29.09.16

06.09.16

06.09.16

DIGNITY - Project Destiny

DIGNITY - Project Destiny

2008 Napalm Records

Vídeňská kapela DIGNITY se švédským zpěvákem Jakem E. vydala po dvou letech existence své debutové album "Project Destiny". Na obalu promo CD se hrdě tyčil nápis "melodic hard rock", v metalovém archivu jsem zase nalezl stylové označení "melodic power metal". Po poslechu CD bych se spíš přiklonil k první variantě, i když je pravda, že kapela se pohybuje někde na stylovém rozhraní.

Úvodní skladba začíná v klasickém power stylu a obsahuje stokrát ohraný (nicméně stále dobře poslouchatelný) refrén, a já se začínal bát nudného devítiskladbového poslechu naprosto totožných nenápaditých skladeb (i když kytarová vyhrávka od třetí minuty skladby a následná pasáž dávají tušit, že by to nemuselo být tak špatné). Druhá skladba mě však vrátila v čase do osmdesátých let (což výjimečně nemyslím ve zlém), kdy byli na čele hitparád švédští EUROPE, a dala vzpomenout na povedené harmonické přechody mezi slokou, předrefrénem a refrénem. Je to tak: nedá-li se něco naondulovaným hard'n'heavy kapelám osmdesátých let vytknout, tak právě ta chytlavá melodičnost. A ta nechybí ani ve skladbách na desce DIGNITY. Ani samotné kapele nelze nic vyčíst - muzikanti podávají bezchybný výkon a navíc se nebojí i trochu experimentovat a vybočit ze šablonovitého aranžmá (třeba ke konci třetí "Cry in Despair"). Pochválit musím kromě celkového zvuku zejména povedené klávesy, jež desku obohacují dobrým zvukem i načasováním (prostě jsou vhodně zakomponovány do skladeb a použité zvuky nejsou jako z dětských kláves Casio, jak je u obdobných kapel velmi špatným zvykem).

Dobrou práci odvádí i bubeník, který není stereotypní a snaží se i jednoduché pasáže hrát "trochu jinak". No dobře, nezapomenu ani na bezchybného zpěváka se stylovým (možná trochu popovějším) hlasem, který si naštěstí nepotrpí na nějaké fistule a rádoby pompézní polohy, ale zpívá poctivě a přesně. Nejsilnější část alba začíná pátou skladbou "Icarus", které místy nechybí kousek epické vzletnosti. I v následujících kompozicích si užívám dozvuky již zmiňovaných osmdesátých let (samozřejmě mám na mysli minulé století) se všemi klady (stylová sólíčka, melodičnost, zpěvné refrény) i negativy (člověk si říká, že to už tady přeci bylo). Nechci však tuto partu výborných muzikantů (věkový průměr kapely je mírně pod 30 let) zbytečně zařazovat do škatulky precizně hrajících, leč stále dokola opakujících "neinovátorů" ve stylu "2x sloka-refrén-sólo-sloka-2x refrén". Proto musím uznat, že ve skladbách nechybí na daný styl překvapivé momenty a pasáže.

Album je zakončeno předělávkou písně Chris de Burga - jak jinak než z osmdesátých let. Jedinou nevýhodou tohoto počinu je to, že měl vyjít tak před dvaceti lety - tehdy by to byla bomba. V současnosti bude toto CD sloužit jako povedená odpočinková vzpomínka na léta, ve kterých někteří rockoví muzikanti vypadali, jako by právě opustili kosmetický a kadeřnický salón, a s oblibou mačkali svoje přirození v nepřirozeně těsných riflích, v horším případě v elasťácích (někdy mi to přišlo, že na pódiu nestojí rockoví muzikanti, ale část pelotonu Tour de France). Nicméně se jedná o vzpomínku povedenou, dělající čest zařazení do škatulky melodické hudby. A skladby "Arrogance and Rapture", "Icarus", "Inner Circles Sympathy" a "The Edge of the Blade" (a možná i další) si určitě ještě mnohdy rád poslechnu.

Trochu mám problém se závěrečným hodnocením. Je mi jasné, že někteří mí kolegové si asi budou ťukat na čelo a říkat si, jak jsem takové ne příliš moderní sračce mohl dát tolik procent. A někdo si možná řekne, že kdyby místo zpěváka byla půvabná pěvkyně v sexy gotických šatech, mohla by být kapela taky "jinde". Ale nechť - album se mi líbí a konec konců, člověk taky musí občas vypnout a relaxovat u nějaké poklidnější hudby než u přetechnizovaného, brutálního či rádoby "moderního" metalu. A toto album je pro to jak stvořené - navíc věřím, že pro někoho může toto album být mnohem víc!

sestava: Jake E. - zpěv, Martin Mayr - kytara, John Boy Bastard - baskytar a, Frank Pitters - klávesy, Roland Navratil - bicí
produkce: Frank Pitters a Roland Navratil
studio: WildOneStudio, Wien