29.09.16

06.09.16

06.09.16

MAYBESHEWILL - Not For Want Of Trying

MAYBESHEWILL - Not For Want Of Trying

2008 Fial/Xtal/Robot

Říká se, že žena s červenými kadeřemi přináší smůlu - jestli se tak stalo u skupiny MAYBESHEWILL a jejich kráska z obálky se společně s osmi post-rockovými písněmi zapíše mezi ceněná či zapomenutá alba těžko odhadnout, jedná se totiž o velmi rozporuplnou desku. Novátorství téměř nulové, z průměru však vyčnívá několik písní, které si vyzdvihnutí zaslouží.

V hudbě MAYBESHEWILL se žánrové meze nekladou, postupně uslyšíme prvky rocku, sludge metalu, ambientu, elektroniky, ale i instrumentální pasáže, zpěv, řev, mluvené slovo a mohl bych pokračovat ještě dál, vše je pak po trendu současné doby zabalené do hustého kabátu noise kvality. Je tu ale jedna věc, která vás praští do hlavy okamžitě: jedná se o pocit, že tohle už jsme někde slyšeli; dobrých osmdesát procent materiálu opravdu kopíruje, co už odzkoušely jiné kapely, rozpoznáme i filmové motivy. Způsob kombinování prozrazuje nezávislého ducha kapely, vše je ale poskládáno způsobem, který v určitých chvílích trochu bolí. Kapela lovila motivy v emo-hardcoru i elektronice a vytvořila z nich debutové album, které naštěstí obsahuje i již avizovaných několik nápaditých skladeb, kvůli kterým bychom neměli první pokus Britů zatracovat.

První budíček z letargie, kterou mi přivodil začátek desky, je pátá skladba "We Called For An Ambulance But a Fire Engine Came" (jakýsi nižší level JESU s tvrdým riffováním), sedmá skladba "C.N.T.R.C.K.T." zase těží ze souznění kytary, rychlé hry na kytaru basovou a netradičních bicích. Škoda, že píseň má předvídatelný průběh… Stačilo trochu upustit od vyzkoušeného stylu, přidat experimentování a mohli jsme čelit novému dark-trance. Největší průraznost má předposlední skladba "Not for Want of Trying", která opět stojí na vypůjčeném motivu, tentokrát z filmu Sidneyho Lumeta "Network". Výňatek z filmu se povedlo jak hudebně, tak atmosférou vyzdvihnout na úroveň nadprůměrných emotivních skladeb, kterých ve spojení s takovouto úderností není mnoho.

Připravte si úryvky z filmu, oblíbené hudební motivy nezávislé scény, a jestliže máte vše, můžeme se přesunout ke kroku číslo dvě, a to sloučení: jako lepidlo nám budou sloužit prvky elektroniky a ambientu, kde to nebude stačit překryjte zboostřeným riffováním. Pokud tohle dovedete a vytvoříte v nezávislé post-rockové subkultuře alespoň dvě vynikající skladby, máte mé uznání, prozatím tu však podobných kapel moc není, a proto musím toto album vyzdvihnout i přes to, že kvantita převažuje nad kvalitou.

sestava: James Collins,John Helps,Robin Southby,Victoria Sztuka
čas: 35:53
styl: post-rock