29.09.16

06.09.16

06.09.16

RAMMSTEIN - Reise, Reise

RAMMSTEIN - Reise, Reise

2004 Universal

Sie sind endlich zurück!!! RAMMSTEIN, ktorí skultivovali industriálny metal a posunuli ho do väčšej rozlíšiteľnosti a medzitým zároveň spopularizovali metalový štýl ako celok sa vracajú, aby sa postavili najväčšej výzve, ktorej ako kapela doteraz čelili, prekonať fenomenálny album "Mutter". Album "Reise, Reise" prichádza po dlhom čakaní, čo vo väčšine prípradov ešte zvyšuje nároky poslucháčov... Takže?

Veľa napovedali už včasšie vydané a aj vydarené klipy k skladbám "Mein Teil" (inšpirovanej skutočným prípadom, kedy sa dvaja homosexuáli cez internet dohodli, že jeden druhého skonzumuje) a "Amerika" (ak poznáte tú známu sarkastickú stránku RAMMSTEIN, asi už viete, o čom bude táto). RAMMSTEIN sa nevydali žiadnou objaviteľskou cestou, nový album je maximálne o výskyte sem tam novým motívov, inak iba zveľaďuje zvukové a skladateľské umenie, na aké sme boli doteraz zvyknutí. Na jazyk sa priam derie slovo "pop". Nie, metalové gitary tu sú aj naďalej, len hudba sa dostala do pozície, kedy chce prekážať málokomu a sústreďuje sa na čo najväčšiu univerzálnosť, aby oslovila čo najväčší počet fanúšikov (alebo ak chcete, odradila čo najmenej krehkej fanúšikovskej základne z radov nemetalovej verejnosti, ktorú si doteraz títo Nemci získali). Pokiaľ vám imponovala svojskosť a zdanie nekompromisnosti, ktorý z RAMMSTEIN doteraz tak sálali, toto zistenie vás môže trochu sklamať. Na druhej strane, "Reise, Reise" je zbierkov chytľavých, rýchlo zapamätateľných skladieb, na aké sme boli doteraz u RAMMSTEIN zvyknutí. Ako na každom doterajšom albume, aj tu sa nachádza zopár trochu zbytočných, alebo aspoň nie tak nápaditých skladieb ("Keine Lust", "Dalai Lama" prípadne minimálne jedna z troch záverečných ukľudňovacích), zato sa tu však nachádzajú aj niektoré skladby, ktoré prinášajú RAMMSTEIN tak, ako sme ich doteraz nepočuli. "Los" síce možno pripomína úvodný motív starej "Wollt ihr das Bett im Flammen Sehen", no svojim ovplyvnením americkým bluesom sa z nej stáva síce jednoduchá a nie tak hlboká, no naozaj zaujímavá skladba. "Moskau" je zase absolútna hitovka, ktorá možno neupúta nápadovo, určite však hosťovaním ruských speváčok z TATU. Tým sa stáva refrén "Moskau.. raz.. dva.. tri.. Moskau.. pas-matri..." v našich končinách zaručeným štadionovým pokrikom budúcich koncertov RAMMSTEIN, napríklad už v decembri v Prahe. Neobvyklou rytmikou vyniká refrén "Morgenstern", hoci po väčšine sa drží osvedčených postupov, ktoré RAMMSTEIN preslávili. No a už bolo naznačené, záverečné skladby, ktoré kombinujú pomalosť s pokojnosťou, sú už viac menej len snaha dokončiť album bez zbytočných sklamaní. "Ohne Dich" má zároveň zrejmú ambíciu stať sa komerčným hitom. Je baladická, nekonfliktná, no oproti starým klasikám ako "Klavier", či fantastickej "Seemann", na viac počutí už zrejme osloví máločím.

A to je zrejme aj najväčšie riziko, ktoré pri tomto albume hrozí. Neobsahuje veľa natoľko silných momentov, ktoré by mohli osloviť aj po niekoľkonásobnom, či pozornejšom vypočutí. Texty aj ich frázovanie zostali naďalej na striktnej rytmickej rovine, čiže vokál Tilla Lindemanna zostáva aj na tomto albume "riekankovitý", pričom bude asi zaujímavé sledovať, nakoľko sa z tejto studne ešte bude dať čerpať. RAMMSTEIN sú väčšou časťou svojej kariéry už zrejme v končinách, kedy takéto veci určite neprekážajú, pretože dôležitá je dokonalá produkcia, vizuálna stránka a kvalitná promotion. V kruhoch "die-hard" metalistov by sa patrilo odpľuť si, zanadávať a zaradiť RAMMSTEIN na listinu stratených bývalých lások. Možno to bude tou nekonfliktnosťou nového albumu, ale nič také nemám v úmysle. Na opretie sa v kresle, ako podmaz k činnosti, ktorá nedovoľuje žiadne bočné zamestnávanie mysle, prípadne na piatkový večer do klubu je táto muzika perfektná a kľudne sa uspokojím s konštatovaním, že RAMMSTEIN v minulosti budovali a teraz si proste užívajú výsledky svojej práce.

sestava: Till Lindemann - zpěv, Paul Landers - kytara, Richard Z Kruspe-Bernstein - kytara, Oliver Reidel - baskytara, Flake Lorenz - klávesy, Christoph Schneider - bicí
produkce: Jacob Hellner, RAMMSTEIN
studio: Toytown studio (Stockholm)