29.09.16

06.09.16

06.09.16

MEMORIA - Ambivalent Ecstasy

MEMORIA - Ambivalent Ecstasy

2008 Redblack

Období vlády věčnosti začalo být ubíjející, čekání začalo být nudící a zároveň drásající, nastala nevhodnější doba prožít pravou hudební extázi a aby to nebylo málo, dostává se nám přímo extáze rozpolcené. Aspoň takhle pojmenovala svou novou, třetí desku hranická formace MEMORIA. Kapela dostála svým slibům a i když "až" po pěti letech, ale zato důstojně přikráčela s nástupcem hitonosné placky "The Timelessness".

Náznak o tom, že "Ambivalent Ecstasy" půjde jinou cestou, než předchůdce byl znatelný hned z prvních volavky v podobě "Faithless Prophet", kterou kapela vypustila ještě před samotnou deskou. Tato skladba sice pumpuje svěžestí a dynamikou, ovšem je cítit, že MEMORIA jako by si sama přistřihla křídla a srazila se ze vzletných výšin zpátky na matičku zemi. Nutno poznamenat, že "Faithless Prophet" je asi nejvýraznějším pojítkem k "The Timelessness". Co však skupina touto písní nejvíc naznačila, byl mírný příklon k mainstreamovskému proudu. Ani ne tak podbízivostí nebo jednoduchostí, jako spíš celkovým ucelenějším vyzněním a obroušeností hudebních aranží. Tím se tvrdé metalové riffy jako by více roztáhly do prostoru a staly se stravitelnéjšími větší vrstvě posluchačstva. Prostorovost je však aspekt, který desce náramě sluší. U pomalejších skladeb jako "Solitude-My Life" se díky ní dočkáme pravé, nefalšované melancholie a zádumčivosti. A zase tu nacházíme špetku atmosféry z "The Timelessness", především díky klávesovým asociacím. Elektronika celkově je na "Ambivalent Ecstasy" rozmanitě využívaný prvek, ovšem je poznat, že MEMORIA se těmito možnostmi nenechala ovládnout a s klávesovým rejstříkem pracovala s rozmyslem a náležitě citlivě. Výsledný dojem je tedy přirozeně znějící, emocionálně podbarvená deska bez jakéhokoliv uměle chladného závanu. Když si k tomu připočtete ještě temperamentní a procítěný projev zpěvačky Andrey Baslové, která pěje s velkým nasazením a energií, ale zároveň s lahodnou jemností, nelze tohle dílko přehlédnout nebo ho uvěznit do depozitu . Nicméně své pěvecké kvality dokázala Andrea už na předchozí desce, navíc její spíše spontánní nevykalkulovaný styl dodal přímočařejšímu materiálu čerstvost. U novinky však právě ta samá spontaneita jako by místy upadala do beznaděje a bezduché melodické slátaniny. Mile umí zapůsobit Andrein rafinovaný a příjemně zabarvený zpěv v písni "Heart Gambled Away", u jejíž poslechu se mi neustále vybavuje zpěvačka další hranické, rock-funkové skupiny NOVEMBER 2ND, což jenom dokazuje hudební otevřenost.

Vystihnout "Ambivalent Ecstasy" pouze spojením ryze metalová deska by byla velká troufalost, jelikož MEMORIA je vyzrálou kapelou, která si umí pohrát s náladami různých žánrů. Pravda, MEMORIA má k tomu patřičný arzenál nástrojů, kousek zdravé dobrodružnosti a potřebu zkoušet nové věci jinak, a tak se nám dostává třeba rockové pochoutky v podobě "Shed the Old Skin", ocitající se v zajetí charakteristické violy a kosmických klávesových zvuků.

Myslím, že MEMORIA se s "Ambivalent Ecstasy" posunula dál a náležitě zúročila těch pět předlouhých let, ve kterých deska vznikala. Zároveň s tím si však připravila horkou půdu pod nohama, jelikož fanoušci ohromení vzletností a chytlavostí předchozího alba "The Timelessness" budou hůře stravovat vláčnější a hutnější nastupující generaci jménem "Ambivalent Ecstasy".

sestava: Andrea Baslová - zpěv, Zdeněk Pastorek - kytara, Filip Chudý - baskytara, Iva Dokoupilová - viola, Honza Friedman - klávesy, Pavel Fojtík - bicí
produkce: MEMORIA
studio: Hacienda