29.09.16

06.09.16

06.09.16

MOGWAI - The Hawk Is Howling

MOGWAI - The Hawk Is Howling

2008 Wall of Sound

Pokud se musí mnoho skupin schovávat za exaltované marketingové slogany vydavatelských firem, Skotové MOGWAI razí zcela opačný přístup. Jejich desky vycházejí bez zbytečné pompy u malých nezávislých labelů a přesto co do kvality beze zbytku dokonale naplňují nuceně vznešené PR články. O MOGWAI se dá mluvit pouze v superlativech, aniž bychom sklouzávali k přehnané patetičnosti.

Určitě nyní vyřknu klišovitou tezi, ale nemohu jinak - MOGWAI jsou především o ryzím muzikantství. Možná se jedná o poněkud "tmářskou" skupinu určenou jen zasvěceným. Tím nechci říci, že by se MOGWAI elitářsky vymezovali, naopak jejich hudební vize jsou poměrně snadno uchopitelné, nicméně přes absolutně odzbrojující vyznění jednotlivých kompozic v dnešní hektické době nalezne jen málokdo alespoň hodinku na koncentrovaný poslech. Již šestý studiový počin "The Hawk Is Howling" rozhodně nepatří mezi takzvané "easy listenable" produkty, tedy desky určené převážně k poslechu v autě. Svým pohodovým naturálním zvukem naprosto dokonale vyplní podvečerní pokojík s kvalitní hi-fi aparaturou, též vřele doporučuji k poslechu na neméně kvalitním osobním přehrávači při romantické procházce podzimní krajinou, kde se mezi barevnými korunami stromů ležerně proniká ranní mlha.

Hudba se z reproduktorů line poměrně líně a s až apatickým klidem. MOGWAI jsou definicí pohodové uvolněnosti, chtělo by se říci až míru v duši. Korunku tomuto tvrzení nasazují kompozice jako "Danphe And the Brain" či "The Sun Smells Too Loud", v níž vyniká natolik ležérní kytara podporovaná stejně odzbrojujícím piánem, až může nejednoho posluchače napadnout, že si z nás kapela poněkud nekonvenčním způsobem utahuje. Tak či onak, ve výsledku se dostavuje blahodárný pocit uvolnění a až vesmírného prozření. Ve dvojce "Batcat" rodáci z Glasgowa zase dokazují, že dokáží i pořádně přitlačit na pilu. Po silné úvodní space-rockově psychedelické tryzně "I'm Jim Morrison I'm Dead" se tak jedná o příjemnou vzpruhu. Podobně razantní kompozici sice na albu již nenalezneme, což mu však ani v nejmenším neubírá na atraktivitě. Hlavním heslem CD je především diversita, tudíž na řadu přijdou i odlišné nálady, třeba dokonale funerální "I Love You, I'm Going To Blow Up Your School" (o tématickém zaměření instrumentálních kompozic můžeme jen spekulovat, tato skladba mi svou temnou náladou velmi evokuje hrůzné činny studentských vrahů, které bohužel vídáme na titulních stránkách novin). Především osmá "Scotland's Shame" pak dokonale charakterizuje pojem "psychedelie", který nelze v souvislosti s MOGWAI nezmínit. V této kompozici též vyniknou skoro až šamanské Martinovy bicí a drásající Dominicova baskytara (ostatně jeho tlusté struny výrazně obohacují rytmiku v každé ze skladeb) podporovaná kvílejícími klávesami připomínajícími rozladěné pohřební varhany. Kytary zde plní úlohu spíše nejednoznačného vazbení umocňujícího již natolik vypjatou atmosféru.

Skotové tentokrát vsadili na delší melancholické kompozice pohybující se víceméně na osudovější vlně zahalené do psychedelické fazóny, nahráli dokonalou desku a nebál bych se tvrdit, že se jedná o jejich vrcholné dílo. Všechny kompozice jsou dotažené až k pedantskému maximu, na rozdíl od minulosti zcela oproštěnému od vokální linky.

sestava: Dominic Aitchison - baskytara, Stuart Braithwaite - kytara, Martin Bulloch - bicí, John Cummings - kytara, Barry Burns - kytara, klávesy
produkce: Andy Miller
studio: Chem19