06.09.16

06.09.16

EDGUY - Tinnitus Sanctus

EDGUY - Tinnitus Sanctus

2008 Nuclear Blast

edguy

Tobias Sammet dosáhl se svou partičkou EDGUY po celosvětově úspěšných albech "Hellfire Club" a "Rocket Ride" velice příznivé pozice v hudebním světě, a jelikož pochází ze sousedního Německa, kde mají snad odpradávna recepty na to, jak se má správně dělat heavy metal a střeží si je jako oko v hlavě, není divu, že si EDGUY poslední dobou vychutnávají pobyt na výsluní. Vrtkavá sláva se však musí stále přikrmovat a tak kluci vedení sebevědomým leadrem a podporovaní producentským kouzelníkem, kterým není nikdo jiný než kytarista AVANTASIE, Sascha Paeth, vyložili karty na stůl a poodhalili roušku, za níž donedávna ukrývali své nové dílo "Tinnitus Sanctus".

Budete-li hledat na desce výrazného tahouna (jakým byly bájná "Superheroes" z desky "Rocket Ride", nebo "Lavatory Love Machine" počinu "Hellfite Club"), nejspíš odejdete s prázdnou. Ačkoliv ve skladbách "Tinnitus Sanctus" by se určitě kus výrazného potenciálu našel, zdá se, jako by partičce kolem Tobiase tento potenciál nějak proklouzl mezi prsty. Zvukově jde sice o vysoce příjemný a blýskavý šperk, avšak nápaditost je zakalená prachem rutiny. Hvězdnou záři minulosti EDGUY pozvedají opravdu jenom zlehka střípky rozsypané jako fragmenty a úryvky.

Při poslechu titulní a také singlové "Ministry of Saints" vylézají na povrch fikané aranžerské fígle, jež EDGUY pilují stále lépe a lépe, což samozřejmě desce přidává na atraktivitě. Jinak se však skladba neholedbá žádnými extra nápady, docela tuctový, i když poměrně důrazný riff, je to jediné, co "Ministry of Saints" drží na palubě. Závan průměru pak čiší z celé desky. V podstatě ať si člověk přepne na jakoukoliv skladbu, nikde na něho nevyskočí žádná ta absolutní hitovka. Prvky, které se dobře poslouchaly na "Hellfire Club", už za ta léta otupěly. Typické střednětempé powermetalové nápěvové frázování v "Sex Fire Religion" je už ohranou záležitostí a třešnička v podobě balady "Thorn Without a Rose" také nenabízí nepoznanou chuť, i když se přece jen jedná o příjemně poslouchatelnou píseň kupříkladu k posezení u krbu nebo při svíčkách. "Dragonfly" je zase představitel hymnických, atmosférických pasáží typu SABATON, které však po čase začnou docela dobře nudit. Spásu desky bych tedy spatřoval v magickém čísle "9-2-9", kam i přes klasický scénář dokázali EDGUY vštípit přímočarou dravost a živost s takovou tou špetkou edguyské naivity a sladkosti. Dalším zajímavým kouskem, aspoň tedy na poměry desky, je "Nine Lives" a bezesporu i "Wake up Dreaming Black" s líbivým, i když mírně vlezlým refrénem, a s rozvláčnou, afrodisiakálně atmosférickou pasáži uprostřed skladby, za níž se kluci rozhodně nemusí stydět. Zvláštní místo pak zaujímá na "Tinnitus Sanctus" poslední věc ve stylu country-rock'n'rollu, takový ten drncák, který v Texasu uslyšíte hrát snad na každém rohu, takže i praví kovbojové nezapláčou. Stačí si jen usadit na hlavu kovbojský klobouk a iluze divokého západu na sebe nenechá dlouho čekat.

Podle všeho se EDGUY dostali do stádia nabubřelosti, kdy svou skladatelskou impotenci latují do sametových přebalů a sami své dílo vyzdvihují do nebes, což dokazují slova samotného leadra Tobiase Sammeta, který se k novinkovému počinu vyjadřuje jako k nejmetalovějšímu albu všech dob. Navíc se nemůžu ubránit pocitu, že EDGUY pozvolna stírají rozdíly mezi nimi a nejnovější deskou dalšího Tobiasova projektu AVANTASIA, která navíc také nějak epochálně nepřesvědčila.

sestava: Tobias Sammet - zpěv, klávesy, Jens Ludwig - kytara, Dirk Sauer - kytara, Tobias Exxel - baskytara , Felix Bohnke - bicí
produkce: Sascha Paeth
studio: Gate Studios