29.09.16

06.09.16

06.09.16

FOLK STONE - Folk Stone

FOLK STONE - Folk Stone

2008 Fuel Records

Stoly se prohýbají pod náporem pečených kanců, korbely přetékají pivem a medovinou. V sále vítězů panuje dobrá nálada okořeněná ladnými křivkami na stole tancujících nahých žen. Vzduchem se nese nejen pach zpocených těl hrdých válečníků, nýbrž i veselé tóny dud (hudební nástroj) a jiných rozličných nástrojů hrajících slavné bojové písně. V rohu se tyčí krví zbarvené meče a sekery i usekané hlavy coby trofeje. Okolní přírodou se rozléhají dunivé ozvěny hromů a mohutný déšť smývá potoky krve z bitevního pole. Nálada uvnitř ale neustává, naopak, silní muži se pod vlivem vypitých korbelů dali do bujarého tance.

Místností se totiž rozléhají tóny italského seskupení FOLK STONE. Tato skupina se na formu folk metalu dívá vskutku zajímavě. Pominu-li velký počet členů (což je v tomto stylu zcela běžné), ještě nikdy jsem neslyšel takové uskupení nástrojů jako jsou dudy, harfa, všelijaké bubny, tuby, sem tam flétny navíc s tradičními kytarovými vsuvkami, aby vše dostalo tvrdší ráz. Ze začátku jsem měl strach, co z toho vyleze za slátaninu. Opak je ale pravdou, zmíněné dudy jsou totiž základním stavebním kamenem skupiny a jejich pronikavým a jasným zvukem vynikají melodie jednotlivých skladeb. Většina písní by si ostatně bohatě vystačila jen s tímto nástrojem a repertoár by neztratil nic ze své síly a krásy, ostatní hudební prvky tedy už jen spíše dokreslují celkovou podobu (zejména andělské tóny harfy v sedmé písni "Oltre il Tempo"), avšak nepřicházejí nazmar a skupina jimi získává ještě divočejší vzezření. A aby se také mohlo hovořit o metalové skupině, přimíchaly se kytary, hojně inspirované skupinou IN EXTREMO. Nad tím vším vyniká výrazný hrdelní zpěv dokreslující kompletní rytířskou atmosféru.

U skupiny FOLK STONE je vidět (a slyšet), že má spoustu zajímavých nápadů, já osobně však pochybuji, že mají před sebou velkou budoucnost. Sice napoprvé zaujmou a pobaví (skvělá muzika na hospodské oslavy, obdobně jako finští KORPIKLAANI), ale brzy omrzí. Přes její pestrost a rozmanitost se nejedná o skupinu, která by oslovila davy fanoušků. V mém srdci si ale místo našli a jsem zvědav, jestli další album bude opět překypovat tolika chytlavými melodiemi jako toto. Nedá se nic dělat, naši stateční válečníci už všechno vypili a snědli a jeden po druhém ulehávají pod stolem. Doufejme, že se jim budou zdát sladké sny…

sestava: Lorenzo - zpěv, dudy, měch, Ghera - kytara, Ferro - baskytara, Fore - bicí, Roby - dudy, měch, Teo - dudy, zpěv, Andrea - bící nástroje, Becky - harfa
produkce: FOLK STONE
čas: 46:49