29.09.16

06.09.16

06.09.16

HAGGARD - Tales of Ithiria

HAGGARD - Tales of Ithiria

2008 Drakkar Records

Když už nic, tak Němcům HAGGARD nelze upřít jednu výjimečnost oproti ostatním metalovým kapelám: v její základní sestavě totiž figuruje vždy okolo patnácti členů (nejvíce jsme v jejich sestavě mohli napočítat až jedenadvacet). V tomto aspektu skupinu může trumfnout snad jen obskurní mezinárodní folkmetalový projekt FOLKEARTH. Ono ukočírovat tolik lidí ve studiu či na koncertech určitě nebude žádný med a možná si to uvědomil i mozek ansámblu Asis Nasseri, a proto se, jak se říká lidově, nepouští do žádných velkých akcí (myšleno co se hudební složky týče).

Navzdory faktu, že jako puberťák jsem byl z HAGGARD až nekriticky nadšený (jejich první dvě CD "And Thou Shalt Trust... The Seer" a "Awaking the Centuries" patří snad k nejoposlouchanějším nahrávkám v mé fonotéce) a dokonce jsem je považoval za mnohem sofistikovanější epigony třeba takových THERION (jak jsem se šeredně mýlil), tak nyní naopak ke kapele chovám spíše pocity apatie. Netvrdím, že HAGGARD neumí na své nástroje hrát či nedokáží zkomponovat hitové kompozice. Třeba práce s ženskými vokály je na výtečné úrovni, též Asisiho growling nepostrádá ono potřebné charisma, ovšem když s metalem začínáte a navíc neexistoval internet pro rozšíření hudebních obzorů (originálních CD jsem si mohl dovolit tak pár kusů do roka), tak vám přijde interesantní třeba jen pohled do bookletu CD, kde typicky klišovitě metalově vyhlížející členové kontrastují s až intelektuálním vzezřením druhé "vážnohudební" části kapely. U srdce vás hřeje pocit, že posloucháte tak trochu jinou hudbu, než vaši kamarádi (pro vás ten pocit může být o to zajímavější, že se jedná o hudbu tak trochu jinou i na poli samotného metalu). Jednoho dne však zjistíte, že jakkoliv si vás kdysi určitá kapela podmanila svou nekonvenčností, tak dnes si na ni ani nevzpomenete.

Nenechte se zmást názvem "Progressive" jejich debutního EP, ani faktem, že HAGGARD existují již sedmnáct let. Pokud si ostřílený posluchač pustí čtvrté dlouhohrající CD "Tales Of Ithiria", klidně by tipoval na mladé debutanty. Po hudební stránce nenastala v kapele žádná evoluce. Někdo by možná podotkl, že vážná hudba je natolik časem prověřený (a sofistikovaný) žánr, že pár let neznamená nic v rámci staletého vývoje. A když ji naroubujete do tradičního (death) metalu, o originalitu máte vždy tak jako tak postaráno. Ovšem toto zjednodušené konstatování rozhodně nelze brát jako primární měřítko kvality. V hudbě očekávám též košaté melodie, zajímavé nápady a postupy a především brilantní hráčské výkony. Bohužel dřevní pojetí metalového spodku, na nějž je nabalena neméně konvenční orchestrální složka nemusí splňovat nároky všech posluchačů. Když za celou hrací dobu zazní, tuším, jen jedno nemastné neslané kytarové sólo, bubeník si příliš netyká s přechody (naopak se vyžívá v monotónních kopácích) a část, jež by měla být na skupině nejvíce zajímavá, tedy symfonická sekce, zní jako obyčejný orchestrion někde na zámečku, kde se konají lokální vesnické slavnosti. Ostatně ultra kýčovitý obal CD, kde chrabrý rytíř fatálně spočinul v klíně sličné děvy se siluetou hořícího hradu v povzdálí, nad nímž poletuje dračí hejno, napovídá, že o originalitu zde opravdu nepůjde. A vícejazyčné (angličtina, němčina, latina) heroické texty o bezútěšných středověkých časech okořeněné povinnými fantasy atributy oslní opravdu jen málokoho.

Sečteno, podtrženo, osobně mě na albu "Tales Of Ithiria" zaujaly jen ženské vokální kreace (ostatně když jsou účinkující dívčiny školené sopranistky, tak se suverénní výkon tak nějak očekává). Po hudební (i textové stránce) stránce zní deska prakticky totožně jako o jedenáct let starý debut "And Thou Shalt Trust... The Seer" (jen s vyšperkovanějším zvukem). A vzdát skupině velký dík jen proto, že namísto programování využívá pro dosažení potřebného orchestrálního vyznění tradiční akustické nástroje, se mi zdá poněkud unáhlené.

sestava: Asis Nasseri - zpěv, kytara, Luz Marsen - bicí, Andi Nad - baskytara, Danny Klupp - akustická kytara, Florian Schnellinger - zpěv (bas), Bartl - oboe, Fiffi Fuhrmann - crumhorn, Kathrin Hertz - čelo, Steffi Hertz - Viola, Kerstin Krainer - housle, Robert Müller - klarinet,
Kathrin Pechlof - harfa, Susanne - soprán, Hans Wolf - piáno, cembalo, klávesy, Christoph v. Zastrow - flétna

produkce: Dieter Roth
studio: Rothrecording-Studios