29.09.16

06.09.16

06.09.16

MOONSPELL - Night Eternal

MOONSPELL - Night Eternal

2008 SPV/Steamhammer

Portugalskou kapelu MOONSPELL není třeba nějak obšírněji představovat. Během devadesátých let se stali leadery tehdy nesmírně populární gothic/doomové vlny, především díky svým prvním dvěma řadovkám "Wolfheart" a "Irreligious". Poté však shodili žánrové otěže, další dvě desky "Sin/Pecado" a "The Butterfly Effect" už se nesly v experimentálním duchu a i přesto, že už nedosáhly takové popularity jako jejich předchůdci, jedná se zřejmě o tvůrčí vrcholy kapely. S příchodem nového milénia začali MOONSPELL stále častěji hovořit o návratu ke kořenům a vydali alba "Darkness And Hope" a "The Antidote". Ta sice dozajista nejsou špatná, přesto se však v souvislosti s nimi začalo hovořit o stagnaci. Pochyby byly rozptýleny až vynikající předloňskou plackou "Memorial", která se zároveň asi nejvíce přenesla právě k oněm avizovaným kořenům a přinesla fascinující melodie. Chlapci nelenili ani minulý rok, kdy znovu nahráli kultovní demáče "Anno Satanæ" a "Under the Moonspell" a vydali je pod souhrnným názvem "Under Satanæ". Osmá řadová deska "Night Eternal" nese letopočet 2008.

"Memorial" považují mnozí fandové MOONSPELL za pokropení živou vodou, otázkou ovšem zůstalo, zdali si kapela dokáže tuto kvalitativní laťku udržet i nadále a do novinky tak byla vkládána všemožná očekávání. Jsem rád, že mohu prohlásit, že MOONSPELL se opět nacházejí ve skvělé formě a "Night Eternal" je toho naprosto zřejmým důkazem. Kdo by čekal další verzi "Memorial", šeredně by se zmýlil. Stejně jako všechny ostatní počiny, žije i "Night Eternal" svým vlastním životem a má velmi specifickou atmosféru. Po poměrně dosti syrových předchozích dvou deskách přichází zvolnění a výraz samotné kapely se posouvá opět do mnohem větší šíře. Žádné experimenty ale nečekejte. MOONSPELL de facto jen rozvíjí to, co načali předchozími řadovkami a vybrušují svůj "staronový" kabát k dokonalosti.

Středobodem všeho dění je opět nesmírně charismatický Fernando Ribeiro a nutno uznat, že jeho výrazový rejstřík je zase košatější, než jsme byli zvyklí. Po desce "Darkness And Hope" zde uslyšíte opět ve větší míře Fernandovy čisté vokální polohy, ale portugalský démon nezapomíná ani na pořádný řev. Možná bych si dokonce dovolil tvrdit, že jde asi o nejvyváženější placku co se týká střídání drsných a melodických vokálních poloh. Zvolnila ale i samotná kapela. V mnohem větší míře se uplatňují klávesy a samply a atmosféra je celkově ještě majestátnější než třeba na předchozím "Memorial", aniž by to však působilo kýčovitě či samoúčelně. Uslyšíte zde také sbory, o které se postarala trojice dam, která si říká THE CRYSTAL MOUNTAIN SINGERS a v jejich čele nestojí nikdo jiný než výborná Carmen Susana Simões, známá z další vynikající portugalské smečky AVA INFERI. Výrazivu kapely to hodně dodalo na rozmanitosti a kompozicím na síle.

MOONSPELL byli vždy mistry náladotvornosti a zde své umění jenom potvrzují. Vše vrcholí výbornou hitovkou "Scorpion Flower", která musí chytnout za srdce každého, kdo v devadesátých letech ujížděl na gothic/doomové vlně. Setkávají se zde totiž dva zřejmě nejcharismatičtější hlasy této éry. Kromě Fernanda je to samotná Anneke Van Giersbergen, bývalá vokalistka fenomenálních THE GATHERING a výsledek je uchvacující. Tohle je možná největší hitovka, kterou MOONSPELL kdy udělali. Mnoho z vás už určitě vidělo překrásný videoklip k této skladbě, který byl zveřejněn ještě před samotným vydáním novinky.

Myslím, že není třeba cokoliv dodávat. MOONSPELL jsou v plné síle a "Night Eternal" nemůže zklamat nikoho, kdo má tuhle kapelu zarytou pod kůží. Najdete zde ohromnou dávku podmanivosti, temnoty, smutku, vzteku a hlavně nápaditosti. To vše v nezaměnitelném balení a přesto opět trochu jinak, než kdykoliv dříve. MOONSPELL dokazují, že do starého železa zatím rozhodně nepatří a mají stále co říct.

sestava: Fernando Ribeiro - zpěv, Ricardo Amorim - kytary, Pedro Paixao - klávesy, samply, kytary, Aires Pereira - baskytara, Miguel Gaspar - bicí
produkce: Tue Madsen
studio: Antfarm Studios