14.10.16

29.09.16

06.09.16

06.09.16

HEAVEN SHALL BURN - Iconoclast (Part 1: The Final Resistance)

2008 Century Media

Po pravidelné dvouleté odmlce přicházejí němečtí metalcoristé HEAVEN SHALL BURN se svým pátým řadovým albem v jejich dvanáctileté historii. Držíte-li obal od této desky, jež je dělán jako knížečka s CD a DVD uvnitř, je vám hned jasné, že se jedná o prvotřídní umělecký kousek, ve kterém jsou příběhy v podobě textů písní, doplněné o úryvky z tvorby Friedricha Nietzscheho a obrázků bojovníků. HSB tedy nenabízejí pouze disk s hudbou, ale zároveň poskytují fanouškům příležitost pro nekonečnou imaginaci.

Kapela rovněž opětovně navázala spolupráci s islandským zázrakem Ólafurem Arnaldsem, který na posledním albu "Deaf to Our Prayers" chyběl. Stejně jako před čtyřmi lety v "Antigone" se v playlistu setkáme s klasickými instrumentálními výtvory v moderním hávu. Intro "Awoken" dokáže citlivějším povahám trochu popotáhnout, nicméně po minutě přijde na řadu doposud nejlepší úvod od HSB, kombinující prvky z obou posledních desek - navození poklidné atmosféry a následné bombardování údernými bicími spolu s Marcusovým výše položeným ječákem. Zážitek ještě umocňuje skutečnost, že intro je de facto srostlé s první písní "Endzeit", takže kdo zažije po prvních tónech silné mrazení po těle, nelze se tomu divit. Však také poslední bojovníci na světě prorazili zeď a zaútočili na systém, aby se jej pokusili svrhnout. S tímto hlavním příběhem přicházejí ve skladbě, která nese teprve druhý německý název v historii kapely (první byl v řadovce nevydaný "Strassenkampf").

Rozdíly oproti předchozí tvorbě se bezpochyby najdou. Nádech garážového hardcoru na této nahrávce již skutečně nenalezneme, s čímž se skalní fandové HSB nemusejí smířit. Příchod kytaristy Alexandra Dietze a přirozený vývoj kapely udělaly během posledních dvou let značné zásahy do stylu, jenž má více zdvojených kytarových linek ve skandinávském stylu a zvukově to zní mnohem více heavy. V "Iconoclast" se však jde ještě dál, a to v duchu koncepční práce na albu. Mezi sebou se prolínají riffy těžkotonážní s melodickými, kterých nezanedbatelně přibylo. Atmosférické pasáže jsou zdůrazněny Alexovou hrou na piano. O zvuk se znovu postaral Tue Madsen z dánského studia Antfarm, takže kvalita nebyla pouze zaručena, ale nakonec i dosažena.

U "Murderers of All Murderers" se HSB odhodlali k experimentální vložce, jež oživila první polovinu hrací doby, vyplněnou převážně melodickým death metalem. Pod pětkou "Forlorn Skies" se skrývá první emocionálnější projev zanechávající výraznější stopy na duši. Začíná to hutným fragmentem ve středním tempu s pravidelným vybubnováním a kytarou simulující "fade-out" prvek, aby se následné dění přesunulo do úvah o tom, že bezdůvodně umíráme a necháváme nebesa opuštěná. Silné momenty písně nastávají při gradování tempa se zoufale znějícím vokálem. Umírání bude pokračovat v nejdelší, skoro sedmiminutové stopě "A Dying Ember", která umí člověka rozježit, rozněžnit a nakonec rozsekat a zamrazit. Především nádherné rozvržení s dech beroucím pianovým vyvrcholením dělají z této skladby opravdovou perlu.

Pomyslnou půlící čáru představuje další epický počin "Joel", kde vás ve třetí minutě překvapí pískání a zpětná vazba, které připomínají válečný stav, jako kdyby někdo do projekce HSB hodil granát. Všechno se následně probudí, lidé čekají, co se bude dít dál a pokládají si otázku, kdo že je to ten Joel, když má shořet v pekle. Snad nejvíce melodie za celé období tvorby kapely můžeme najít v předělávce "Black Tears", kterou původně v roce 1994 nahráli EDGE OF SANITY. Skočný rytmus a chytlavé refrény, to zajisté není rukopis HSB. Naznačuje to, že se protagonisté nebrání skočit na chvíli do odlišné vody. Náladu, emoce, pomalejší tempo a více kytarových sól si užijete v motivační "Against All Lies".

Pokud si myslíte, že tím je výčet desky zpečetěn, jste na omylu. Přiloženo je bonusové DVD s koncertem HEAVEN SHALL BURN na letním festivalu Wacken v roce 2007 v Německu. Kvalita nahrávky a zpracování je opět na královské úrovni, navíc vystoupení jednoznačně dokazuje, o čem tato kapela doopravdy je.

Kdybych měl srovnávat s předchozím albem, lze snadno slyšet, že "Iconoclast" je opravdu méně drsné a více přístupné. Jedná se o dobře koncipovanou desku, která bude mít určitě pokračování, což vyplývá ze samotného názvu. Hrací doba je o jedenáct minut delší než v případě její předchůdkyně. HSB se neuchýlili směrem jako některé jiné metalcorové kapely a stále dřou bez čistých vokálů, nicméně melodických poloh u nich najdete podstatně více, stejně jako trošku experimentování mezi osvědčenými praktikami. Pokládám si otázku, proč je kytarová záležitost "Atonement" až po jemnějším "Equinox". Že by odčinění a náprava? Ale za co? Odpověď neznám, ale dal bych přednost opačnému pořadí. Nic to ale nemění na skutečnosti, že se HSB vytasili s vážným adeptem na desku letošního roku.

sestava: Marcus Bischoff - zpěv, Alexander Dietz - kytara, Maik Weichert - kytara, Eric Bischoff - baskytara, Matthias Voigt - bicí
produkce: Alexander Dietz a Maik Weichert
studio: Rape of Harmonies