahalené nánosem extrémní počítačové postprodukce. Pojmy jako pompa, kýč jsou pro náš kvartet tabu. PG.LOST se nesou na vlnách nostalgického rozjímání, po celou hrací dobu nás muzikanti vábí do nevinného světa našeho mládí, našich nejzapadlejších vzpomínek. Tato nahrávka je o snění, o času, kdy by naše mysl měla alespoň na chvíli zcela vypnout a oddávat se jen ryzímu muzikantskému umu.

Říci, že se jedná o čistě instrumentální nahrávku, by bylo přinejmenším unáhlené. Baskytarista a též klávesista Kristian již natolik košatou muziku okořeňuje vokálními nuancemi. Jeho hlas než cokoliv jiného připomíná další hudební nástroj a slouží spíše jako občasné subtilní zvukové podloží. Nejvíce si ho vychutnáte v úvodní jedenáctiminutové kompozici "The Day Shift", kde unisono s malebným piánem ještě více umocňuje vyznění nahrávky.

Kapitolou samou o sobě je nápaditá rytmika. Přestože bicí nepřekvapí svou složitostí, potěší především jakoby s citem vedené Martinovy údery a dokonale načasované pasáže. Jednou si Martin pohrává celé minuty pouze s činely, jindy zase dává přednost hypnoticky repetitivním a přesným úderům. Tak či onak, je z jeho hry cítit, že ho bicí nástroj od srdce naplňuje. Též z baskytary vyzařuje správně hřejivá pozitivní energie. Ve vypjatějších pasážích Kristian sází na rychlejší přesné prstoklady ne nepodobné americkým kolegům MASERATI. A když se do toho přidá Martinův bubenický marš, tak si má ouška pěkně rochní, třeba při poslechu trojky "Pascal's Law". A komu by to ještě nestačilo, tak kapela vytáhne z repertoáru nějaký ten samplík či zajímavý kytarový efekt.

Skoro až nelze uvěřit, že tak mladí muzikanti nahráli natolik svébytný a jednoduše vyzrálý materiál. A že se jedná o debut, snad ani nelze uvěřit. Hudebně se PG.LOST zcela vyrovnají svým americkým (RED SPAROWES, EXPLOSIONS IN THE SKY, PELICAN) či japonským kolegům (MONO), dokonce se nemohu ubránit dojmu, že by se z nich mohli stát jedni z leaderů scény.

sestava: Gustav - kytara, Mattias - kytara, Martin - bicí, Kristian - baskytara, hlas, piáno
produkce: PG.LOST a Tomas Ericsson
čas: 55:50