14.10.16

29.09.16

06.09.16

06.09.16

AMON AMARTH - Twilight of the Thunder God

2008 Metal Blade Records

Kdybych se dnes setkal se Švédy AMON AMARTH poprvé, můj prvotní verdikt by zněl v duchu, že se jedná o deathmetalové MANOWAR. Prakticky od počátku kariéry skupina prezentuje svůj specifický hudební rukopis jdoucí ruku v ruce s předvídatelnými texty plnými heroického patosu. Taktéž vikinská (a tak trochu pivní) image nepatří v metalové subkultuře zrovna k nejoriginálnějším. Jinými slovy, AMON AMARTH bych mohl považovat za klasické představitele kýčovitého metalu. A přesto, světe div se, pokaždé mě jejich nové CD uchvátí a nikterak tomu není ani s novinkou "Twilight of the Thunder God". Mé frenetické nadšení ze švédských válečníků (a taktéž z novinkového alba) možná pramení z toho, že z hudby kvintetu sálá pocit upřímnosti a hráčského entuziasmu. I po tolika letech lze říci, že kapelu baví hrát přesně tento typ hudby, že tak nečiní z prvoplánovitosti, nýbrž z čirého muzikantství. A fakt, že skupina sklízí i zasloužený úspěch či si může dovolit luxusnější emisi alba (krom klasického CD vychází též v provedení 2CD & DVD, Double etched LP, Picture disc LP a "Bubblehead" edici) nebo epicky laděný reklamní hype (avízo na vydání alba ve formě komiksu na pokračování) pouze a jedině kvituji.

Jak jsem řekl výše, od AMON AMARTH nelze (alespoň v současné době) očekávat razantnější stylový veletoč. Ačkoliv jsem obvykle rezervovaný vůči konzervativně laděným kapelám, u našich Švédů bych byl naopak zklamaný, kdybych se opět nemohl vydat za zvuku válečné vřavy a v objetí valkýr směrem k Valhalle. Pokud skupina zůstává věrna svému žánru, jenž definovala již na debutu, oblast, kde lze spatřovat razantní vývoj, je především v produkci a hráčských výkonech. Skupina AMON AMARTH svůj melodický viking death metal vyprofilovala do tak dokonalé podoby, že v této oblasti bezesporu nenalézá konkurenci. A právě odtud pramení mé sympatie k tomuto vikinskému ansámblu. Pokud se jiné deathmetalové kapely utápějí v šedi průměrnosti, u AMON AMARTH sleduji trend spíše opačný a to, že s každým následujícím albem získá posluchač opět trochu vyšperkovanější počin.

Pokud mám jít k meritu věci, skupina ještě mnohem důsledněji sází na kytarové melodie, jenž mnohdy hraničí až s heavymetalovou hravostí. Ostatně nové desky AMON AMARTH mi připadají velmi hravé, neřkuli pozitivně naladěné (navzdory faktu, že se to v textech hemží zkrvavenými těly udatných válečníků). Přestože by si mnohý mohl pomyslet, že se skupina snaží pouze o podbízivé melodie jdoucí naproti posluchačovým hudebním choutkám, právě opak je pravdou. Spíše než podbízivost v hudbě kvintetu spatřuji hitovost dotvářenou především nápaditými riffy (a celkově interesantními postupy a různými hudebními kudrlinkami). Ačkoliv rozhodně nelze mluvit o progresivní hudbě jako takové, přesto na mě ve výsledku materiál zachycený na "Twilight of the Thunder God" působí plně, neoposluchatelně a celkově baví.

Některé riffy snad dokáží vymyslet jen AMON AMARTH, třeba úvodní v "Guardians of Asgaard" působí stejně hravě jako snad nejchytlavější riff v historii skupiny ze skladby "The Pursuit of Vikings" (z alba "Fate of Norns"). Taktéž miluji táhlejší, do blacku laděné kytary, jako například ve dvojce "Free Will Sacrifice" nebo "Where Is Your God?". Tak či onak, v každém aspektu AMON AMARTH sázejí na chytlavé melodie a občas se nebojí i vyloženě měkčích pasáží (třeba angažování violoncellistů z APOCALYPTICY v "Live for the Kill") nebo klenutějších sólíček.

"Twilight of the Thunder God" je bezesporu velmi poctivá či, lépe řečeno, dokonalá deska, ve srovnání s předešlou diskografií o poznání košatější, melodičtější, hitovější (možná i díky angažmá mnoha hostů s původem napříč metalovým spektrem), jež bude bavit po mnoho (nejen) zimních večerů. Pokud jsem minulé, o dva roky starší, dílo "With Oden on Our Side" ohodnotil plným počtem bodů, letos opět nemohu jinak.

sestava: Johan Hegg - zpěv, Olavi Mikkonen - kytara, Johan Söderberg - kytara, Ted Lundström- baskytara, Fredrik Andersson - bicí
produkce: Jens Bogren
studio: Fascination Street