14.10.16

29.09.16

06.09.16

06.09.16

STICK TO YOUR GUNS - Comes from the Heart

2008 Century Media

Přímo od srdce se k nám dostává druhá deska mladé kapely pocházející ze slunného amerického Orange County v Kalifornii. Dobrou otázkou je, zda dojde po vratké cestě všudypřítomných trendů také do srdcí fanoušků. Po našlapané debutovce "For What It's Worth" se tito snaživí hardcoristé vracejí po více než roce s následovníkem. Na úvod se sluší říct, že stopáž je o cenných jedenáct minut kratší, bereme-li do úvahy pouze deset originálních písní, nikoliv bonusové přídavky, jako tomu je například v evropské verzi.

Bez rozpakování se z přehrávače line prvotní srdcovka, jak káže její název. Hned rozpoznáte propracovanější zvuk a pochopíte, proč jsou STYG podepsáni mimo Sumerian také pod Century Media. Jesse Barnett se zbavil ustavičného growlingu a vytáhnul hardcorověji znějící vokál, zabarvením podobný Brendanovi Schiepattimu z BLEEDING THROUGH, u nichž se dle vlastních slov inspirují. Jesseho místy sípavý hlas však nemusí být zrovna příjemný na delší poslech. Posunují se dále také v týmovém pojetí hudby (motivační chorály á la RISE AGAINST či GOOD CLEAN FUN), přibylo mnoho skvělých změn temp. Znatelná je rovněž posílená vyzrálost: chlapeckou nevycválanost vystřídaly přístupnější melodické pasáže obohacené o nespočet čistých vokálů. Nemyslete si však, že kapela "změkla". Například třetí "Part of Me" za hojného použití dvojšlapky, seků, křiku a breakdownů dokazuje úplný opak. Je dobré vidět nestagnující vývoj tohoto uskupení a rozdíl mezi oběma deskami, přičemž každá z nich má co nabídnout.

Zatímco první třetina má spíše charakter jakéhosi nastartování, druhá už nabízí zajímavé věcičky. Byl by zločin nezmínit hitovku "Enough's Enough", jež zároveň reprezentuje kapelu inspirativním videoklipem. Na chytlavou píseň navazuje hardcorová "Accessory Children", kde dostávají nejprve prostor trhané riffy a bicí, aby posléze nastoupil čistě vyzpívaný refrén. Ani se nenadějete a už posloucháte akustické intermezzo podbarvené samply vystihující název desky. Vzhledem k délce alba se může jevit nadbytečně, ale vzato z druhé strany, nikdy není na škodu si odpočinout. Po odlehčené pauze se dočkáte dobrých technických kousků, ale nebudete ochuzeni ani o punkový rytmus, který kapelu provází neustále. Příznivci metalových sól se dočkají v hutnější "We Must Look Like Ants from Up There", což stvrzuje balancování kvintetu na pomezí hardcore-punku a metalcoru.

Umírněnější a kratší deska nabízí nové pohledy nebojácné skupiny, která se snaží posunout dále ve své tvorbě. Byť se první počin vyznačuje horší kvalitou zvuku, je podstatně tvrdší. To ovšem neznamená, že se protagonisté dali špatným směrem. Chtějí poznat, kde jsou jejich hranice, nic víc. Na albu je každý ze zmíněných stylů určitou formou zastoupen. Obávám se ale, že se nejedná o trvanlivý materiál. Nechme se napříště překvapit, s čím přijde ambiciózní kapela na třetí studiové nahrávce.

sestava: Jesse Barnett - zpěv, Alex Barnett - kytara, Ryan Nelson - kytara, Darel McFadden - baskytara, Casey Lagos - bicí
produkce: Zeuss
studio: Planet-Z