06.09.16

06.09.16

SUEDE

AKERCOCKE - Antichrist

AKERCOCKE - Antichrist

2007 Earache

Po dvou letech a úspěchu minulé desky "Words That Go Unspoken, Deeds That Go Undone", na které se objevila hitová píseň "Verdelet", vydala britská kapela AKERCOCKE své páté album "Antichrist". V ČR se s první zmíněnou deskou představili před třemi roky, koncert příliš dlouho v srdcích našinců nezůstal a dnes už znovu kapelu moc lidí nezná. Od té doby se rovněž udála výměna basáka a doplnění sestavy nástrojů o klávesy. A to způsobem, který nezavdal k důvodům od kapely se odvrhnout.

Když se řekne black metal, většině vytane na mysli asociace s norskou scénou. Teď si zkuste představit kvalitní black bez příměsí tamních ortodoxních vlivů. AKERCOCKE jsou něco jako MORTICIAN v černé podobě. Hrubé, hluboké vokály střídané výškami a někdy i čistý hlas, vše doprovázené dvěmi kytarami. Bicí jsou kreativnější, než je u tohoto žánru zvykem (nezapomínejme ale na Hellhammera), jsou energičtější a dodávají skladbám neokoukanou formu. Klávesy se objevují zřídka, a tak posluchač není tolik rušen přebytečnými vyhrávkami.

Po vložení CD do mého zastaralého discmana jsem se lekl - byl slyšet jen šramot, pískot a počítačem upravené hlasy. Myslel jsem si, že jsem si koupil nějaké vadné CD, proto jsem chvíli (marně) hledal škrábance na zadní straně. Médium jsem znovu vložil do mechaniky a dostal opět ten samý zvuk. Najednou ale přeskočilo číslo tracku na dvojku a došlo mi, že mám za sebou intro s názvem "Black Messiah". Následnou rychlou sypačku si nešlo neužít. Asi po minutě jsem se dostal k přechodu na táhlejší struny doprovázené dvojšlapkou, ve zpívané části s akustickou kytarou dojde ke zmírnění, bicí hrají stále stejně rychle, na závěr se vše vrátí k úvodnímu stylu, který je doprovozený kytarovým sólem.

První tóny třetí a podle mého nejlepší skladby patří akustické kytaře, rychle hraného rytmičáku a jednoduchému zpěvu. Následuje je převlek do heavy kabátu a po chvíli plynule přechází do drtivého black metalu. Navíc se zde nachází i jedno z nejhezčích sól na desce. Další píseň stojí také za popsání a pokud si dokážete představit A STORM OF LIGHT v tvrdší podobě, s téměř operním zpěvem a občasnou dvojšlapkou, dostanete song "The Promise". Zajímavá je i píseň číslo šest "Distant Fires Reflect in the Eyes of Satan" - jde totiž o instrumentální skladbu, v níž se ke klávesám, akustické kytaře a perkusím navíc v polovině přidají basové kotle a píšťala. Zvuk navozuje atmosféru, jako by zmíněnou píšťalu držel v ruce zaklínač hadů. Naopak nejvíce mě odpuzuje skladba "Epode" znějící jako něco z dnešní trendová emovlny. Neuspěla u mě ani "The Dark Iinside" se klávesami se silně popovým nádechem, který mi v blackmetalové smršti příliš nesedí.

Celkově album hodnotím kladně. Libí se mi nápaditost, která kontrastuje s jednotvárnými skladbami, jak je známe od jiných kapel, a které se během chvilky oposlouchají. Dále musím pochválit bubeníka Davida Graye za jeho hráčské nadšení i texty. Chladný jsem nezůstal ani u sól kytaristy Mattyho Wilcocka, ten člověk má hraní vážně v krvi…

sestava: Jason Mendonça - zpěv, kytara, Matty Wilcock - kytara, Pete Benjamin - baskytara, David Gray - bicí, Martin Bonsoir - klávesy
čas: 41:28
styl: prog death/black