29.09.16

06.09.16

06.09.16

ARKAN - Hilal

ARKAN - Hilal

2008 Season of Mist

Zdá se, že francouzská scéna je stále bohatší co do počtu zajímavých a originálních extrémních kapel. Dalším žhavým tělískem v ohni jsou ARKAN. V tvorbě téhle bandy se střetává vybroušená deathmetalová smršť a orientální hudba. Taková kombinace se dá samozřejmě pojmout tuctově a nevkusně, ale já rovnou prozradím, že tohle rozhodně není případ této grupy. Ač se jedná o debut, nezavadíte zde v žádném případě o začátečnické neduhy. Na hodinové ploše se před vámi rozprostře výpravná pouť do východních končin s pořádně našláplým spodkem.

Výrazivo ARKAN je velmi technické, členité a především nápadité. Pestrá paleta motivů a smrtonosných riffů je doprovázena či střídána ethnickými pasážemi často až ambientního charakteru, ale nečekejte žádné synťáky. Ethno v podání ARKAN zní opravdově, v hudbě nefiguruje jako doprovod či kulisa a ve skladbách naopak často i dominuje. Místy by se skoro chtělo říct, že tohle už není death metal obohacený o prvky ethna, ale spíše ethno obohacené o prvky death metalu. Kromě exotických nástrojů zde zazní i četné arabské vokální linky v mužském i ženském podání, které sekundují excelentnímu řvounovi Florentu Jannierovi.

"Hilal" je opravdu záživným kouskem, který budete poslouchat se zatajeným dechem od začátku do konce a pokud jste příznivci obou výše uvedených žánrů, nebudete jistě zklamáni. ARKAN vás budou chvíli drtit mezi ozubenými koly, pak zas ukolíbávat meditativními pasážemi, aby vám později opět dali políček za ucho. Po prvním poslechu se v nahrávce nejspíš budete trochu topit. Přehršel motivů a nástrojová i vokální pestrost se zkrátka nedají dosyta vstřebat hned. Postupně se ale začnete v nahrávce orientovat a její kouzlo časem přece jen odhalíte. Rafinovanost, s jakou Arkan kombinují oba dotyčné žánry, má obdoby snad jen u izraelských vizionářů ORPHANED LAND, kteří dokázali orientální hudbu rovněž velmi citlivě, nápaditě a umělecky vkomponovat do metalových skladeb.

Asi nebudete ani věřit, že tahle kapelka nepochází odněkud z Blízkého Východu, ale z Francie. Mnohé však napoví jména jednotlivých členů, která mají očividně arabský původ. Dá se tedy říct, že kluci to mají v krvi stejně jako jejich zmínění izraelští kolegové. Tohle je další z desek, které mě pro tento rok opravdu nadchly. Protože se ale jedná teprve o debut a ARKAN určitě nezůstanou stát na místě, nechám si malinkou bodovou rezervu a budu se těšit, s čím kluci přijdou příště.

A tak pokud vás láká kombinace hutného a instrumentálně vybroušeného death metalu a orientální hudby, nemáte co řešit. "Hilal" je naprosto geniálním dílkem, ve kterém tyto dvě složky vzájemně koexistují v perfektní harmonii. Jeden z mých horkých kandidátů na desku roku!

sestava: Florent Jannier - zpěv, Abder Abdallahoum - kytary, klávesy, Reda - kytary, Samir Remila - baskytara, Foued Moukid - bicí
studio: Fredman
čas: 62:01
země původu: Francie
styl: ethno death
1. Groans of the Abyss
2. Lords Decline
3. Mistress of the Damned Souls
4. Lamma Bada "Under the Spell of Haughtiness"
5. Tied Fates
6. The Seven Gates
7. Athaoura "Shaped By the Hands of Gods"
8. Chaos Cypher
9. Defying the Idols
10. El Houdou
11. Native Order
12. Amaloun Jadid

V čele současné evropské metalové progrese stojí vedle tradičně silné norské scény také kapely ze země galského kohouta. ARKAN jsou dalším důkazem. Svůj dlouhohrající debut (předtím vydali jen EP "Burning the Flesh" z roku 2006) natočili pod dohledem zkušeného producentského očka – a hlavně ouška – Fredrika Nordströma a pokusili se na jeho prostřednictvím vykročit dosud zcela neznámou výrazovou stezkou. Nikoliv přímo revoluční, přesto objevnou a dosud nikým neprošlapanou. A dopadlo to znamenitě.

Výsledek odpovídá na ještě nedávno toliko hypotetickou otázku, jak by to dopadlo, pokud se spřáhne death metal s tradiční severoafrickou (především marockou a alžírskou) hudbou, což souvisí s národnostním původem většiny členů souboru. Onu etnickou složku zastupují nejen tamní lidové nástroje oud, derbouka a jiné, ale také typický "orientální" zpěv hostující zpěvačky, který doplňuje pestrou vokální mozaiku dále vytvářenou drsným growlingem frontmana Florenta Janniera a čistým projevem kytaristy Abdera Abdellahouma. Některé čistě akustické skladby ("Lamma Bada", "Athaoura") už nemají s metalem nic společného a jedná se o ryzí world music.

A aby to bylo ještě zajímavější, na desce se promítá i vliv keltské hudby, takže chvílemi ARKAN znějí tak trošku jako třeba ELUVEITIE. Každopádně album "Hilal" dýchá fascinující atmosférou i náležitou energičností – jinými slovy, tento podivuhodný kříženec prvků a postupů zdánlivě nezkřižitelných nad očekávání funguje.

80%
Petr Korál

90 %