29.09.16

06.09.16

06.09.16

ENSLAVED - Vertebrae

ENSLAVED - Vertebrae

2008 Indie Recordings

Pokud jsem o minulém počinu "Ruun" psal, že balancuje na pomyslné hraně mezi syrovým odkazem blackmetalové minulosti a moderních rock/metalových experimentů, tak s letošním CD "Vertebrae" se pomyslné misky vah definitivně přehouply na druhou jmenovanou stranu. Progresivní afekty ENSLAVED nesmírně svědčí a již dlouho skupinu považuji za exemplární příklad, jakéže to klenoty vznikají z druhdy pagan/blackmetalového kolbiště norské provenience.

ENSLAVED se dostali do stádia, kdy muzikanty nesvazují žádné závazky, jak vůči vydavatelské firmě, tak vůči fanouškům (myšleno v tom smyslu, že vyznavači ortodoxního pagan/black metalu již dávno nad skupinou zlomili hůl). Ambiciózní nezávislý label Indie Recordings pod svými křídly domestikuje jednu zajímavou kapelku za druhou a zcela přesně dostává svého jména. Ať se to někomu líbí nebo ne, žánr "indie" charakterizuje současnou tvorbu skupiny dokonale. Jinými slovy, ENSLAVED si tvoří hudbu naprosto svébytným způsobem a důkazem budiž svobodné vyznění díla "Vertebrae".

Experimentátorskou tvář nám ENSLAVED nastavují již léta, nicméně až nyní se při poslechu CD vykrystalizovávají příměry jako psychedelický rock, art rock či post rock. Všimněte si, že jsem ani jednou nepoužil slovo metal. Vážení, je tomu tak, kdysi věrozvěsti severského metalu nyní koketují v míře větší než malé s těmi nejsofistikovanějšími rockovými postupy. Pedanti samozřejmě mohou namítat, že na "Vertebrae" stále slyší Grutleův charismatický "řevozpěv", že Cato nešetří dvoukopákovými ataky či občas probleskne nefalšovaná blackmetalová kytara (především je jí protknutá pátá "New Dawn", tak trochu reminiscence na staré dobré časy). Desku však posluchač musí vnímat v její komplexnosti, a pak možná dojde k poznání, že metalové ingredience vlastně v důsledku vytvářejí ty správné avantgardní vibrace. Ostatně najmutí Joea Barresiho (TOOL, QUEENS OF THE STONE AGE) za mixpult a legendárního George Marina na mastering podtrhuje definitivní směřování norského kvinteta.

Produkci si skupina ohlídala svépomocí a podepsala se (samozřejmě pozitivně) na charakteristickém vyznění ansámblu. Stručně lze konstatovat, že si ENSLAVED přejí zachovat syrovější či, lépe řečeno, naturální nazvučení nahrávky, stejně tak skoro až trademarkový zvuk kytar (jejich řezavé riffy mi pokaždé způsobí příjemné mrazení na šíji). A právě skloubení tradičního vyznění s moderními postupy zní nesmírně originálně. Možná natolik, že si nevybavuji podobně znějící skupinu jako ENSLAVED. Kapela v každé ze skladeb vždy příjemně překvapí. Nepočítám-li tradicionalistický (myšleno v rámci progresivních avantýr skupiny) úvod v podobě "Clouds" či "To the Coast", tak opravdové překvapení následuje s nesmírně rockově uvolněnou "Ground". Přesto rock (nejlépe s prefixem hard/art) v podání ENSLAVED zní na hony vzdáleně od mainstreamového vnímání tohoto žánru. Na druhou stranu co do hráčských výkonů se mohou členové ENSLAVED stavět po bok klasických rockových mohykánů. Holt talent a cit pro komponování se nezapře. Při extatických sólíčkách v půli skladby opět cítím příjemné mrazení a na mysl vytanou třeba legendární PINK FLOYD či LED ZEPPELIN. Ostatně sólující kytara se na ""Vertebrae" dere na povrch poměrně často a tento fakt nelze jinak, než kvitovat. Samozřejmě dočkáme se pro ENSLAVED typických neurotických postupů, takové ty sekané riffy a do toho příjemné cvrlikání bicích ("Relections"). A nebyli by to ENSLAVED, kdyby nepřihodili i trochu té epičnosti ("The Watcher"), či drásavých kytarových vybrnkávaček unisono s klenutými sólíčky ("Center").

ENSLAVED opět dostáli svého jména a potvrdili status jedinečnosti na experimentální rock/metalové scéně. "Vertebrae" je po všech stránkách zvláštní, zasněná a svým způsobem nepřístupná deska a právě pro tento individualistický aspekt si jí nesmírně vážím. Nevím jak u vás, ale u mě zabodovala na plné čáře.

sestava: Grutle Kjellson - zpěv, baskytara, Ivar Bjørnson - kytara, klávesy, efekty, Arve Isdal - kytara, Herbrand Larsen - klávesy, zpěv, Cato Bekkevold - bicí
produkce: Ivar Bjørnson, Herbrand Larsen a Grutle Kjellson
studio: Sterling Sound