29.09.16

06.09.16

06.09.16

SIX FEET UNDER - Death Rituals

SIX FEET UNDER - Death Rituals

2008 Metal Blade

Po třinácti letech, po které na scéně SIX FEET UNDER působí, se letos na trh dostává jubilejní desátá deska nazvaná "Death Rituals". Mé očekávání nového materiálu bylo silně podpořeno letošním vystoupení floridských na festivalu Brutal Assault, které pro mě bylo jedním z nejlepších, jaké jsem měl zatím možnost od SFU zhlédnout. Celý set nepostrádal energii, nadšení a náležitou odezvu publika. Do velké míry to však měly na starosti staré písně z alba "Warpath", které byly do setlistu zařazeny a zcela tak dokreslily rozdíl mezi tvorbou z let devadesátých a tou po roce 2000.

Nové album logicky navazuje na novější tvář SFU a zároveň nevybočuje z linie, která byla nastolena již v roce 1995 na albu "Haunted". Střednětempý death metal s velkým množstvím prostoru pro technické pasáže, perfektní propracovanost dynamiky skladby a v neposlední řadě i původní zvuk podladěné kytary. To jsou všechno atributy, kterými se tvorba SFU vyznačuje a kterými si získali velký zástup fanoušků, obdivovatelů a následovníků. Posledním a nejlepším poznávacím prvkem je charismatický frontman Chris Barnes, který se svým nezaměnitelným growlingem řadí mezi absolutní pěveckou špičku žánru.

První skladba "Death by Machete" je pro tvorbu SFU naprosto charakteristická a nejlépe se z ní dají vyčíst průvodní znaky tvorby kapely. Na počátku brutální riffová smršť, postupně přecházející ve valivější pasáž s prostorem pro klasické deathmetalové sólo, které je ukončeno další riffovou náloží. Chris Barnes chroptí jako o život a neznalým se otvírají ústa úžasem nad jeho hloubkou. Na počátek desky docela slušný rozjezd. Druhá skladba a zároveň druhý rychlostní stupeň, kde se model z úvodní skladby opakuje, ale vše zdá se býti více propracovaným a přímo na solar útočícím. Právě v této skladbě se dá perfektně číst, jak skvěle mají SFU propracovanou dynamiku písní. Přechod od střednětempého úvodu ve skočný "headbang" refrén a následné rozložení do pomalé gore pasáže. To vše namícháno s citem a vkusem mistrů řemesla. Tyto první dvě skladby jsou pro desku více než typické a společně se "Seed of Filth" a "Shot in the Head" tvoří hlavní pilíře, jsou nejvíce old-school a punkově sexy. Další skladby, které "Death Rituals" povyšují o něco výše nad předchozí počiny a tvoří její nezbytnou a nepostradatelnou součást, jsou nekompromisní, brutální a místy výbušné skladby "None Will Escape", "Killed in Your Sleep" nebo "Into the Crematorium". Do celkové koncepce desky dobře zapadá i na první poslech tancovačková předělávka od MÖTLEY CRÜE "Bastard".

Hledal-li bych na desce negativa, pak by mezi ta největší patřila především místy dosti nevýrazná produkce, která by podle mého měla být pro desku, která trvá necelou hodinu, nadprůměrná. Měla by nahrávce pomoci stát se přístupnější a snáze poslouchatelnou i ve vyšší stopáži. V tomto případě se tak neděje a místy se možná i kvůli tomuto faktu stává materiál průměrným, nudným a ve velké většině nijak nevybočujícím z toho, co už tu bylo i v podání SFU několikrát. Pro konzervativnější stranu fanoušků bude tato deska dozajista velmi potěšující a stane se určitě příjemným zpestřením letošního podzimu. Pro ty, kdož rádi vidí snahu hudebníků o progresi a alespoň částečné posunutí hranic žánru, se pak bude poslech "Death Rituals" rovnat ztrátě času.

sestava: Chris Barnes - zpěv, Steve Swanson - kytary, Terry Butler - baskytara, Greg Gall - bicí
produkce: Chris Carroll
studio: Morrisound